Oyun ve oynama; insanın varoluşundan bu yana doğasında bulunan bir
özelliktir. Başka bir deyişle insanın varoluş nedenlerinden biridir. İnsanda
doğal olarak var olan bu ifade aracı tiyatronun da kaynağını oluşturur.
Tiyatro, drama oynayan ve seyredenin birlikte yaşadığı bir süreç, bir
yaşantıdır. Yaratıcı Drama da, insanı var eden yaratıcılık, hayal gücü, toplu
katılım, organizasyon, bireysel cesaret gibi öğeleriyle tiyatroyla pek çok
noktada buluşur. Temeli doğaçlamaya dayanan bir ifade yöntemi de sayılabilecek
Yaratıcı Drama’nın sunduğu fırsatlar ve sağladığı kazanımlar göz
önüne alınarak drama etkinliği eğitim-öğretim kurumlarında bir öğrenme-
öğretme yöntemi olarak da kullanılmaktadır. Ülkemizde de pek çok eğitim
programında zorunlu ya da seçimlik ders olarak yer alan Yaratıcı Drama
etkinliklerinin amacına erişebilmesi için, diğer derslerden daha farklı ve
özgün bir çalışma yöntemi gerekmektedir. Öğrencinin yaratıcılığını, hayal
gücünü, özgür iradesini engelleyen, baskı altında tutan klasik kalıpların
dışında bir bakış açısıyla yeni ve motive edici bir yol izlenmelidir. Klasik
eğitim sisteminde, kalıplaşmış ve formel bir yapıda gerçekleştirilen Yaratıcı
Drama etkinliklerinde Yaratıcı Drama’nın doğasıyla örtüşmeyen pek çok
sorunla karşılaşılmaktadır. Bu sorunlar tartışılıp, çözüm yolları araştırılmadığı
takdirde Yaratıcı Drama etkinliklerinin amacına ulaştığını söylemek
pek de mümkün görünmemektedir. Bu makalede yüksek öğretim kurum
larında Yaratıcı Drama veya Tiyatro ve Canlandırma dersleri adıyla yer alan
etkinliklerde karşılaşılan sorunlar bir uygulama örneğiyle ortaya konulmuş-
tur. Yaratıcı Drama ve Tiyatro-Canlandırma örnek uygulamasının amacı,
yöntemi, yaşanan bir dönemlik süreç gerek uygulayıcı-lider, gerek katılımcılar-öğrenciler
açısından değerlendirilmiştir. Bu değerlendirme ışığında
denilebilir ki; Yaratıcı Drama etkinliklerinin, amacı doğrultusunda daha
verimli bir etkinliğe dönüşebilmesi için bu etkinliklerin; bireyi-öğrenciyi
engelleyen klasik kalıpların dışında, kişinin enerjisini ve yaratıcılığını açığa
çıkartacak yeni bir anlayışla, uzman, yaratıcı ve donanımlı liderler eşliğinde,
uygun mekanlarda, karşılıklı güven, içtenlik ve işbirliği içinde gerçekleştirilmesinde
yarar vardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2007 |
Submission Date | November 14, 2015 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 20 Issue: 1 |