Eğitimde bireyleri bağımsız öğrenen konumuna getiren temel unsur
olan öğretmenlerin eğitimi günümüzde giderek artan bir önem
kazanmaktadır. Araştırmacılara göre yapılandırmacı eğitimin başarısı, bu
anlayışın unsurlarını birbirini tamamlayacak şekilde işe koşulmasından
kaynaklanmaktadır. Öğretmen eğitiminde, özellikle düşünme becerilerinin
kullanılmasında, kuramsal çerçeve sağlayan bilişsel koçluk, bireyin kendinin
ve diğerlerinin düşüncelerini ve problem çözme kapasitelerini
şekillendirmeye ya da yeniden biçimlendirmeye uğraşan çalışma ve
düşünme yolları ve stratejileri dizisi şeklinde ele alınmaktadır. Bu konu ile
ilgili yürütülmüş pek çok araştırma, bilişsel koçluk stratejisinin
öğretmenlerin bilişsel farkındalık ve yansıtıcı düşünme becerileri üzerinde
anlamlı bir etkisi olduğunu göstermiştir. Bu çalışmada, bilişsel koçluk
yaklaşımının kavramsal temelleri ortaya konulmuş ve öğretmen eğitimindeki
yeri açıklanmıştır. Costa ve Garmston (1994) tarafından oluşturulmuş bu
strateji bilişsel farkındalık becerilerinin öğretiminde kullanılan bir yaklaşım
olarak tanımlanmaktadır.
Bilişsel koçluk, bilişsel farkındalığın planlama, denetleme, organizasyon ve
değerlendirme becerilerinin çeşitli etkinliklerle öğrenene kazandırılması
esasına dayanmaktadır. Bilişsel farkındalık becerilerinin bu stratejiye dayalı
öğretimi öğrenci ve öğretmenlerin kendilerini değerlendirerek geliştirme
fırsatı sağlamalarında ve karşılıklı kontrolün sağlanmasında öğretim sürecine
olumlu katkılar sağlamaktadır. Bilişsel koçluk stratejisinde bir nevi özel ders
ile bilişsel farkındalık konusunda uzman olan bir bilişsel koçun, bu becerileri
kişiye çeşitli etkinlik ve stratejilerle öğretimi söz konusudur. Sonuçta
öğretmenlerin bilişsel koçluk yaklaşımını yeri geldiğinde derslerde
uygulanması düşünme becerilerinin öğrencilere kazandırılmasında etkisini
gösterecektir. Bu yazıda, bilişsel farkındalığın öğretiminde bilişsel koçluk ve
bilişsel koçluğun kapsadığı uygulamalara odaklanarak öğretmen eğitiminde
bilişsel koçlukla öğretimin temel ilkeleri tartışılmaya ve alanda yapılan
çalışmalar değerlendirilmeye çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2009 |
Submission Date | November 14, 2015 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 22 Issue: 2 |