Research Article
BibTex RIS Cite

The Predictive Degree of Anatolian High School 11th Grade Science Students’ Mathematics, Physics, Chemistry, Geometry and Biology Academic Achievements on Their University Entrance Examination Quantitative Scores

Year 2010, Volume: 23 Issue: 1, 157 - 172, 01.04.2010

Abstract

In this research, it is aimed to reveal the predictive degree of Anatolian High School 11th Grade Science students’ mathematics, physics, chemistry, geometry, and biology academic achievements on their University Entrance Examination scores. The descriptive research has a subjects consisted of 858 science class students from nine different Anatolian High Schools. In the research, University Entrance Examination quantitative scores of students in 2007 and their 2006-2007 academic achievement points for mathematics, physics, chemistry, geometry and biology are used as the data set. As a result of the research, it was found that students’ academic grades for mathematics, physics, chemistry, and geometry are significant predictors in explaining their University Entrance Examination quantitative success. Their academic achievement in biology, however, is not a significant predictor in explaining their University Entrance Examination quantitative success.  

References

  • Ackerson, P.B. 1965. A Study of Relationship Between Achievement in Pssc Physics and Experience in Recently Developed Courses in Science and Mathematics. Eric Education Resources Information Center. http://eric.ed.gov [12.02.2008].
  • Bloom, B.S. 1995. İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. Çev. Durmuş Ali Özçelik. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Braunstein, A.W. 2002. Factors Determining Success İn A Graduate Business Program. College Student Journal. c. 36.s. 3: 471-478.
  • Çalışır, F., Eryazıcı, M. and Lehto, M.R. 2007. The Effects of Text Structure and Prior Knowledge of the Learner on Computer-Based Learning. Computures in Human Behavior. s. 1-11. www.sciencedirect.com [25. 07. 2007].
  • Delialioğlu, Ö. and Aşkar, P. 1999. Contribution of Students Mathematical Skills and Spatial Ability to Achievement in Secondary School Physics. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. s.16-17: 34-39.
  • Demirok, S. 1990. ÖSS ve ÖYS Puanları İle Lise ve Dengi Okullardaki Başarının Yüksek Öğretimdeki Başarıyla İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi.
  • Dochy, F., Moarkerke, G. and Sergers, M. 1999. The Effect of Prior Knowledge on Learning in Educational Practice. Studies Using Prior Knowledge State Assessment. s. 13: 114-131.
  • Doğan, N. 1999. Dershane Deneme Sınavları ile ÖSS ve ÖYS Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dooey, P. 1999. An Investigation into The Predictive Validity of The IELTS Test as an Indicator of Future Academic Success. Proceedings of the 8th Annual Teaching Learning Forum. The University of Western Australia. http://lsn.curtin.edu.au/tlf/tlf1999/dooey.html [29.12.2007].
  • Ersoy, M. A 1989. Hacettepe Üniversitesi Matematik Bölümü 1. Sınıf Öğrencilerinin 1. Yarıyıl Sonundaki Akademik Başarılarının Çeşitli Faktörlere Göre Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi.
  • Fen Bilimleri Merkezi Dershaneleri. 2007. Üniversiteye Doğru Alan Seçimi ve ÖSS ile İlgili Temel Bilgiler. Rehberlik Yayınları.
  • Friend, H. 1985. The Effect of Science and Mathematics İntegration on Selected Seventh Grade Students; Attitudes Towardand Achievement in Science. School Science and Mathematics. c. 85: 453-461 (Aktaran: Güzel, Hatice. 2004. Genel Fizik ve Matematik Derslerindeki Başarı ile Matematiğe Karşı Olan Tutum Arasındaki İlişki. Türk Fen Eğitimi Dergisi. c.1. s. 1: 49-58 Temmuz).
  • Gelbal, S. 1989. Öğrenci Seçme Deneme Sınavı ile Öğrenci Seçme Sınavı Testlerinin Öğrenci Başarıları Yönünden İlişkileri, Güvenirlikleri ve ÖYS'yi Yordama Güçleri. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gültekin, S. 2006. Uluslararası Bakalorya ve Ulusal Programlardan Mezun Olan Öğrencilerin Ortaöğretim Diploma Notları ve ÖSS Puanlarının Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Hailikari, T., Nevgi, A. and Lindblom-Ylänne, S. 2007. Exploring Alternative Ways of Assessing Prior Knowledge, Its Components and Their Relation to Student Achievement: A Mathematics Based Case Study. Studies in Educational Evaluation. s. 33: 320–337.
  • Hambrick, D.Z., Pink, J.E., Meinz, E.J., Pettibone, J.C. and Oswald, F.L. 2008. The Roles of Ability, Personality, and İnterests in Acquiring Current Events Knowledge: A Longitudinal Study. Intelligence. c. 36: 261–278.
  • Hudson, H.T. and Rottmann, R.M. 1980. Corelation Between Performance in Physics and Prior Mathematics Knowledge. Journal of Research in Science Teaching. c. 18, s.4: 291-294.
  • Karaman, İ. 1999. Orta Öğretim Başarı Ölçütleri İle ÖSS Puanları Arasındaki İlişkilerin Araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Kültür Dersaneleri, 2007. Merhaba Üniversite.
  • Kırbaç, M. 2004. Öğrencilerin Özel Dershanelerdeki Fizik Dersi Başarıları ile Öğrenci Seçme Sınavındaki Fizik Dersi Başarıları Arasındakş İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • M.E.B. 2002. Orta Öğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı Kılavuzu. Ankara: Eğitek Yayınları.
  • Muller, D.A., Bewes, J., Sharma, M.D. and Reimann, P. 2008. Saying the Wrong Thing: İmproving Learning with Multimedia by İncluding Misconceptions. Journal of Computer Assisted Learning. c. 24. s. 2: 144–155.
  • Ormrod, J.E. 2003. Educational Psychology. New Jersey: Merrill Prentice Hall.
  • ÖSYM, 2002. Ankara. www. osym.gov.tr [25.08.2007].
  • _______, 2006. Tarihsel Gelişme. www. osym.gov.tr [12.09.2007].
  • ÖSYS Kılavuzu, 2007. Ösym Kılavuz Kitapçığı. www. osym.gov.tr [23. 12. 2007].
  • Özdoğan, F.S. 1998. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile Üniversiteye Giriş Puanları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Parlak, N. 2007. 2000-2006 Yılları Arasında Öğrenci Seçme Sınavında Çıkan Biyoloji Sorularının Konulara Göre Dağılımı ve Ortaöğretimden Yüksek Öğretime Geçişte Biyoloji Özelinde Yaşanan Sorunlar. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Pressley, M., Tannenbaum, A.R., McDaniel, M.A. and Wood, E. 1990. What Happens When University Students Try to Answer Prequestions that Accompany Textbook Material? Contemporary Educational Psychology. c. 15: 27-35.
  • Roschelle, J. 1995. Learning in Interactive Environments: Prior Knowledge and New Experience.http://www.exploratorium.edu/IFI/resources/museumedu cation/priorknowledge.html [01.02. 2008].
  • Rutter, P. 1994. The Effect of Studying A-Level Mathematics on Performance in A-Level Physics. Physics Education. c. 29: 8-13.
  • Sak, L. 1999. Üniversite Giriş Sınavlarında Kullanılan İkinci Aşama (ÖYS) Testlerinden Alınan Puanlar ve Akademik Başarı Derecesi ile Bir Genel Yetenek Testinden Alınan Puanlar Arası İlişkiler. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Schneider, W. and Presley, M. 1997. Memory Development Between 2 and 20. 2. bs. New York: Springer-Verlag (Aktaran: Thompson, Ross A., Byron L. Zamboanga. 2004. Academic Aptitude and Prior Knowledge as Predictors of Student Achievement in Introduction to Psychology. Journal of Educational Psychology. c. 96. s. 4: 778- 784).
  • Setidisho, N.O.H. 1996. Aims of Teaching Mathematics. West African Journal of Education. c. 4. s.3: 251-260 (Aktaran Olatoye, R. Ademola. 2007. Internaitonal Journal of Environmental and Science Education. c. 2. s. 2: 48 – 53).
  • Sulak, H. 1992. Lise Matematik Öğretim Programlarının Fen Dersleri Programlarına Uygunluğu Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Thompson, R.A. and Zamboanga, B.L., 2003. Prior Knowledge and Its Relevance to Student Achievement in Introduction to Psychology. Teaching of Psychology. c. 30. s. 2: 96 – 101, April.
  • _______, 2004. Academic Aptitude and Prior Knowledge as Predictors of Student Achievement in Introduction to Psychology. Journal of Educational Psychology. c. 96. s. 4: 778-784.
  • Tross, S.A., Harper, J.P., Osher, L.W. and Kneidinger, L.W. 2000. Not Just The Usual Cast Of Characteristics: Using Personality To Predict College Performance and Retention. Journal of College Student Development. c. 41. s. 3: 323-324.
  • Yağcı, F. 1999. Genel liselerde Okuyan Öğrencilerin Denetim Odağı ve Güdülenme Düzeyleri ile Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Gaziantep Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Anadolu Lisesi On Birinci Sınıf Fen Bölümü Öğrencilerinin Matematik, Fizik, Kimya, Geometri ve Biyoloji Akademik Başarı Puanlarının ÖSS Say-2 Puanını Yordama Derecesi

Year 2010, Volume: 23 Issue: 1, 157 - 172, 01.04.2010

Abstract

Bu öğrencilerinin matematik, fizik, kimya, geometri ve biyoloji akademik başarı puanlarının ÖSS SAY-2 puanını yordama derecesi ortaya konmaya çalışılmıştır. İlişkisel tarama türünde olan araştırmanın çalışma grubunu, dokuz Anadolu lisesinin fen bölümünde okuyan toplam 858 fen bölümü öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri olarak, öğrencilerin 2007 ÖSS SAY-2 puanları ile 2006-2007 öğretim yılında matematik, geometri, fizik, kimya, biyoloji başarılarını gösteren yıl sonu not ortalamaları kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin matematik, geometri, fizik, kimya başarılarının ÖSS SAY-2 başarısını açıklamada anlamlı yordayıcısı olduğu ortaya çıkmıştır. Biyoloji başarısının ise ÖSS SAY-2 başarısını açıklamada anlamlı yordayıcı olmadığı belirlenmiştir

References

  • Ackerson, P.B. 1965. A Study of Relationship Between Achievement in Pssc Physics and Experience in Recently Developed Courses in Science and Mathematics. Eric Education Resources Information Center. http://eric.ed.gov [12.02.2008].
  • Bloom, B.S. 1995. İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. Çev. Durmuş Ali Özçelik. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Braunstein, A.W. 2002. Factors Determining Success İn A Graduate Business Program. College Student Journal. c. 36.s. 3: 471-478.
  • Çalışır, F., Eryazıcı, M. and Lehto, M.R. 2007. The Effects of Text Structure and Prior Knowledge of the Learner on Computer-Based Learning. Computures in Human Behavior. s. 1-11. www.sciencedirect.com [25. 07. 2007].
  • Delialioğlu, Ö. and Aşkar, P. 1999. Contribution of Students Mathematical Skills and Spatial Ability to Achievement in Secondary School Physics. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. s.16-17: 34-39.
  • Demirok, S. 1990. ÖSS ve ÖYS Puanları İle Lise ve Dengi Okullardaki Başarının Yüksek Öğretimdeki Başarıyla İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi.
  • Dochy, F., Moarkerke, G. and Sergers, M. 1999. The Effect of Prior Knowledge on Learning in Educational Practice. Studies Using Prior Knowledge State Assessment. s. 13: 114-131.
  • Doğan, N. 1999. Dershane Deneme Sınavları ile ÖSS ve ÖYS Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dooey, P. 1999. An Investigation into The Predictive Validity of The IELTS Test as an Indicator of Future Academic Success. Proceedings of the 8th Annual Teaching Learning Forum. The University of Western Australia. http://lsn.curtin.edu.au/tlf/tlf1999/dooey.html [29.12.2007].
  • Ersoy, M. A 1989. Hacettepe Üniversitesi Matematik Bölümü 1. Sınıf Öğrencilerinin 1. Yarıyıl Sonundaki Akademik Başarılarının Çeşitli Faktörlere Göre Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi.
  • Fen Bilimleri Merkezi Dershaneleri. 2007. Üniversiteye Doğru Alan Seçimi ve ÖSS ile İlgili Temel Bilgiler. Rehberlik Yayınları.
  • Friend, H. 1985. The Effect of Science and Mathematics İntegration on Selected Seventh Grade Students; Attitudes Towardand Achievement in Science. School Science and Mathematics. c. 85: 453-461 (Aktaran: Güzel, Hatice. 2004. Genel Fizik ve Matematik Derslerindeki Başarı ile Matematiğe Karşı Olan Tutum Arasındaki İlişki. Türk Fen Eğitimi Dergisi. c.1. s. 1: 49-58 Temmuz).
  • Gelbal, S. 1989. Öğrenci Seçme Deneme Sınavı ile Öğrenci Seçme Sınavı Testlerinin Öğrenci Başarıları Yönünden İlişkileri, Güvenirlikleri ve ÖYS'yi Yordama Güçleri. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gültekin, S. 2006. Uluslararası Bakalorya ve Ulusal Programlardan Mezun Olan Öğrencilerin Ortaöğretim Diploma Notları ve ÖSS Puanlarının Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Hailikari, T., Nevgi, A. and Lindblom-Ylänne, S. 2007. Exploring Alternative Ways of Assessing Prior Knowledge, Its Components and Their Relation to Student Achievement: A Mathematics Based Case Study. Studies in Educational Evaluation. s. 33: 320–337.
  • Hambrick, D.Z., Pink, J.E., Meinz, E.J., Pettibone, J.C. and Oswald, F.L. 2008. The Roles of Ability, Personality, and İnterests in Acquiring Current Events Knowledge: A Longitudinal Study. Intelligence. c. 36: 261–278.
  • Hudson, H.T. and Rottmann, R.M. 1980. Corelation Between Performance in Physics and Prior Mathematics Knowledge. Journal of Research in Science Teaching. c. 18, s.4: 291-294.
  • Karaman, İ. 1999. Orta Öğretim Başarı Ölçütleri İle ÖSS Puanları Arasındaki İlişkilerin Araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Kültür Dersaneleri, 2007. Merhaba Üniversite.
  • Kırbaç, M. 2004. Öğrencilerin Özel Dershanelerdeki Fizik Dersi Başarıları ile Öğrenci Seçme Sınavındaki Fizik Dersi Başarıları Arasındakş İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • M.E.B. 2002. Orta Öğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı Kılavuzu. Ankara: Eğitek Yayınları.
  • Muller, D.A., Bewes, J., Sharma, M.D. and Reimann, P. 2008. Saying the Wrong Thing: İmproving Learning with Multimedia by İncluding Misconceptions. Journal of Computer Assisted Learning. c. 24. s. 2: 144–155.
  • Ormrod, J.E. 2003. Educational Psychology. New Jersey: Merrill Prentice Hall.
  • ÖSYM, 2002. Ankara. www. osym.gov.tr [25.08.2007].
  • _______, 2006. Tarihsel Gelişme. www. osym.gov.tr [12.09.2007].
  • ÖSYS Kılavuzu, 2007. Ösym Kılavuz Kitapçığı. www. osym.gov.tr [23. 12. 2007].
  • Özdoğan, F.S. 1998. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile Üniversiteye Giriş Puanları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Parlak, N. 2007. 2000-2006 Yılları Arasında Öğrenci Seçme Sınavında Çıkan Biyoloji Sorularının Konulara Göre Dağılımı ve Ortaöğretimden Yüksek Öğretime Geçişte Biyoloji Özelinde Yaşanan Sorunlar. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Pressley, M., Tannenbaum, A.R., McDaniel, M.A. and Wood, E. 1990. What Happens When University Students Try to Answer Prequestions that Accompany Textbook Material? Contemporary Educational Psychology. c. 15: 27-35.
  • Roschelle, J. 1995. Learning in Interactive Environments: Prior Knowledge and New Experience.http://www.exploratorium.edu/IFI/resources/museumedu cation/priorknowledge.html [01.02. 2008].
  • Rutter, P. 1994. The Effect of Studying A-Level Mathematics on Performance in A-Level Physics. Physics Education. c. 29: 8-13.
  • Sak, L. 1999. Üniversite Giriş Sınavlarında Kullanılan İkinci Aşama (ÖYS) Testlerinden Alınan Puanlar ve Akademik Başarı Derecesi ile Bir Genel Yetenek Testinden Alınan Puanlar Arası İlişkiler. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Schneider, W. and Presley, M. 1997. Memory Development Between 2 and 20. 2. bs. New York: Springer-Verlag (Aktaran: Thompson, Ross A., Byron L. Zamboanga. 2004. Academic Aptitude and Prior Knowledge as Predictors of Student Achievement in Introduction to Psychology. Journal of Educational Psychology. c. 96. s. 4: 778- 784).
  • Setidisho, N.O.H. 1996. Aims of Teaching Mathematics. West African Journal of Education. c. 4. s.3: 251-260 (Aktaran Olatoye, R. Ademola. 2007. Internaitonal Journal of Environmental and Science Education. c. 2. s. 2: 48 – 53).
  • Sulak, H. 1992. Lise Matematik Öğretim Programlarının Fen Dersleri Programlarına Uygunluğu Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Thompson, R.A. and Zamboanga, B.L., 2003. Prior Knowledge and Its Relevance to Student Achievement in Introduction to Psychology. Teaching of Psychology. c. 30. s. 2: 96 – 101, April.
  • _______, 2004. Academic Aptitude and Prior Knowledge as Predictors of Student Achievement in Introduction to Psychology. Journal of Educational Psychology. c. 96. s. 4: 778-784.
  • Tross, S.A., Harper, J.P., Osher, L.W. and Kneidinger, L.W. 2000. Not Just The Usual Cast Of Characteristics: Using Personality To Predict College Performance and Retention. Journal of College Student Development. c. 41. s. 3: 323-324.
  • Yağcı, F. 1999. Genel liselerde Okuyan Öğrencilerin Denetim Odağı ve Güdülenme Düzeyleri ile Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Gaziantep Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Sema Dursun This is me

Bülent Alcı This is me

Publication Date April 1, 2010
Submission Date November 14, 2015
Published in Issue Year 2010 Volume: 23 Issue: 1

Cite

APA Dursun, S., & Alcı, B. (2010). The Predictive Degree of Anatolian High School 11th Grade Science Students’ Mathematics, Physics, Chemistry, Geometry and Biology Academic Achievements on Their University Entrance Examination Quantitative Scores. Journal of Uludag University Faculty of Education, 23(1), 157-172.