The concept of Blended Learning encloses the mixture of classical class teaching and E-Learning. Therefore it is valid as an innovative learning form in which class teaching phases are combined with online phases. The present article argues the teaching of German as a foreign language at university level. Furthermore, it deals with the questions like the use and acceptance of the webbased teaching offers. The contribution of the learning platform Moodle is examined by the realization of a qualitative and quantitative survey on the study in terms of German writing skills of students. The study has the subject “Application of the learning platform Moodle for writing activities in German as a foreign language”. The results of the survey applied on 24 students of a state university in Ankara show that the interactive work with such a learning platform is taken up very positively for writing activities. However, an efficient teaching planning and a purposeful application of the learning platform are necessary so that the big potential of Blended Learning can be used adequately
‘Blended Learning’ kavramı ile geleneksel ders uygulamalarının E-
öğrenme uygulamalarıyla harmanlanması dile getirilmektedir. Bu çalışma, yabancı
dil öğretiminde kullanılan yenilikçi öğrenme biçimlerinin sunduğu potansiyeli
üniversite eğitiminden hareketle araştırmaya yönelik olarak gerçekleştirilmiştir.
Ankara ili sınırları içerisinde bulunan bir devlet üniversitesinde Almanca öğrenen 24
kişilik öğrenci grubuna ders ortamı çerçevesinde hem geleneksel hem de
harmanlanmış öğrenme imkânı sağlanmış ve Moodle öğrenme platformunun
kullanıldığı uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Öğretim yılı sonunda uygulamaya
katılan öğrencilerle araştırmacı tarafından geliştirilen “Almanca Yazma
Etkinliklerinin Moodle Ortamında Gerçekleştirilmesine İlişkin Öğrenci Görüşleri”
konulu anket çalışması veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Betimsel tarama
modelinde desenlenen bu çalışmada verilerin çözümlenmesinde nicel ve nitel veri
analizi teknikleri kullanılmıştır. Öğrenci görüşlerinin analizinden elde edilen
sonuçlara göre, ‘Blended Learning‘ ve Moodle uygulamaları özellikle yabancı dilde
yazma öğretimi açısından gayet olumlu karşılanmaktadır. Ancak bu güçlü
potansiyelden yararlanabilmek için dersin etkili bir biçimde yapılandırılarak
yönetimi ve öğrenme platformunun dersin hedeflerine yönelik olarak kullanımı
şarttır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2013 |
Submission Date | November 14, 2015 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 26 Issue: 1 |