Acquiring programming skills has become an increasingly important issue in the digital age where technology changes and transforms rapidly. A workforce with programming skills is needed not only in the field of computer science but also in many fields. There are introductory programming courses in different departments of universities. However, research shows that students encounter some difficulties while learning programming. It seems that programming anxiety stands out among these difficulties. In this study, the anxiety levels of associate degree computer department students towards programming were examined according to gender, program they are studying in and grade level variables. In the research designed according to the descriptive research model, data were collected through the "Programming Anxiety Scale" and semi-structured interview form. Descriptive statistics and independent sample t-test were used to analyze the data. As a result of the research, it was seen that the programming anxiety of computer department students was not very high. In addition, it was concluded that students' programming concerns differ according to gender and grade level, but there is no difference according to the program. It was observed that the programming anxiety of female students was higher than that of male students, and the programming anxiety of second-year students was higher than that of first-year students. In addition, according to the qualitative data of the study, the factors that reduce students' programming anxiety are grouped as "factors related to the learning environment", "factors specific to the person" and "factors related to programming".
Programlama becerilerinin kazanılması, teknolojinin hızlı değiştiği ve dönüştüğü dijital çağda gittikçe önemli bir konu haline gelmiştir. Sadece bilgisayar bilimi alanında değil birçok alanda programlama becerilerine sahip iş gücüne ihtiyaç duyulmaktadır. Üniversitelerin farklı bölümlerinde programlama giriş dersleri bulunmaktadır. Fakat yapılan araştırmalar öğrencilerin programlama öğrenirken bazı zorluklarla karşılaştıklarını bildirmektedir. Bu zorluklar arasında programlama kaygısının öne çıktığı görülmektedir. Bu araştırmada, ön lisans bilgisayar bölümü öğrencilerinin programlamaya karşı kaygı durumları cinsiyet, öğrenim gördükleri program ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre incelenmiştir. Betimsel araştırma modeline göre desenlenen araştırmada veriler, “Programlama Kaygı Ölçeği” ve yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, bağımsız örneklem t-testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda bilgisayar bölümü öğrencilerinin programlama kaygılarının çok yüksek olmadığı görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin programlama kaygılarının cinsiyete, sınıf düzeyine göre farklılaştığı, programa göre fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Kadın öğrencilerin programlama kaygılarının erkek öğrencilerden, 2. sınıf öğrencilerinin ise programlama kaygılarının 1. sınıf öğrencilerden yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca araştırmanın nitel verilerine göre öğrencilerin programlama kaygısını azaltan faktörler “öğrenme ortamına ilişkin faktörler”, “kişiye özgü faktörler” ve “programlamaya ilişkin faktörler” olmak üzere gruplanmıştır.
Bu araştırmanın, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu tarafından 07.11.2022 tarihinde E-51450103-050.01.04-00000479615 sayılı kararıyla verilen etik kurul izni bulunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Technology and Computing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | May 31, 2024 |
Acceptance Date | October 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 37 Issue: 3 |