Research Article
BibTex RIS Cite

Uzaktan Hizmet İçi Öğretmen Eğitimlerine İlişkin Cinsiyet Temelli Karşılaştırmalı Bir Değerlendirme

Year 2025, Volume: 38 Issue: 1, 105 - 124, 30.04.2025
https://doi.org/10.19171/uefad.1524923

Abstract

Son yıllarda yaşanan teknolojik ilerlemeler ve pandemi ile birlikte yaygınlaşan uzaktan eğitim uygulamaları, öğretmenlik mesleğinde paradigmik değişimlere yol açmıştır. Bu süreçte öğretmenlere eğitim alanında yaşanan değişimlere uyum sağlamak, öğrencilerin bilgiye ulaşma yöntemlerinde çeşitlilik yaratmak, öğrencinin bilgiyi keşfetmesini sağlamak ve bu alanlarda öğrencilere önderlik etmek gibi yeni görevler düşmüştür. Bu sebeple öğretmenlerin kişisel ve mesleki gelişimlerini artırması ve süreklilik kazandırması adına hizmet içi eğitimlerin önemi artmıştır. Bu araştırmanın amacı Millî Eğitim Bakanlığı’nın hazırlayıp öğretmenlerin kullanımına sunduğu uzaktan hizmet içi eğitimlere yönelik öğretmenlerin bakış açılarını incelemektir. Olgubilim deseninde modellenen çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşmelerden yararlanılmıştır. Çalışmanın katılımcıları devlet okullarında görev yapan farklı branştan toplam 16 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin uzaktan hizmet içi eğitim tercihleri, ilgili eğitimleri tercih etme nedenleri, uzaktan hizmet içi eğitimlerin güçlü ve geliştirilmeye açık yönleri ele alınmış ve cinsiyete göre karşılaştırmalı bir değerlendirme yapılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçların uzaktan hizmet içi eğitim faaliyetlerinin planlanması, içeriklerin oluşturulması ve sistem tasarımının geliştirilmesi süreçlerine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

References

  • Akar, Y., & Akar, E. M. (2023). Öğretmenlerin hizmet içi eğitim tercihleri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 12(34), 145-163. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3248554
  • Arslan, M. (2021). Millî eğitim bakanlığında görev yapan öğretmenler için hizmetiçi eğitim modeli önerisi (Yayın No. 681588) [Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Aslan, A., Göksu, İ., & Karaman, S. (2018). Uygulanabilir uzaktan hizmetiçi eğitimin başarı ve eğitimin tamamlanma süresine etkili ile öğretmen görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 45, 103-115. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/496156
  • Creswell, J. W., & Plano-Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research. Sage publications.
  • Dardary, O., Tridane, M., & Belaaouad, S. (2023). Correlational Analysis of Information and Communication Technologies’ Integration in Direct and Distance Teaching. International Journal of Interactive Mobile Technologies. https://doi.org/10.3991/ijim.v17i12.38227
  • Demir, O. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlerin çevrimiçi eğitimlere ilişkin hizmet içi eğitim deneyimlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 54, 721-735. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1932429
  • Gebel, S. & Tekin-Bozkurt, A. (2022). Öğretmenlerin Millî eğitim bakanlığı tarafından yürütülen uzaktan hizmet içi eğitim faaliyetleri hakkındaki görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 42-62. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2028220
  • Hämäläinen, R., Nissinen, K., Mannonen, J., Lämsä, J., Leino, K., & Taajamo, M. (2021). Understanding teaching professionals' digital competence: What do PIAAC and TALIS reveal about technology-related skills, attitudes, and knowledge?. Computers in Human Behavior, 117, 106672. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106672
  • Kalkan, Ö. (2019). Teknoloji entegrasyonuna yönelik düzenlenen hizmetiçi eğitimlerin etkililiği konusunda öğretmen ve akademisyenlerin önerileri. (Yayın No. 583925) [Yüksek Lisans Tezi, Trabzon Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Karasolak, K., Tanrıseven, I., & Yavuz-Konokman, G. (2013). Öğretmenlerin hizmetiçi eğitim etkinliklerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 997-1010. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/209992
  • Kayıkçı, K. & Turan, Ü. (2017). Öğretmenlerin Millî eğitim bakanlığı tarafından hazırlanan hizmet içi eğitim çalışmalarına ilişkin görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2). https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/408137
  • Limon, İ. (2014). Yüz yüze ve uzaktan hizmet içi eğitim faaliyetlerine yönelik öğretmen algıları (Sakarya ili örneği) (Yayın No. 363455) [Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for integrating technology in teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
  • Nartgün, S. Ş. (2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin hizmetiçi eğitim programlarının etkileri üzerine düşünceleri (Bolu İli Örneği). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 1-17. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/16949
  • Önalan, O., & Gürsoy, E. (2020). EFL teachers' demands and preferences on in-service training in Turkey. International Online Journal of Education and Teaching, 7(3), 945-958. https://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/878
  • Özavcı, E. & Çelikten, M. (2017). Uzaktan hizmet içi eğitim uygulamalarında öğretmen görüşlerine göre karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Journal of Educational Studies, 4(2), 39-76. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/403120
  • Palacios-Rodríguez, A. D. P., Guillén-Gámez, F. D., Cabero-Almenara, J., & Gutiérrez-Castillo, J. J. (2023). Teacher digital competence in the education levels of compulsory education according to DigCompEdu: The impact of demographic predictors on its development. Interaction Design and Architecture (s) Journal-IxD&A, 57, 115-132. https://doi.org/10.55612/s-5002-057-007
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage publications.
  • Taşlıbeyaz, E., Karaman, S., & Göktaş, Y. (2014). Öğretmenlerin uzaktan hizmet içi eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 139-160. https://doi.org/10.12984/eed.19099
  • Tekin, O. (2019a). Tersyüz sınıf modelinin lise matematik dersinde uygulanması: Bir karma yöntem çalışması (Yayın No. 542271). [Doktora Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Tekin, O. (2020). Uzaktan eğitim kullanılan hizmet içi eğitim programlarına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16(1), 20-35. https://doi.org/10.17244/eku.643224
  • Tekin, S. (2019b). Öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayın No. 579188). [Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • VERBI Software (2021). MAXQDA 2022 [computer software]. Berlin, Germany: VERBI Software. Available from maxqda.com.
  • Yıldırım, Y. (2020). Fatih projesi kapsamında düzenlenen uzaktan hizmet içi eğitimlere yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Açık Öğretim Uygulamaları ve Araştırma Dergisi, 6(2), 76-90. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1179851

A Gender-Based Comparative Evaluation of Distance In-Service Teacher Training Seminars

Year 2025, Volume: 38 Issue: 1, 105 - 124, 30.04.2025
https://doi.org/10.19171/uefad.1524923

Abstract

Technological advances in recent years and the widespread adoption of distance education, particularly during the pandemic, have led to paradigmatic changes in the teaching profession. This transformation has brought new tasks for teachers, including adapting to the changes in the field of education, diversifying students’ methods of accessing information, facilitating self-discovery in learning, and guiding students in these areas. Therefore, the importance of in-service training has increased to improve teachers' personal and professional development and ensure continuity. This study investigates teachers’ perspectives on distance in-service training seminars organized by the Ministry of National Education. A phenomenological design was employed to gain an in-depth understanding of teachers’ experiences and perceptions of these training seminars. The study used semi-structured interview forms as the data collection tool. The study involved 16 teachers from different disciplines working in public schools. In this study, teachers’ preferences for distance in-service training, reasons for these preferences, perceived strengths of the programs, and aspects of distance in-service training that are open to improvement were discussed, with a comparative evaluation conducted based on gender. The results obtained from this study can contribute to the planning and design of future distance in-service training activities, content development, and system improvement.

References

  • Akar, Y., & Akar, E. M. (2023). Öğretmenlerin hizmet içi eğitim tercihleri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 12(34), 145-163. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3248554
  • Arslan, M. (2021). Millî eğitim bakanlığında görev yapan öğretmenler için hizmetiçi eğitim modeli önerisi (Yayın No. 681588) [Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Aslan, A., Göksu, İ., & Karaman, S. (2018). Uygulanabilir uzaktan hizmetiçi eğitimin başarı ve eğitimin tamamlanma süresine etkili ile öğretmen görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 45, 103-115. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/496156
  • Creswell, J. W., & Plano-Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research. Sage publications.
  • Dardary, O., Tridane, M., & Belaaouad, S. (2023). Correlational Analysis of Information and Communication Technologies’ Integration in Direct and Distance Teaching. International Journal of Interactive Mobile Technologies. https://doi.org/10.3991/ijim.v17i12.38227
  • Demir, O. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlerin çevrimiçi eğitimlere ilişkin hizmet içi eğitim deneyimlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 54, 721-735. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1932429
  • Gebel, S. & Tekin-Bozkurt, A. (2022). Öğretmenlerin Millî eğitim bakanlığı tarafından yürütülen uzaktan hizmet içi eğitim faaliyetleri hakkındaki görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 42-62. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2028220
  • Hämäläinen, R., Nissinen, K., Mannonen, J., Lämsä, J., Leino, K., & Taajamo, M. (2021). Understanding teaching professionals' digital competence: What do PIAAC and TALIS reveal about technology-related skills, attitudes, and knowledge?. Computers in Human Behavior, 117, 106672. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106672
  • Kalkan, Ö. (2019). Teknoloji entegrasyonuna yönelik düzenlenen hizmetiçi eğitimlerin etkililiği konusunda öğretmen ve akademisyenlerin önerileri. (Yayın No. 583925) [Yüksek Lisans Tezi, Trabzon Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Karasolak, K., Tanrıseven, I., & Yavuz-Konokman, G. (2013). Öğretmenlerin hizmetiçi eğitim etkinliklerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 997-1010. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/209992
  • Kayıkçı, K. & Turan, Ü. (2017). Öğretmenlerin Millî eğitim bakanlığı tarafından hazırlanan hizmet içi eğitim çalışmalarına ilişkin görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2). https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/408137
  • Limon, İ. (2014). Yüz yüze ve uzaktan hizmet içi eğitim faaliyetlerine yönelik öğretmen algıları (Sakarya ili örneği) (Yayın No. 363455) [Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for integrating technology in teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
  • Nartgün, S. Ş. (2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin hizmetiçi eğitim programlarının etkileri üzerine düşünceleri (Bolu İli Örneği). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 1-17. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/16949
  • Önalan, O., & Gürsoy, E. (2020). EFL teachers' demands and preferences on in-service training in Turkey. International Online Journal of Education and Teaching, 7(3), 945-958. https://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/878
  • Özavcı, E. & Çelikten, M. (2017). Uzaktan hizmet içi eğitim uygulamalarında öğretmen görüşlerine göre karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Journal of Educational Studies, 4(2), 39-76. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/403120
  • Palacios-Rodríguez, A. D. P., Guillén-Gámez, F. D., Cabero-Almenara, J., & Gutiérrez-Castillo, J. J. (2023). Teacher digital competence in the education levels of compulsory education according to DigCompEdu: The impact of demographic predictors on its development. Interaction Design and Architecture (s) Journal-IxD&A, 57, 115-132. https://doi.org/10.55612/s-5002-057-007
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage publications.
  • Taşlıbeyaz, E., Karaman, S., & Göktaş, Y. (2014). Öğretmenlerin uzaktan hizmet içi eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 139-160. https://doi.org/10.12984/eed.19099
  • Tekin, O. (2019a). Tersyüz sınıf modelinin lise matematik dersinde uygulanması: Bir karma yöntem çalışması (Yayın No. 542271). [Doktora Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Tekin, O. (2020). Uzaktan eğitim kullanılan hizmet içi eğitim programlarına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16(1), 20-35. https://doi.org/10.17244/eku.643224
  • Tekin, S. (2019b). Öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayın No. 579188). [Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • VERBI Software (2021). MAXQDA 2022 [computer software]. Berlin, Germany: VERBI Software. Available from maxqda.com.
  • Yıldırım, Y. (2020). Fatih projesi kapsamında düzenlenen uzaktan hizmet içi eğitimlere yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Açık Öğretim Uygulamaları ve Araştırma Dergisi, 6(2), 76-90. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1179851
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects In-Service Training, Instructional Technologies, Educational Technology and Computing
Journal Section Articles
Authors

Muhammet Coşkun 0009-0000-7420-5269

Ayça Çebi 0000-0002-5457-5956

Publication Date April 30, 2025
Submission Date July 30, 2024
Acceptance Date January 23, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 38 Issue: 1

Cite

APA Coşkun, M., & Çebi, A. (2025). Uzaktan Hizmet İçi Öğretmen Eğitimlerine İlişkin Cinsiyet Temelli Karşılaştırmalı Bir Değerlendirme. Journal of Uludag University Faculty of Education, 38(1), 105-124. https://doi.org/10.19171/uefad.1524923


Journal of Uludag University Faculty of Education ©2025 by Bursa Uludag University is licensed under CC BY-NC 4.0