Son yıllarda yaşanan teknolojik ilerlemeler ve pandemi ile birlikte yaygınlaşan uzaktan eğitim uygulamaları, öğretmenlik mesleğinde paradigmik değişimlere yol açmıştır. Bu süreçte öğretmenlere eğitim alanında yaşanan değişimlere uyum sağlamak, öğrencilerin bilgiye ulaşma yöntemlerinde çeşitlilik yaratmak, öğrencinin bilgiyi keşfetmesini sağlamak ve bu alanlarda öğrencilere önderlik etmek gibi yeni görevler düşmüştür. Bu sebeple öğretmenlerin kişisel ve mesleki gelişimlerini artırması ve süreklilik kazandırması adına hizmet içi eğitimlerin önemi artmıştır. Bu araştırmanın amacı Millî Eğitim Bakanlığı’nın hazırlayıp öğretmenlerin kullanımına sunduğu uzaktan hizmet içi eğitimlere yönelik öğretmenlerin bakış açılarını incelemektir. Olgubilim deseninde modellenen çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşmelerden yararlanılmıştır. Çalışmanın katılımcıları devlet okullarında görev yapan farklı branştan toplam 16 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin uzaktan hizmet içi eğitim tercihleri, ilgili eğitimleri tercih etme nedenleri, uzaktan hizmet içi eğitimlerin güçlü ve geliştirilmeye açık yönleri ele alınmış ve cinsiyete göre karşılaştırmalı bir değerlendirme yapılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçların uzaktan hizmet içi eğitim faaliyetlerinin planlanması, içeriklerin oluşturulması ve sistem tasarımının geliştirilmesi süreçlerine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Technological advances in recent years and the widespread adoption of distance education, particularly during the pandemic, have led to paradigmatic changes in the teaching profession. This transformation has brought new tasks for teachers, including adapting to the changes in the field of education, diversifying students’ methods of accessing information, facilitating self-discovery in learning, and guiding students in these areas. Therefore, the importance of in-service training has increased to improve teachers' personal and professional development and ensure continuity. This study investigates teachers’ perspectives on distance in-service training seminars organized by the Ministry of National Education. A phenomenological design was employed to gain an in-depth understanding of teachers’ experiences and perceptions of these training seminars. The study used semi-structured interview forms as the data collection tool. The study involved 16 teachers from different disciplines working in public schools. In this study, teachers’ preferences for distance in-service training, reasons for these preferences, perceived strengths of the programs, and aspects of distance in-service training that are open to improvement were discussed, with a comparative evaluation conducted based on gender. The results obtained from this study can contribute to the planning and design of future distance in-service training activities, content development, and system improvement.
| Primary Language | Turkish | 
|---|---|
| Subjects | In-Service Training, Instructional Technologies, Educational Technology and Computing | 
| Journal Section | Articles | 
| Authors | |
| Publication Date | April 30, 2025 | 
| Submission Date | July 30, 2024 | 
| Acceptance Date | January 23, 2025 | 
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 38 Issue: 1 | 
Journal of Uludag University Faculty of Education ©2025 by Bursa Uludag University is licensed under CC BY-NC 4.0