This study aims to examine the relationships among family life satisfaction, psychological well-being, and cognitive flexibility in emerging adults. The research was conducted using a relational survey model. Data were collected from 592 students in the emerging adulthood period at Muş Alparslan University; analyses were performed on 583 valid responses. Among the participants, 61.9% were female, 58.1% were between the ages of 21–25, 40.3% were first-year students, 46.8% were studying at the central campus, 93.3% were single, and 81% were unemployed. Data collection instruments included the Family Life Satisfaction Scale, the Psychological Well-being Scale, the Cognitive Flexibility Scale and the Demographic Information Form. Data were gathered from students in the Central, Varto, Bulanık, and Malazgirt districts of Muş province. Independent samples t-test, one-way ANOVA, and multiple linear regression were employed for analysis. The results revealed moderate, positive, and statistically significant correlations among family life satisfaction, psychological well-being, and cognitive flexibility. Regression analysis indicated that cognitive flexibility and psychological well-being significantly and positively predicted family life satisfaction. No significant differences were found in family life satisfaction, psychological well-being, or cognitive flexibility based on gender or number of siblings.
TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı
2209-A
Bu araştırmaya 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında destek verdiği için TÜBİTAK'a teşekkür ederiz.
Bu araştırmanın amacı beliren yetişkinlerde aile yaşam doyumu, psikolojik iyi oluş ile bilişsel esneklik arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde yürütülmüştür. Veri, Muş Alparslan Üniversitesi’ nde eğitime devam eden beliren yetişkinlik dönemindeki 592 öğrenciden toplanmış, varsayımların incelenmesi sonucunda analizler 583 kişi üzerinden yürütülmüştür. Buna göre katılımcıların % 61.9’unun kadın, % 58.1’inin 21-25 yaş arasında, %40.3’ü 1. sınıf, %46.8’inin merkez kampüsünde eğitimine devam ettiği, %93.3’ünün bekâr ve %81’inin herhangi bir işte çalışmadığı tespit edilmiştir. Araştırmada veri toplamak amacıyla Aile Yaşam Doyumu Ölçeği, Psikolojik İyi Oluş Ölçeği, Bilişsel Esneklik Ölçeği ve Demografik Bilgi Formu kullanılmıştır. Veri araştırmacılar tarafından Muş ili Merkez, Varto, Bulanık ve Malazgirt ilçelerinde eğitime devam eden bireylerden toplanmıştır. Veri analizinde demografik değişkenlere ilişkin farklılıkların belirlenebilmesi amacıyla, analiz varsayımları test edilerek, bağımsız gruplar t-testi ile tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Psikolojik iyi oluş ile bilişsel esnekliğin aile yaşam doyumunun anlamlı birer yordayıcısı olup olmadığını saptamak amacıyla ise çoklu doğrusal regresyon analizi yürütülmüştür. Sonuçlara göre aile yaşam doyumu, psikolojik iyi oluş ve bilişsel esneklik arasında pozitif yönlü orta düzeyde istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Regresyon analizi sonucunda, bilişsel esnekliğin ve psikolojik iyi oluşun aile yaşam doyumunu pozitif yönde yordadığı tespit edilmiştir. Demografik değişkenler bakımından cinsiyet ve kardeş sayısına göre aile yaşam doyumu, psikolojik iyi oluş ve bilişsel esneklik değişkenlerinde anlamlı fark saptanmamıştır.
TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı
2209-A
Bu araştırmaya 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında destek verdiği için TÜBİTAK'a teşekkür ederiz.
This study aims to examine the relationships among family life satisfaction, psychological well-being, and cognitive flexibility in emerging adults. The research was conducted using a relational survey model. Data were collected from 592 students in the emerging adulthood period at Muş Alparslan University; analyses were performed on 583 valid responses. Among the participants, 61.9% were female, 58.1% were between the ages of 21–25, 40.3% were first-year students, 46.8% were studying at the central campus, 93.3% were single, and 81% were unemployed. Data collection instruments included the Family Life Satisfaction Scale, the Psychological Well-being Scale, the Cognitive Flexibility Scale and the Demographic Information Form. Data were gathered from students in the Central, Varto, Bulanık, and Malazgirt districts of Muş province. Independent samples t-test, one-way ANOVA, and multiple linear regression were employed for analysis. The results revealed moderate, positive, and statistically significant correlations among family life satisfaction, psychological well-being, and cognitive flexibility. Regression analysis indicated that cognitive flexibility and psychological well-being significantly and positively predicted family life satisfaction. No significant differences were found in family life satisfaction, psychological well-being, or cognitive flexibility based on gender or number of siblings.
TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı
2209-A
Bu araştırmaya 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında destek verdiği için TÜBİTAK'a teşekkür ederiz.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Family Counseling |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 2209-A |
Early Pub Date | September 5, 2025 |
Publication Date | October 7, 2025 |
Submission Date | December 11, 2024 |
Acceptance Date | June 12, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 38 Issue: 3 |
Journal of Uludag University Faculty of Education ©2025 by Bursa Uludag University is licensed under CC BY-NC 4.0