Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

60-72 AYLIK ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİ İLE YARATICILIK BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 94 - 109, 29.12.2022

Öz

Bu çalışmada, İstanbul ili Güngören İlçesinde bir okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60-72 aylık çocukların duygu düzenleme becerileri ile yaratıcılık becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 35 kız, 25 erkek çocuk olmak üzere toplamda 60 çocuk oluşturmaktadır. Çalışma grubunda yer alacak çocuklar, 9 sınıfta öğrenim gören 162 çocuk arasından sınıf listeleri üzerinden rastgele seçilmişlerdir.
Araştırmanın verileri “Duygu Düzenleme Ölçeği” ve “Hibrit Yaratıcılık Testi” uygulanarak toplanmıştır. Analizlerde duygu düzenleme becerileri ve yaratıcılık becerileri arasındaki ilişkiyi tespit etmek için Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Betimsel analizler sonucunda verilerin normal dağılıp dağılmadığı tespit edilerek parametrik veya parametrik olmayan testlerden yararlanılmıştır. Ölçekler arasındaki ilişkinin belirlenmesinde Pearson korelasyon analizi, gruplar arası farklarda ise Kruskal Wallis H testi, Bağımsız Gruplar t-Testi testi ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır.
Araştırmanın bulguları; yaratıcılığın alt boyutları (imgeleme, akıcılık ve özgünlük) ile duygu düzenlemenin alt boyutları (olumsuzluk ve duygu düzenleme) arasında anlamlı ilişkilerin olmadığını göstermiştir. Diğer taraftan, yaratıcılıktan alınan toplam puan ile olumsuzluk arasında anlamlı bir ilişki yok iken, duygu düzenleme ile arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki vardır. Çocukların yaratıcılık becerileri toplamda ve alt boyutlarda cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Araştırmada duygu düzenleme becerisi alt boyutlarının cinsiyete göre anlamlı şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir. Olumsuzluk alt boyutunda erkek çocukların olumsuzluk puan ortalaması kızlarınkinden anlamlı düzeyde daha yüksek bulunmuştur. Bu bulgu erkek çocukların kızlara göre daha fazla duygu düzenleme problemlerine işaret etmektedir. Diğer taraftan, duygu düzenleme alt boyutunda kız çocukların erkeklere göre anlamlı düzeyde daha yüksek duygu düzenleme becerilerine sahip oldukları belirlenmiştir. Anne öğrenim durumunun sadece yaratıcılığın imgelem alt boyutunda, lisans ve lisans üstü öğrenim gören anneler lehine anlamlı bir fark yarattığı; babaların öğrenim durumunun ise yaratıcılık toplam ve alt boyutlarında ve duygu düzenlemenin alt boyutlarında anlamlı fark yaratmadığı görülmüştür. Bulgular alan yazın çerçevesinde tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Adagideli, F.(2018).Okul Öncesi Çocuklarının İlkokula Hazır BulunuşluklarınınYordayıcısı Olarak Öz-Düzenleme Becerilerinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Akbaba, G. (2017). Beş Ve Altı Yaş Çocuklarının Duygu Düzenlemesinde Çocuk Mizacıyla Anne Davranışları Arasındaki Etkileşimin İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Aral, N. Akyol, A. Sığırtmaç A. (2006). Beş-Altı Yaş Grubundaki Çocukların Yaratıcılıkları Üzerinde Orff Öğretisine Dayalı Müzik Eğitiminin Etkisinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. C.5 S.15.
  • Arı,M & Yaban ,E.H. (2016). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Sosyal Davranışları: Mizaç ve Duygu Düzenlemenin Rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31(1): 125-141.
  • Ceylan, E. (2008). Okulöncesi Eğitime Devam Eden 5–6 Yaş Çocuklarının Bilişsel Tempoya Göre Yaratıcılık Düzeylerinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya.
  • Craft, A., Mc Connon, L.,& Matthews , A.(2012) .Child İnitiated Play and Professional Creativity. Thinking Skills and Creativity, 7(2012), 48-61 doi:10.1016/j.tsc.2011.11.005
  • Çetin, Z, (2010), Yaratıcılığın Gelişimi Erken Çocukluk Döneminde Yaratıcılık ve Geliştirilmesi, ED: Elif Çelebi Öncü, Pegem Akademi ,Ankara.
  • Dillon, J.A.( 2009). Play, Creativity, Emotion Regulation and Creative Functioning, Case Western Reserve University. (1-105).
  • Hoffman, J., Russ , S.(2012). Pretend Play,Creativity and Emotion Regulation in Children. Psychology of Aesthetics Creativity and The Arts, vol:6, No:2, 175-184.
  • Holmes, R. M., Romeo, L., Ciraola, S., &Grushko, M. (2014). The relation ship between creativity, socialplay, and childrens language abilities. Early Child Development and Care,185 (7), 1180-1197. doi:10.1080/03004430.2014.983916
  • Karasar, N.(2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kara, A. (2007). Okul Öncesi Dönemde 5-6 Yaş Grubu Çocukların Yaratıcılık Düzeylerini Etkileyen Faktörlere İlişkin Öğretmen Görüşleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya.
  • Koçak, R. İçmenoğlu, E. (2012). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Duygusal Zekâ ve Yaratıcılık Düzeylerinin Yaşam Doyumlarını Yordayıcı Rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (37).
  • Koçyiğit, S. Türker, S. Yılmaz, E. (2015). 60-72 Aylık Çocukların Sosyal Yetkinlik Ve Duygu Düzenleme Becerileri İle Oyun Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 12-1, Sayı: 23.
  • Kotzian, E.Y. (2018). Orff-Schulwerk Elementer Müzik ve Hareket Pedagojisinin Temelleri .Pan Yayıncılık: İstanbul. s.74
  • Körükçü, Ö.,(2014) , Her Yönüyle Okul Öncesi REğitim, Drama ile İlgili Kavramlar . Hedef Yayıncılık : Ankara.s.21.
  • Kuyucu, Y. (2012). Duyguları Anlama Becerileri Farklı Düzeydeki Çocukların (60-72 Ay) Akranlarına Karşı Gösterdikleri Duygusal Ve Davranışsal Tepkilerinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya.
  • Okul Öncesi Eğitim Programı 2012. T.C. MEB Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Ömeroglu, E. , 1990. Anaokuluna Giden 5-6 Yasındaki Çocukların Sözel Yaratıcılıklarının Gelisimine Yaratıcı Drama Eğitimimin Etkisi. Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Saglık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özçelik,D.& Tuğluk, M.(2019), İnovasyon,Yaratıcılık ve Yenilenme, Eğitimde ve Endüstride 21.Yüzyıl Becerileri .PEGEM Akademi: Ankara .s.6
  • Özçelik,D.& Tuğluk, M.(2019), Ekonomik Açıdan 21. Yüzyıl Becerileri, Eğitimde ve Endüstride 21.Yüzyıl Becerileri .PEGEM Akademi: Ankara .s.6
  • Rıza, T. E. (1999), Yaratıcılığı Geliştirme Teknikleri, Anadolu Matbaası, İzmir.
  • San, İ. (2002) Sanatta Yaratıcılık, Oyun, Drama,Yaratıcı Drama ed: Ömer Adıgüzel, Naturel Yayıncılık. San, İ. (2011) Yaratıcılıkta Temel Kavramlar, Okulöncesinde Yaratıcılık, ed: Ali Öztürk , Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Uyar R. Genç M. Arnas Y. (2018). Okul Öncesi Dönem Çocukların Duygu Düzenleme ve Duyguları Anlama Becerilerinin Yordayıcısı Olarak Annelerin Duygu Sosyalleştirme Davranışları. Eğitim ve Bilim, Cilt 43, Sayı 195.
  • Yeh,Y.C. (2008). Age, Emotion Regulation Strategies, Temperament,Creative, Drama and Preschoolers Creativity. Journal of Creative Behavior, Volume 42, Number 2, 131-149.
  • Yuvacı, Z,&Dağlıoğlu,E. (2018).Okul öncesi eğitim alan çocukların ve bulundukları sınıf ortamının yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2(2) 234-256.
  • Yükçü Ş. Demircioğlu H. (2017). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Duygu Düzenleme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. s.44.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Birgül Berna Uysal

Yıldız Güven

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uysal, B. B., & Güven, Y. (2022). 60-72 AYLIK ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİ İLE YARATICILIK BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Uygulamada Eğitim Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 94-109.