Bu çalışmada, İstanbul ili Güngören İlçesinde bir okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60-72 aylık çocukların duygu düzenleme becerileri ile yaratıcılık becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 35 kız, 25 erkek çocuk olmak üzere toplamda 60 çocuk oluşturmaktadır. Çalışma grubunda yer alacak çocuklar, 9 sınıfta öğrenim gören 162 çocuk arasından sınıf listeleri üzerinden rastgele seçilmişlerdir.
Araştırmanın verileri “Duygu Düzenleme Ölçeği” ve “Hibrit Yaratıcılık Testi” uygulanarak toplanmıştır. Analizlerde duygu düzenleme becerileri ve yaratıcılık becerileri arasındaki ilişkiyi tespit etmek için Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Betimsel analizler sonucunda verilerin normal dağılıp dağılmadığı tespit edilerek parametrik veya parametrik olmayan testlerden yararlanılmıştır. Ölçekler arasındaki ilişkinin belirlenmesinde Pearson korelasyon analizi, gruplar arası farklarda ise Kruskal Wallis H testi, Bağımsız Gruplar t-Testi testi ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır.
Araştırmanın bulguları; yaratıcılığın alt boyutları (imgeleme, akıcılık ve özgünlük) ile duygu düzenlemenin alt boyutları (olumsuzluk ve duygu düzenleme) arasında anlamlı ilişkilerin olmadığını göstermiştir. Diğer taraftan, yaratıcılıktan alınan toplam puan ile olumsuzluk arasında anlamlı bir ilişki yok iken, duygu düzenleme ile arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki vardır. Çocukların yaratıcılık becerileri toplamda ve alt boyutlarda cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Araştırmada duygu düzenleme becerisi alt boyutlarının cinsiyete göre anlamlı şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir. Olumsuzluk alt boyutunda erkek çocukların olumsuzluk puan ortalaması kızlarınkinden anlamlı düzeyde daha yüksek bulunmuştur. Bu bulgu erkek çocukların kızlara göre daha fazla duygu düzenleme problemlerine işaret etmektedir. Diğer taraftan, duygu düzenleme alt boyutunda kız çocukların erkeklere göre anlamlı düzeyde daha yüksek duygu düzenleme becerilerine sahip oldukları belirlenmiştir. Anne öğrenim durumunun sadece yaratıcılığın imgelem alt boyutunda, lisans ve lisans üstü öğrenim gören anneler lehine anlamlı bir fark yarattığı; babaların öğrenim durumunun ise yaratıcılık toplam ve alt boyutlarında ve duygu düzenlemenin alt boyutlarında anlamlı fark yaratmadığı görülmüştür. Bulgular alan yazın çerçevesinde tartışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2 |