Research Article
BibTex RIS Cite

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRSEL SANATLAR DERSİNİN İŞLENİŞİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Year 2021, Volume: 1 Issue: 2, 94 - 113, 27.08.2021

Abstract

Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin görsel sanatlar dersinin işlenişine ilişkin görüşlerinin ortaya koyulması amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde tasarlanmış olup durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında bir devlet ilkokulunda görev yapan ve gönüllülük esasına dayalı, kolayda örneklem yöntemiyle seçilen 10 sınıf öğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmış, veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; öğretmenlerin tamamına yakınının öğretim programına bağlı kalarak dersi işledikleri, programdaki bazı kazanımları anlamakta ve uygulamakta zorlanmalarına rağmen kazanımlarda geçen sanat terimlerinin çoğunu bildikleri tespit edilmiştir. Çalışma kapsamında görüşüne başvurulan öğretmenler; öğretmen kılavuz kitabına ihtiyaç duymalarına rağmen öğrenci ders ve çalışma kitabına ihtiyaç duymadıklarını, çoğunlukla derste ek kaynak kullandıklarını, derste yaşadıkları sorunlara çözüm üretebildiklerini ifade etmekle birlikte görsel sanatlar dersinin branş öğretmenleri tarafından yürütülmesi gerektiğine inandıklarını da belirtmişlerdir. Araştırma sonuçları bağlamında; sınıf öğretmenlerinin görsel sanatlar eğitimine yönelik hizmet içi eğitim almalarının, derse yönelik kazanımların sade ve yalın bir dilde ifade edilmesinin ve aynı zamanda ilkokul düzeyinde görsel sanatlar dersinin branş öğretmenleri tarafından yürütülmesinin eğitim-öğretimin daha nitelikli ve faydalı bir şekilde sürdürülmesine katkı sağlayacağı önerilmektedir.

References

  • Alakuş, A. O. ve Mercin, L. (Ed.) (2011). Sanat eğitimi ve görsel sanatlar öğretimi (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bahar, S. (2011). Sınıf öğretmenlerinin ve sınıf öğretmenliğinde okuyan öğrencilerin Görsel Sanatlar ile ilgili görüşleri (Master's thesis, Niğde Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Buyurgan, S. ve Buyurgan U. (2007). Sanat Eğitimi ve Öğretimi (2. baskı). Ankara: PegemA.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem akademi 14.baskı.
  • Dilmaç, O. ve İnanç, C. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin Görsel Sanatlar Dersine Yönelik Öz Yeterlik Düzeyleri/ The Self-Sufficiency Levels of Classroom Teachers about Visual Arts Course. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 382.
  • Ertürk, M. (2013). İlköğretim II. Kademe Görsel Sanatlar Eğitimi Dersi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Anadolu Journal Of Educational Sciences International, 3 (1). Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ajesi/issue/1528/18748
  • Ertürk, S. (1997). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan, 1997.
  • Fischer, Ernst. (2005). Sanatın Gerekliliği. (C. Çapan, Çev.). İstanbul, Payel Yayınevi.
  • Gombrich, E. H. (1992). Sanatın Öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Göçer, A., Aktürk, Y. (2015). İlk ve Ortaokul Öğretmenlerinin Öğretmen Kılavuz Kitabına Yönelik Algıları: Metafor Analizi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015 (4), 186-199. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/goputeb/issue/34518/381489
  • Gökdemir, M. A. (2019). Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Sanat Etkinliklerinde Karşılaşmış Oldukları Sorunlar ve Çözüm Önerileri (Mardin Örneği). SDU International Journal of Educational Studies, 6(2), 1-14.
  • Kahraman, D. (2014). Sınıf öğretmenlerinin görsel sanatlar dersi programının uygulanmasında karşılaşılan sorunlara ilişkin görüşleri ve çözüm önerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Kılıç, A. (2009). İlköğretim birinci kademe derslerinde öğretmen kılavuzuna duyulan ihtiyaç ve içeriği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 295-309.
  • MEB (2018), Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı
  • Oğuzkan, A. R, (1981). Eğitim Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayını.
  • Özer, Ö. (2001). İlköğretim Okullarında Sınıf Öğretmenlerinin Resim İş Derslerine İlişkin Eğitim Gereksinimleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Pekdağ, G. N. (2011). İlköğretim görsel sanatlar öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Master's thesis, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Tari, H. (2011). İlköğretim okullarının 1. 2. 3. sınıflarında uygulanan Görsel sanatlar dersinin öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Marmara üniversitesi yüksek lisans tezi
  • Taşkaya, S. M. (2012). Nitelikli bir öğretmende bulunması gereken özelliklerin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(33), 283-298.
  • Tezcan, M., (1997) Türk Kişiliği ve Kültür-Kişiliği İlişkileri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayını, 1997.
  • URL-1, 2019 https://sozluk.gov.tr/ Sanat. 16 Ocak 2019
  • Yazar, T., Gökalp, M. ve Ağçiçek, M. (2013). İlköğretim Kurumları 1992 Resim-İş Eğitimi Dersi Öğretim Programı ile 2006 Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programlarının İncelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 5(2), 53-71.
  • Yiğit, B., (2013). Bilimsel Araştırmanın Temelleri, S. Baştürk (Ed.). Bilimsel araştırma yöntemleri (1-29). Ankara: Vize Yayıncılık

OPINIONS OF CLASSROOM TEACHERS ON THE PROCESSING OF VISUAL ARTS LESSON

Year 2021, Volume: 1 Issue: 2, 94 - 113, 27.08.2021

Abstract

In this study, it is aimed to reveal the opinions of the classroom teachers about the visual arts lesson. The research was designed within the framework of qualitative research approach and case study method was used. The research was carried out with 10 classroom teachers who worked in a public primary school in the 2019-2020 academic year and were selected by convenience sampling method on a voluntary basis. The data of the research were collected by semi-structured interview technique and the data were analyzed by content analysis technique. According to the results obtained; It has been determined that almost all of the teachers teach the course by adhering to the curriculum, and although they have difficulty in understanding and applying some of the acquisitions in the curriculum, they know most of the art terms in the acquisitions. The teachers whose opinions were consulted within the scope of the study; They stated that although they needed a teacher's guide book, they did not need a student's course and workbook, they mostly used additional resources in the course, they could find solutions to the problems they experienced in the course, and they also stated that they believed that the visual arts course should be conducted by branch teachers. In the context of research results; It is suggested that classroom teachers' in-service training for visual arts education, expressing the achievements for the course in a plain and plain language, and at the same time conducting the visual arts course at primary school level by branch teachers will contribute to the continuation of education in a more qualified and beneficial way.

References

  • Alakuş, A. O. ve Mercin, L. (Ed.) (2011). Sanat eğitimi ve görsel sanatlar öğretimi (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bahar, S. (2011). Sınıf öğretmenlerinin ve sınıf öğretmenliğinde okuyan öğrencilerin Görsel Sanatlar ile ilgili görüşleri (Master's thesis, Niğde Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Buyurgan, S. ve Buyurgan U. (2007). Sanat Eğitimi ve Öğretimi (2. baskı). Ankara: PegemA.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem akademi 14.baskı.
  • Dilmaç, O. ve İnanç, C. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin Görsel Sanatlar Dersine Yönelik Öz Yeterlik Düzeyleri/ The Self-Sufficiency Levels of Classroom Teachers about Visual Arts Course. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 382.
  • Ertürk, M. (2013). İlköğretim II. Kademe Görsel Sanatlar Eğitimi Dersi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Anadolu Journal Of Educational Sciences International, 3 (1). Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ajesi/issue/1528/18748
  • Ertürk, S. (1997). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan, 1997.
  • Fischer, Ernst. (2005). Sanatın Gerekliliği. (C. Çapan, Çev.). İstanbul, Payel Yayınevi.
  • Gombrich, E. H. (1992). Sanatın Öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Göçer, A., Aktürk, Y. (2015). İlk ve Ortaokul Öğretmenlerinin Öğretmen Kılavuz Kitabına Yönelik Algıları: Metafor Analizi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015 (4), 186-199. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/goputeb/issue/34518/381489
  • Gökdemir, M. A. (2019). Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Sanat Etkinliklerinde Karşılaşmış Oldukları Sorunlar ve Çözüm Önerileri (Mardin Örneği). SDU International Journal of Educational Studies, 6(2), 1-14.
  • Kahraman, D. (2014). Sınıf öğretmenlerinin görsel sanatlar dersi programının uygulanmasında karşılaşılan sorunlara ilişkin görüşleri ve çözüm önerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Kılıç, A. (2009). İlköğretim birinci kademe derslerinde öğretmen kılavuzuna duyulan ihtiyaç ve içeriği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 295-309.
  • MEB (2018), Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı
  • Oğuzkan, A. R, (1981). Eğitim Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayını.
  • Özer, Ö. (2001). İlköğretim Okullarında Sınıf Öğretmenlerinin Resim İş Derslerine İlişkin Eğitim Gereksinimleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Pekdağ, G. N. (2011). İlköğretim görsel sanatlar öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Master's thesis, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Tari, H. (2011). İlköğretim okullarının 1. 2. 3. sınıflarında uygulanan Görsel sanatlar dersinin öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Marmara üniversitesi yüksek lisans tezi
  • Taşkaya, S. M. (2012). Nitelikli bir öğretmende bulunması gereken özelliklerin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(33), 283-298.
  • Tezcan, M., (1997) Türk Kişiliği ve Kültür-Kişiliği İlişkileri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayını, 1997.
  • URL-1, 2019 https://sozluk.gov.tr/ Sanat. 16 Ocak 2019
  • Yazar, T., Gökalp, M. ve Ağçiçek, M. (2013). İlköğretim Kurumları 1992 Resim-İş Eğitimi Dersi Öğretim Programı ile 2006 Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programlarının İncelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 5(2), 53-71.
  • Yiğit, B., (2013). Bilimsel Araştırmanın Temelleri, S. Baştürk (Ed.). Bilimsel araştırma yöntemleri (1-29). Ankara: Vize Yayıncılık
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Zehra Öz 0000-0002-9774-916X

Zehra Dinç Altun This is me 0000-0002-3122-5160

Publication Date August 27, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Öz, Z., & Dinç Altun, Z. (2021). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRSEL SANATLAR DERSİNİN İŞLENİŞİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Uygulamada Eğitim Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2), 94-113.