Bu araştırmada öğretmenlik mesleğinin değişen imajı ve bu imajı etkileyen faktörleri belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma fenomenoloji deseninde yürütülmüştür. Araştırmaya Karabük ilindeki okullarda görev yapan 12 öğretmen katılmıştır. Araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik ve kolay ulaşılabilir örnekleme aynı anda kullanılmıştır. Veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda bulgular toplumsal algıyı belirleyen unsurlar, öğretmenlik mesleğinin doğasından kaynaklanan kolaylıklar ve zorluklar, mesleğin saygınlığını artıran ve azaltan etmenler, mesleğin gelecekteki durumunun iyileştirmesine yönelik yapılabilecekler olmak üzere 4 tema altında toplandığı görülmüştür. Araştırmada öğretmenliğin ekonomik şartlarının, mesleğin saygınlığını belirlemede önemli bir unsur olarak görüldüğü tespit edilmiş ve öğretmenliğin kadınlara daha uygun bir meslek olarak algılandığı ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin kendi mesleklerine ilişkin olumlu bir tutum geliştirmelerinde öncelikle mesleğin saygınlık algısının yüksek olmasının önemli bir etmen olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlik mesleğinin imajını etkileyen önemli faktörlerden birinin de toplumun öğretmenlik mesleği ile ilgili yüksek beklentileri karşısında öğretmenlerin içinde bulunduğu bu beklentileri karşılayamama baskısı olduğu tespit edilmiştir. Meslek ile ilgili en önemli imaj kaybının ise tatilinin fazla olduğunun her platformda öğretmeni yıpratıcı olarak dile getirilmesi olduğu elde edilen sonuçlar arasındadır. Diğer taraftan öğretmen seçme ve atama kriterlerindeki eksiklikler, görevde yükselme olanaklarının sınırlılığı, ekonomik koşulların istenilen düzeyde olmaması, velilerin öğretmenlere karşı olumsuz tutumları ve medyanın öğretmenlik mesleği ve öğretmenlerle ilgili yaptığı olumsuz ifadeler öğretmenlik imajını olumsuz etkilediği görülmüştür.
öğretmen imajı Öğretmen statüsü Mesleki algı Teacher image Professional value
In this study, it is aimed to determine the changing image of the teaching profession and the factors affecting this image. The research was carried out in phenomenology design. 12 teachers working in schools in Karabük province participated in the study. Data in the study were collected using a semi-structured interview form. Maximum diversity and easily accessible sampling among purposeful sampling methods were used simultaneously in determining the participants. Content analysis was applied to the data. As a result of the research, the findings were grouped under 4 themes. In the study, it was determined that the economic conditions of teaching were seen as an important factor in determining the prestige of the profession and it was revealed that teaching was perceived as a more suitable profession for women. It has been concluded that the high perception of respectability of the profession is an important factor for teachers to develop a positive attitude towards their profession. It has been determined that one of the important factors affecting the image of the teaching profession is the pressure of teachers not meeting these expectations in the face of the high expectations of society regarding the teaching profession. One of the results obtained is that the most important loss of image about the profession is that the excessive vacation is expressed as wearing the teacher in every platform. On the other hand, it has been seen that the deficiencies in the criteria for selecting and assigning teachers, the limited opportunities for promotion, the lack of economic conditions at the desired level, the negative attitudes of parents towards teachers and the negative statements made by the media about the teaching profession and teachers negatively affect the image of teaching.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 2 |