Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Anadolu Lisesi Öğretmenlerinin Örgütsel İmaj Algılarının İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 158 - 190, 30.12.2024

Öz

Araştırmanın amacı Anadolu Lisesi öğretmenlerinin örgütsel imaj algılarının incelenmesidir. Araştırmanın amacı doğrultusunda Anadolu Liselerinde görev yapan öğretmenler üzerinde çalışma yapmaya karar verilmiştir. Bu bağlamda araştırmanın evrenini Karabük ilinde görev yapan 408 öğretmen, örneklemini ise 381 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Örgütsel İmaj Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi SPSS paket programı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonucuna göre örgütsel algı düzeyinin cinsiyet, medeni durum, okulda çalışma süresi, hizmet yılı, branş, eğitim durumu ve ait olduğu kuşağa göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca örgütsel imaj algısının alt boyutları açısından; kurumsal etik boyutunun en yüksek düzeyde, finansal sağlamlık boyutunun ise en düşük düzeyde olduğu görülmektedir. Araştırmacılar farklı örneklem grup belirleyerek ve farklı değişkenleri dikkate alarak çalışabilir.

Etik Beyan

Bu çalışma, etik kurallara uygun olarak yürütülmüştür. Çalışmada yer alan katılımcılar gönüllülük esasına göre seçilmiş olup, kişisel bilgilerinin gizliliği ve anonimliği titizlikle korunmuştur. Çalışmaya başlamadan önce gerekli etik kurul onayı alınmış ve katılımcılardan yazılı onay temin edilmiştir. Araştırmayı yürüten kişiler arasında herhangi bir çıkar çatışması bulunmamaktadır. Çalışma sırasında insanlara, topluma ya da çevreye zarar verebilecek hiçbir faaliyet gerçekleştirilmemiştir.

Kaynakça

  • Akbulut, B. (2015). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel imaj algıları ile iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişki. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı, Ankara.
  • Akman, Y. (2017). Örgütsel çekicilik, örgütsel imaj ve örgütsel sadakat arasındaki ilişkilerin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı, Ankara. Arslan, K. (2013). Ortaöğretim okullarında kurum imajına yönelik yönetici ve öğretmen algısı. (Mersin ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Ayhün, S. E. (2013). Kuşaklar arasındaki farklılıklar ve örgütsel yansımaları. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 93-112.
  • Bakan, Ö. (2005). Kurumsal İmaj: oluşumu ve etkili faktörler. Konya: Tablet Kitabevi
  • Balcı, A. (2014). Etkili okul – okul geliştirme. kuram, uygulama ve araştırma. Ankara: Pegem Akademi.
  • Başar, M., Şahin, C. ve Akan, D. (2014). Okulların entelektüel sermayeleri ile örgütsel imajları arasındaki ilişkinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2/2), 302-317.
  • Brader, T. (2006). Campaigning for hearts and minds. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Bromley, D. B. (2001) Relationship between personal and corporate reputation. European Journal of Marketing, 35 (3/4), 316-334.
  • Budzik, J. M.(1974) Building a Positive School Image, The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 48:6, 366-368.
  • Demiröz, S. (2014). Öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları, örgütsel imaj algıları ve öğrenci başarıları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Dowling, G. R. (1993). Developing Your Company İmage İnto A Corporate Asset. Long Range Planning, 26(2), 101-109.
  • Duman, Ş. (2012). İlköğretim okullarında kurumsal imaj ve imaj yönetimi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Erdoğdu, M. Y., Umurkan, F. ve Kuru, T. (2013). Okul yöneticilerinin etik liderlik rolleri ile kurum imajı arasındaki ilişkiler. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3, 37-54.
  • Flavián, C., Guinaliu, M. ve Torres, E. (2005). The influence of corporate image on consumer trust. Internet Research, Vol. 15 No.4, pp. 447-470. Genç, Ç. ve Yıldız, S. (2016). Kurumsal kimlik ve imaj yönetimi. A. Onay (Ed.), imaj ve kurumsal imaj kavramları, imaj çeşitleri ve fonksiyonları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını. Gültekin, B. (2005). Türkiye’nin uluslararası imajında yükselen değerler ve eğilimler. Selçuk Üniversitesi İletişim Dergisi, Cilt:4. S.1, Ss. 126-140.
  • Gürbüz, S. (2008). Yönetici, öğretmen ve velilere göre Ankara ili özel ve kamu ilköğretim okullarının kurumsal imajı. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gürbüz, S. (2017). Kurum imajı bileşenleri ve belirleyicileri. Konya: Literatürkacademia.
  • Güzelcik, E. (1999). Küreselleşme ve işletmelerde değişen kurum imajı. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler Bilim Dalı, İstanbul.
  • Hatch, M.J. ve Schultz, M. (1997). Relations between organizational culture, identity and image. European Journal of Marketing, 31 (5), 356-365.
  • Kai Li, C. ve Hung Hung, C. (2009). Marketing tactics and parents' loyalty: the mediating role of school image. Journal of Educational Administration, 47(4), 477-489.
  • Kılıçaslan, H. (2011). İlköğretim okullarının kurumsal imajına yönelik yönetici ve öğretmen algıları. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Köybaşı, F., Uğurlu, C. T. ve Ceylan, N. (2017). Okullarda örgütsel bağlılık yaratan bir öncül olarak imaj. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 155- 172.
  • Küçükoğlu, M. T. (2012). Etik değerler ve etiğin kurumsallaşması. Hukuk Ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 4(1), 177-185.
  • Kurşun, A. T. (2011). Okulların kurumsal imajının okul yöneticilerinin etik liderlik özellikleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya. Okay, A.(2012). Kurum kimliği. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Oktay, F. (2016). Çağdaş örgütlerde kurumsal imaj ve yenilikçi örgütsel vatandaşlık bağlamında bir analiz. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 12(45), 341-356.
  • Özgözgü, S. (2016). Kurumsal imaj, örgüt kültürü ve örgütsel özdeşleşme ilişkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 581-596.
  • Peltekoğlu, F. (2012). Halkla ilişkiler nedir?. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Polat, S. ve Hezer, T. (2011). Relation between organizational image and organizational trust in educational organizations. International Journal of Education Administration and Policy Studies, 3(9), 151-153.
  • Riordan, C. M., Gatewood, G. D. ve Bill, J. B. (1997). Corporate image: employee reactions and implications for managing corporate social performance. Journal of Business Ethics, 16, 401-412.
  • Şahin, E. (2014). Ortaöğretim kurumlarında örgütsel kimlik, örgütsel imaj, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel adalet (Bursa örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ege Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Şanlı, Ö. ve Arabacı, İ. B. (2016). Liselerde çalışan öğretmenlerin örgütsel kimlik ve örgütsel imaj algılarının örgütsel bağlılıklarına etkisi. Education Sciences (NWSAES), 11(3), 126-152.
  • Schuler, M. (2004). Management of the organizational image: A method for organizational image configuration. Corporate Reputation Review, 7(1), 37-53.
  • Stefko, R., Frankovský, M. ve Baèík, R. (2007). Regional university marketing in under-developed regions. Contemporary Economics, 1(3), 71-81.
  • Taslak, S. ve Akın, M. (2005). Örgüt İmajı Üzerinde Etkili Olan Faktörlere Yönelik Bir Araştırma: Yozgat İli Emniyet Müdürlüğü Örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 263-294.
  • Tufur, M. (2011) Türkiye’nin Y kuşağı. MediaCat Dergisi özel eki, S. 9, ss.34-36.
  • Türk Dil Kurumu (2020). http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5a0dac92f1dba9.599075
  • Türkkahraman, M. (2004). Günümüzün büyüsü imaj ve gerçek hayat. Sosyoloji Konferansları, (30), 1-14.
  • Wei, Y., Chang, C., Lin, L. ve Liang, S. (2016). A fit perspective approach in linking corporate image and intention-to-apply. Journal of Business Research, 69, 2220-2225.
  • Yıldız, M. L. (2013). Algılanan kişi-örgüt uyumu, tanınırlık, imaj, örgütsel çekicilik ve işe başvurma niyeti arasındaki ilişkilerin yapısal eşitlik modellemesi ile incelenmesi. Marmara Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 34(1), 153-173.

Examining the Organizational Image Perceptions of Anatolian High School Teachers

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 158 - 190, 30.12.2024

Öz

The purpose of the study is to examine the organizational image perceptions of Anatolian High School teachers. In line with the purpose of the study, it was decided to conduct a study on teachers working in Anatolian High Schools. In this context, the universe of the study consists of 408 teachers working in Karabük province, and the sample consists of 381 teachers. The “Organizational Image Perception Scale” was used as the data collection tool in the study. The analysis of the obtained data was carried out with the SPSS package program. According to the results of the study, it was determined that the level of organizational perception showed significant differences according to gender, marital status, length of service at school, years of service, branch, educational status and the generation it belongs to. In addition, in terms of the sub-dimensions of organizational image perception; it is seen that the institutional ethics dimension is at the highest level and the financial soundness dimension is at the lowest level. Researchers can work by determining different sample groups and considering different variables.

Kaynakça

  • Akbulut, B. (2015). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel imaj algıları ile iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişki. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı, Ankara.
  • Akman, Y. (2017). Örgütsel çekicilik, örgütsel imaj ve örgütsel sadakat arasındaki ilişkilerin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı, Ankara. Arslan, K. (2013). Ortaöğretim okullarında kurum imajına yönelik yönetici ve öğretmen algısı. (Mersin ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Ayhün, S. E. (2013). Kuşaklar arasındaki farklılıklar ve örgütsel yansımaları. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 93-112.
  • Bakan, Ö. (2005). Kurumsal İmaj: oluşumu ve etkili faktörler. Konya: Tablet Kitabevi
  • Balcı, A. (2014). Etkili okul – okul geliştirme. kuram, uygulama ve araştırma. Ankara: Pegem Akademi.
  • Başar, M., Şahin, C. ve Akan, D. (2014). Okulların entelektüel sermayeleri ile örgütsel imajları arasındaki ilişkinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2/2), 302-317.
  • Brader, T. (2006). Campaigning for hearts and minds. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Bromley, D. B. (2001) Relationship between personal and corporate reputation. European Journal of Marketing, 35 (3/4), 316-334.
  • Budzik, J. M.(1974) Building a Positive School Image, The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 48:6, 366-368.
  • Demiröz, S. (2014). Öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları, örgütsel imaj algıları ve öğrenci başarıları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Dowling, G. R. (1993). Developing Your Company İmage İnto A Corporate Asset. Long Range Planning, 26(2), 101-109.
  • Duman, Ş. (2012). İlköğretim okullarında kurumsal imaj ve imaj yönetimi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Erdoğdu, M. Y., Umurkan, F. ve Kuru, T. (2013). Okul yöneticilerinin etik liderlik rolleri ile kurum imajı arasındaki ilişkiler. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3, 37-54.
  • Flavián, C., Guinaliu, M. ve Torres, E. (2005). The influence of corporate image on consumer trust. Internet Research, Vol. 15 No.4, pp. 447-470. Genç, Ç. ve Yıldız, S. (2016). Kurumsal kimlik ve imaj yönetimi. A. Onay (Ed.), imaj ve kurumsal imaj kavramları, imaj çeşitleri ve fonksiyonları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını. Gültekin, B. (2005). Türkiye’nin uluslararası imajında yükselen değerler ve eğilimler. Selçuk Üniversitesi İletişim Dergisi, Cilt:4. S.1, Ss. 126-140.
  • Gürbüz, S. (2008). Yönetici, öğretmen ve velilere göre Ankara ili özel ve kamu ilköğretim okullarının kurumsal imajı. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gürbüz, S. (2017). Kurum imajı bileşenleri ve belirleyicileri. Konya: Literatürkacademia.
  • Güzelcik, E. (1999). Küreselleşme ve işletmelerde değişen kurum imajı. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler Bilim Dalı, İstanbul.
  • Hatch, M.J. ve Schultz, M. (1997). Relations between organizational culture, identity and image. European Journal of Marketing, 31 (5), 356-365.
  • Kai Li, C. ve Hung Hung, C. (2009). Marketing tactics and parents' loyalty: the mediating role of school image. Journal of Educational Administration, 47(4), 477-489.
  • Kılıçaslan, H. (2011). İlköğretim okullarının kurumsal imajına yönelik yönetici ve öğretmen algıları. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Köybaşı, F., Uğurlu, C. T. ve Ceylan, N. (2017). Okullarda örgütsel bağlılık yaratan bir öncül olarak imaj. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 155- 172.
  • Küçükoğlu, M. T. (2012). Etik değerler ve etiğin kurumsallaşması. Hukuk Ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 4(1), 177-185.
  • Kurşun, A. T. (2011). Okulların kurumsal imajının okul yöneticilerinin etik liderlik özellikleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya. Okay, A.(2012). Kurum kimliği. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Oktay, F. (2016). Çağdaş örgütlerde kurumsal imaj ve yenilikçi örgütsel vatandaşlık bağlamında bir analiz. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 12(45), 341-356.
  • Özgözgü, S. (2016). Kurumsal imaj, örgüt kültürü ve örgütsel özdeşleşme ilişkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 581-596.
  • Peltekoğlu, F. (2012). Halkla ilişkiler nedir?. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Polat, S. ve Hezer, T. (2011). Relation between organizational image and organizational trust in educational organizations. International Journal of Education Administration and Policy Studies, 3(9), 151-153.
  • Riordan, C. M., Gatewood, G. D. ve Bill, J. B. (1997). Corporate image: employee reactions and implications for managing corporate social performance. Journal of Business Ethics, 16, 401-412.
  • Şahin, E. (2014). Ortaöğretim kurumlarında örgütsel kimlik, örgütsel imaj, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel adalet (Bursa örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ege Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Şanlı, Ö. ve Arabacı, İ. B. (2016). Liselerde çalışan öğretmenlerin örgütsel kimlik ve örgütsel imaj algılarının örgütsel bağlılıklarına etkisi. Education Sciences (NWSAES), 11(3), 126-152.
  • Schuler, M. (2004). Management of the organizational image: A method for organizational image configuration. Corporate Reputation Review, 7(1), 37-53.
  • Stefko, R., Frankovský, M. ve Baèík, R. (2007). Regional university marketing in under-developed regions. Contemporary Economics, 1(3), 71-81.
  • Taslak, S. ve Akın, M. (2005). Örgüt İmajı Üzerinde Etkili Olan Faktörlere Yönelik Bir Araştırma: Yozgat İli Emniyet Müdürlüğü Örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 263-294.
  • Tufur, M. (2011) Türkiye’nin Y kuşağı. MediaCat Dergisi özel eki, S. 9, ss.34-36.
  • Türk Dil Kurumu (2020). http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5a0dac92f1dba9.599075
  • Türkkahraman, M. (2004). Günümüzün büyüsü imaj ve gerçek hayat. Sosyoloji Konferansları, (30), 1-14.
  • Wei, Y., Chang, C., Lin, L. ve Liang, S. (2016). A fit perspective approach in linking corporate image and intention-to-apply. Journal of Business Research, 69, 2220-2225.
  • Yıldız, M. L. (2013). Algılanan kişi-örgüt uyumu, tanınırlık, imaj, örgütsel çekicilik ve işe başvurma niyeti arasındaki ilişkilerin yapısal eşitlik modellemesi ile incelenmesi. Marmara Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 34(1), 153-173.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nefise Vargeloğlu 0000-0002-5127-7101

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 5 Ekim 2024
Kabul Tarihi 25 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Vargeloğlu, N. (2024). Anadolu Lisesi Öğretmenlerinin Örgütsel İmaj Algılarının İncelenmesi. Uygulamada Eğitim Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2), 158-190.