Çocuk pazarı, fiyat duyarlılığı düşük ve
kârlılığı yüksek bir pazar olarak tüm dünyada büyüme eğilimindedir. Dahası,
günümüzde hayatın her alanına nüfuz eden teknolojiler sayesinde, çocukların
maruz kaldıkları reklâm sayısı giderek artmaktadır. Buna rağmen, konunun önemi
ile kıyaslandığında, çocuklarda reklâm ve satın alma ilişkisini ele alan mevcut
çalışmaların sayıca az olduğu görülmektedir. Dahası, alanda Türk örneklem
kullanan çalışma sayısı da son derece sınırlıdır. Bütün bu nedenlerle, bu
çalışmanın amacı, 4-6 yaş arası anaokulu çocuklarında reklâma maruz kalma ve
satın alma tercihi arasındaki karşılıklı ilişkileri, deneysel serim kullanarak
ortaya koymaktır. Farklı bir kültürel altyapıya, Türk çocuklarına ait bulgular
sunacak olması ve bu süreçte geçmişteki çalışmaların çoğundan farklı olarak
deneysel serimden faydalanması, bu çalışmanın özgün değerini oluşturmaktadır.
Araştırma sonucunda bilişsel gelişimlerinden dolayı 4-6 yaş arası okul öncesi
çocukların reklamın satış amacını kavrayamadığı ve reklamda gördüğü her şeyi
gerçek olarak algıladığı ve reklamların çocukların satın alma davranışı
üzerinde etkili olduğu görülmüştür.
With low price sensitivity and high profitability,
the children's market has been growing day by day all over the world.
Furthermore, due to technology and internet usage that is nowadays prevalent in
all areas of life, the number of advertisements that children are exposed to
has been increasing. Nevertheless, compared with the prominence of this issue,
the number of existing studies dealing with advertising and purchasing
relationships in children is still limited. Moreover, the number of studies
using the Turkish sample in the field is relatively few. For all of these
reasons, the aim of this study is to demonstrate the relationship between
advertisement exposure and purchase preference in pre-school children aged 4-6
using experimental method. Using a sample from a different cultural background
(Turkey) and using of the experimental method, unlike most of the studies in
the past, constitute the original value of this study. As a result of this
research, it was seen that children in pre-school aged 4-6 years could not
comprehend the purpose of the advertisement because of their cognitive development
and that they perceived everything they see in the advertisement as real and
that the advertisement has an effect on the children's purchasing behavior.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 21, 2018 |
Submission Date | June 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |
International Journal of Economics and Innovation