Islamic entrepreneurship is a type of entrepreneurship that is realized within the framework of Islamic principles and values, and it is seen that research on the subject has been increasing in recent years. This study was conducted in order to review the literature on Islamic entrepreneurship and to reveal the current trends and developments in this field. For this purpose, bibliometric analysis technique was used within the scope of quantitative research method. In this context, 263 scientific publications published in the Web of Science (WoS) database on October 5, 2024 between 2004-2024 and addressing Islamic entrepreneurship were analyzed. The study concluded that Islamic entrepreneurship is a global issue and has been addressed in various contexts in different geographies such as Türkiye, Malaysia and Iran. At the same time, Islamic entrepreneurship literature focuses on various fields such as business, economics, education, religion and social sciences. This diversity provides a more comprehensive and richer body of knowledge and has the potential to offer new perspectives for future studies that bring together different disciplines. In this context, it can be said that joint scientific projects should be developed with researchers from different countries to help understand the universal dynamics of Islamic entrepreneurship.
İslami girişimcilik, İslam esasları ve değerleri çerçevesinde gerçekleştirilen bir girişimcilik türü olup, son yıllarda konuyla ilgili araştırmaların giderek artmakta olduğu görülmektedir. Bu çalışma İslami girişimcilik ile ilgili literatürün taranarak bu konudaki mevcut eğilimlerin ve gelişmelerin ortaya konulması amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada nicel araştırma yöntemi kapsamında bibliyometrik analiz tekniği kullanılmıştır. Bu kapsamda 5 Ekim 2024 tarihinde WoS veri tabanında 2004-2024 tarih aralığında yayımlanan ve İslami girişimciliği ele alan 263 bilimsel yayın analiz edilmiştir. Araştırmada İslami girişimciliğin küresel bir konu olduğu ve Türkiye, Malezya ve İran gibi farklı coğrafyalarda çeşitli bağlamlarda ele alındığı sonucuna ulaşılmıştır. Aynı zamanda İslami girişimcilik literatüründe işletme, ekonomi, eğitim, din ve sosyal bilimler gibi çeşitli alanlara odaklanıldığı görülmüştür. Bu çeşitlilik, araştırmaların daha kapsamlı ve zengin bir bilgi birikimi oluşturmasını sağlarken, gelecekteki çalışmalar için farklı disiplinlerin bir araya geldiği yeni perspektifler sunma potansiyelini taşımaktadır. Bu bağlamda İslami girişimciliğin evrensel dinamiklerini anlamaya yardımcı olmak için farklı ülkelerden araştırmacılarla ortak bilimsel projelerin geliştirilmesi gerektiği söylenebilmektedir.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Business Administration |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | August 8, 2025 |
| Publication Date | October 1, 2025 |
| Submission Date | May 27, 2025 |
| Acceptance Date | July 7, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 2 |
International Journal of Economics and Innovation