In democratic countries, members of parliament and local administrators come to power through elections. With the beginning of the right to vote and be elected by Turkish citizens, political parties and politicians have made efforts to establish direct political communication with the society. To be successful, parties have become aware of the importance of conveying their mission and projects to the public. Good communication shows itself with the right message given and the effect this message has on the public. For this, it is necessary to prepare and present audio, visual and pictorial advertising and promotional materials that appeal to the eyes and ears of the voters. Politicians make extensive use of linguistics and semiotics to influence and persuade voters’ behaviour with these tools. The aim of the present study is to analyse the signs of the posters used by political parties as political communication tools in the local elections held in Türkiye on March 31, 2024, in the light of the concepts of linguistics and semiotics developed by Ferdinand de Saussure, Charles Sanders Peirce and Roland Barthes, who lived in the twentieth century. Additionally, the slogans, the images of the leaders, the preferred colours on the posters as well as the messages conveyed by the visual elements, are interpreted using sampling, data collection, linguistic and semiotic analysis methods. In this study, it was determined that the election posters used linguistic and semiotic elements, and these messages were tried to be explained.
Poster Linguistics Semiotics Election Political Communication Slogan
Demokratik ülkelerde, parlamento üyeleri ve yerel yöneticiler seçimle işbaşına gelirler. Türk Vatandaşlar tarafından seçme ve seçilme hakkının kullanılmaya başlanmasıyla, siyasi partiler ve siyasetçiler toplumla siyasal yönden doğrudan iletişim kurma çabası içine girmişlerdir. Partiler, başarılı olmak için, misyon ve projelerinin halka aktarılmasının öneminin bilincinde olmuşlardır. İyi iletişim; verilen doğru mesaj ve bu mesajın halk üzerinde bıraktığı etkiyle kendini gösterir. Bunun için seçmenlerin gözüne ve kulağına hitap eden sesli, görüntülü ve resimli reklam ve tanıtım materyallerinin hazırlanıp sunulmasına ihtiyaç duyulur. Siyasiler, bu araçlarla seçmen davranışlarını etkilemek ve onları ikna etmek için dilbilimi ve göstergebilimden oldukça fazla faydalanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, 31 Mart 2024 tarihinde, Türkiye’de yapılan yerel seçimde siyasi partilerin siyasal iletişim aracı olarak kullandıkları afişlerin göstergeleri, yirminci yüzyılda yaşamış Ferdinand de Saussure, Charles Sanders Peirce ve Roland Barthes tarafından geliştirilen dilbilimi ve göstergebilim kavramları ışığında analiz etmektir. Ayrıca afişteki sloganlar, liderlerin imajı, tercih edilen renkler ve görsel öğelerin seçmene aktarmak istediği mesajlar, örnekleme, veri toplama, dilbilim ve göstergebilim analizleri ve son olarak veri analizi yöntemleri kullanılarak yorumlanacaktır. Bu çalışmada, seçim afişlerinin dilbilim ve göstergebilim öğelerini kullandıkları tespit edilmiş ve bu mesajlar açıklanmaya çalışılmıştır.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Edebi Çalışmalar (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 30 Kasım 2024 |
| Kabul Tarihi | 16 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |
422x119
Articles published in this journal are licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International license. This journal does not charge APCs or submission charges. Articles published in this journal are permanently free for everyone to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles. |