In this study, firstly, the meaning of the word “strategy, its status and development in the historical process and its relation with competition are given. The importance of competition and being innovative is mentioned in strategic management. Changes and effects of strategic management and competition in the banking sector have been examined. In addition, explanations were made about what are the difference-making strategies that will carry out innovation.
Competition is experienced at a high level in the banking sector. The banking sector directs the economies of countries, gives information about the financial structure of the country and is used by countries as an indicator of political power. Due to the fact that the service provided by the banks is limited by the state within the framework of legal legislation and the provision of similar services makes it inevitable for all banks with almost the same conditions to struggle with each other. For this reason, the strategies should ensure keeping within the sector and should always be appropriate. In addition, the fact that the sector has a fragile structure shows the sensitivity of the strategies considered to be implemented.
Bu çalışmada öncelikle “strateji” kelimesinin anlamı, tarihsel süreçteki durumu ve gelişimi, devamında ise rekabet ile ilişkisi hakkında bilgi verilmiştir. Stratejik yönetimin içerisinde rekabetin ve yenilikçi olmanın öneminden bahsedilmiştir. Bankacılık sektöründe stratejik yönetim ve rekabetin sektör üzerinde yarattığı değişimleri ve etkileri hakkında incelemeler yapılmıştır. Bunların yanında inovasyonu gerçekleştirecek olan fark yaratma stratejilerinin neler olduğu hususunda açıklamalar yapılmıştır.
Bankacılık sektörü rekabet ortamını üst düzeyde yaşayan bir sektördür. Bankacılık sektörü ülkelerin ekonomilerine yön veren, ülkenin finansal yapısı hakkında bilgi veren ve dünya çapında siyasi güç göstergesi olarak kullanılan bir sektördür. Bankaların vermiş oldukları hizmetin yasal mevzuat çerçevesinde devlet eliyle sınırlandırılmasından dolayı ve benzer hizmetleri sunmaları hemen hemen aynı şartlara sahip bütün bankaların birbirleriyle sert mücadelesini kaçınılmaz kılmaktadır. Bu yüzden planlanan stratejiler sektör içinde tutunmayı sağlayacak ve içinde bulunduğu çağa ayak uyduracak düzeyde olması gerekir. Ayrıca sektörün kırılgan bir yapıya sahip olması uygulanması düşünülen stratejilerin hassasiyetini gösterir nitelikte bir yapıya sahiptir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 1 |