Bu araştırmada ortaöğretimde öğrenim gören ergenlerin sosyal beceri düzeylerinin cinsiyet, sınıf ve alan değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma Antalya il merkezinde seçkisiz random örneklem yoluyla belirlenen iki Anadolu lisesindeki 390 ergenin 236 kız ergen %60,5 orana sahip, 154 erkek ergen %39,5 orana sahip gönüllü katılımı ile yapılmıştır. Araştırma, 2011-2012 eğitim ve öğretim yılında öğrenim gören ergenlere araştırmacı tarafından kişisel bilgi formu ve sosyal beceri envanteri uygulanarak yapılmıştır. Sosyal beceri envanteri SBE Riggio 1986 tarafından geliştirilmiş ve envanterin Türkçeye uyarlanması Yüksel 1998 tarafından yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; kız ergenlerin sosyal beceri alt boyut puan ortalamalarının duyuşsal anlatımcılık, duyuşsal duyarlık ve sosyal kontrol alt boyutlarının erkek ergenlere göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu bulunurken, erkek ergenlerin duyuşsal kontrol alt boyut puan ortalamasının kız ergenlere göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu bulunmuştur. Alan değişkenine göre TM alanındaki ergenlerin sosyal beceri alt boyut puan ortalamalarının sosyal anlatımcılık, sosyal duyarlık ve sosyal kontrol alt boyutları bakımından FM alanındaki ergenlerden anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Sınıf düzeyi değişkenine göre 9.Sınıf ergenlerinin duyuşsal anlatımcılık, duyuşsal duyarlık, sosyal anlatımcılık, sosyal duyarlık ve sosyal kontrol alt boyut puan ortalamaları bakımından diğer sınıflardan anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu bulunmuştur
This aim of the research is to analyse adolescents’social skill levels according to gender, class and educational field variables. The research participants are 390 296 female adolescent %60,5 and 154 male adolescent %39,5 volunteer anatolian high school students. The research sampling is determined with random method in two Anatolian high schools in Antalya city center. The data are gained with personal information form and social skill inventory by the researcher. The Social Skill Inventory was developed by Riggio 1986 and this inventory was adopted by Yüksel 1998 . According to the results; female adolescents’ the avarage of the scores of social skill sub dimensions of emotional expressivety, emotional sensivity and social control are found higher significate in comparison with male adolescents. At the TM field adolescents’ the avarage of the social skill of sub dimensions of social expressivety, social sensivity and social control are determined higher significate in comparison with the FM field adolescents. In 9th Class adolescents’ the avarage of the social skill of sub dimensions of emotional expressivety, emotional sensivity, social expressivety and social control were found higher significate than the other adolescents
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 2 Issue: 2 |