In early adulthood, one of the most important need for individual is known to be intimacy. Cognitive theories emphasizes that negative experiences in childhood are internalized as internal working models which contain enduring and resistant negative beliefs about the self, the environment, and other people. These internal working models are called as early maladaptive schemas. Studies suggest that entering a serious relationship or remaining single depends on individuals’ early maladaptive schemas. Thus, the purpose of the current study is to investigate the influence of gender on university students’ early maladaptive schemas. Participants of this study were composed of 247 Ufuk University students. Participants were selected by purposive sampling method. The Young Schema Questionnaire-Short Form YSQ-S Young & Brown, 1994 and demographic information form was used to gather data. One-way analysis of variance was used to analyze the data. The findings of the study indicated that significant gender difference on three of the early maladaptive schemas which are emotional deprivation, social isolation and defectiveness
Erken yetişkinlik döneminde en önemli ihtiyaç yakın ilişki kurma olarak bilinmektedir. Bilişsel teoriler çcukluk dönemindeki yaşantıların içselleştirildiğini ve bunların kişinin kendisi, çevresi ve etrafındaki insanlar hakkındaki inançlarını içeren dirençli ve dayanıklı içsel çalışan modelleri oluşturduğunu vurgulamıştır. Bu içsel çalışan modeller erken dönem uyumsuz şema olarak adlandırılmıştır. Çalışmalar ciddi bir ilişkiye girmenin veya tek kalmanın erken dönem uyumsuz şemalara ve cinsiyete bağlı olduğunu ortaya koymuştur. Bu çalışmanın amacı, cinsiyetin üniversite öğrencilerinin erken dönem uyumsuz şemalarına etkisini incelemektir. Bu çalışmanın örneklem grubunu 247 Ufuk Üniversitesi öğrencisinden oluşmaktadır. Katılımcılar amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Bilgiler, Young Şema Ölçeği-Kısa Form YSQ-S Young & Brown, 1994 ve demografik bilgi formuyla toplanmıştır.Elde edilen verilere, tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Bulgular, cinsiyetin üç erken dönem uyumsuz şemayı etkilediğini göstemiştir, bu şemalar duyusal yoksunluk, sosyal izolasyon ve kusurluluktur. Bunun dışında kız öğrencilerin erkek öğrencilerden daha fazla uyumsuz şemaya sahip olduğu bulunmuştur
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 5 Issue: 9 |