Çalışmada Frankfurt Okulu düşünürlerinden ödünç alınan ve daha çok müzik, sanat alanlarını kapsayan Kültür Endüstrisi kavramı, farklı bir boyutta ve daha dar bir kapsamda “Sağlık Kültür Endüstrisi” olarak yeniden ifade edilmektedir. Sağlık Kültür Endüstrisiyle, insan sağlığına ilişkin ortaya konan tüm gelişmelerin çok sınırlı ve herkese hitap eden kısımlarıyla, günübirlik, popüler ve ticari kazanca hizmet edecek biçimde kurgulandığı iddiası yazılı basının sağlık sayfalarındaki haber ve yazılarla ortaya konmaya çalışılmıştır. Kitle iletişim araçlarının denetiminde gelişim gösteren kitle kültürü, toplumsal denetiminden çıkarak tamamen ticari amaçlı bir yapı almış ve kültür endüstrisi tarafından gerçek olmayan, tek boyutlu ve seri olarak üretilmeye başlanmıştır
Sağlık Kültür Endüstrisi Kitle Kültürü Yazılı Basın Frankfurt Okulu Sağlık ve Yaşam Haberi.
In this study Cultural Industries as a term, which is especially used in the fields of music and art, is redefined as Cultural Industry in Health used in more different and narrower-scope. With the term Cultural Industry in Health it is tried to suggest two theses: The first one is that all information about human health are presented as limited info and accessible for anyone; the second one is that they are given in popular and commercial daily contexts.. The mass culture has developed under the control of mass media; meaning that it is out of social control and shaped completely as commercial structure; in the end it is produced serially in one-dimensional and unauthentic way
Cultural Industry in Health Mass Culture Printed Press Frankfurt School Health and Life News
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 13 |