In parallel with the rapid progress of science and technology, people's lifestyles are also changing at the same pace. Expectations regarding the applicability of technological developments in educational environments are also affected by the development of science and technology. Augmented Reality (AR) offers new opportunities for education by reinforcing the real world with virtual information. The variability in the field of application and the impact of scientific developments have changed the concept of "AR Technology" to "AR Environments". In this study, a systematic review of scientific publications regarding the use of AR in educational activities was conducted. In this context, factors such as ‘field of education’, ‘participant’s level of education’, ‘variables’, ‘data collection tools’, ‘research methods used’, ‘type of AR used, ‘software used in the development phase of the application’, ‘benefits regarding the use of AR’ were evaluated in the focused studies. As a result of the determined purpose and special criteria, a total of 60 scientific studies were reached by scanning scientific journals published in Turkey in Ulakbim and DergiPark databases between the years 2014-2024. As a result, the findings regarding the effects of AR-based learning environments on students' learning processes were discussed. Additionally, some suggestions were made for future research to fill the gaps in AR research and to design new AR applications that will support students' learning processes.
Bilim ve teknolojinin hızlı ilerlemesine paralel olarak insanların yaşam tarzları da aynı hızda değişmektedir. Eğitim ortamlarında da teknolojik gelişmelerin uygulanabilirliğine ilişkin beklentiler bilim ve teknolojinin gelişiminden etkilenmektedir. Artırılmış Gerçeklik (AG) gerçek dünyayı sanal bilgilerle güçlendirerek eğitim için yeni olanaklar sunmaktadır. Uygulama alanındaki değişkenlik ve bilimsel gelişmelerin etkisi, “AG Teknolojisi” kavramını “AG Ortamları” olarak değiştirmiştir. Bu çalışmada, eğitim faaliyetlerinde AG kullanımına ilişkin olarak yapılan bilimsel yayınların sistematik açıdan incelemesi yapılmıştır. Bu bağlamda, odaklanılan çalışmalarda ‘eğitim alanı’, ‘katılımcının eğitim seviyesi’, ‘değişkenler’, ‘veri toplama araçları’, ‘kullanılan araştırma yöntemleri’, ‘kullanılan AG türü, ‘uygulamanın geliştirme aşamasında kullanılan yazılımlar’, ‘AG’nin kullanımına yönelik faydalar’ gibi faktörler değerlendirmeye alınmıştır. Belirlenen amaç ve özel kriterler neticesinde 2014-2024 yılları arasında Ulakbim ve DergiPark veri tabanlarında Türkiye’de yayınlanan bilimsel dergiler kullanılarak taranan toplam 60 bilimsel çalışmaya ulaşılmıştır. Sonuç olarak öğrencilerin öğrenme süreçlerinde AG tabanlı öğrenme ortamlarının etkisine yönelik bulgular tartışılmıştır. Ayrıca gelecekte yapılacak olan araştırmalar açısından AG araştırmalarındaki boşlukların giderilmesi ve öğrencilerin öğrenme süreçlerine destek sağlayacak nitelikte yeni AG uygulamalarının tasarlanması yönünde bazı öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Instructional Technologies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | December 2, 2024 |
Acceptance Date | December 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 26 |