Children’s games, beyond being mere leisure activities, play a significant role in supporting individual developmental processes and in transmitting cultural values across generations. The relationship between the materials used during play and cultural elements provides a meaningful foundation for research in this field. The interaction of games with environmental factors and their connection with nature are influential not only in shaping the structure of play but also in the transmission of cultural heritage. However, investigating this interaction presents certain challenges, particularly in terms of data collection from the field, analyzing the diversity of games within local contexts, and systematically evaluating their relationship with natural elements. In this context, children's games are considered not only as activities that support individual development but also as significant cultural practices that sustain continuity, nurture collective memory, and reflect traditional ways of life. This article examines the relationship between material culture and cultural memory through the lens of the physical environments in which games are played. It highlights the roles and cultural meanings of landforms, plants, and animals within children’s games. The meanings attributed to these elements contribute to a better understanding of the connections between past and present. Within this framework, the study also evaluates how children engage in a process of cultural transmission through play. Ultimately, by analyzing the physical settings of games, the study reveals the relationship between children’s games and material culture. In doing so, it brings to light both the individual and societal dimensions of the subject.
traditional children material C-culture spatial dimensions natural environment cultural continuity
Çocuk oyunları yalnızca boş zaman etkinliği olmanın ötesinde
bireysel gelişim süreçlerinin desteklenmesinde ve kültürel
değerlerin kuşaklar arası aktarımında işlevsel bir unsur olarak
öne çıkmaktadır. Oyun süreçlerinde kullanılan materyallerin
kültürel öğelerle kurduğu ilişki bu alandaki araştırmalara
anlamlı bir zemin sunmaktadır. Oyunların çevresel unsurlarla
etkileşimi ve doğayla kurduğu bağ hem oyunun
biçimlenişinde hem de kültürel mirasın aktarımında belirleyici
olmaktadır. Ancak bu etkileşimi araştırma sürecinde, özellikle
sahadan veri toplama, oyunların yerel bağlam içindeki
çeşitliliğini analiz etme ve doğayla etkileşimi sistematik
biçimde değerlendirme gibi çeşitli zorluklar ortaya
çıkmaktadır. Bu bağlamda çocuk oyunları, yalnızca bireysel
gelişimi destekleyen bir etkinlik olarak değil; aynı zamanda
kültürel sürekliliği taşıyan, toplumsal belleği besleyen ve
geleneksel yaşam pratiklerini yansıtan önemli bir alan olarak
değerlendirilmektedir. Bu makale, oyunların oynandığı fiziksel
ortamlar üzerinden, maddi kültür ile kültürel bellek arasındaki
ilişkiyi
incelemektedir. Çalışmada, yeryüzü şekillerinin,
bitkilerin ve hayvanların oyunlardaki rolü ve kültürel anlamları
vurgulanmıştır. Bu unsurların oyunlara kattığı anlam,
geçmişle bugün arasında kurulan bağların anlaşılmasını
kolaylaştırmaktadır. Bu çerçevede, çocukların oyun
aracılığıyla nasıl bir kültürel aktarım sürecine katıldıkları da
değerlendirilmiştir. Sonuç olarak oyunların oynandığı fiziksel
ortamlar incelenmiş ve bu ortamlardan yola çıkılarak çocuk
oyunları ile maddi kültür arasındaki ilişki ortaya konulmuştur.
Böylece konunun hem bireysel hem toplumsal boyutu gözler
önüne serilmiştir. Çocukların oyun aracılığıyla nasıl bir
kültürel aktarım sürecine katıldıkları da değerlendirilmiştir.
Sonuç olarak oyunların oynandığı fiziksel ortamlar incelenmiş
ve bu ortamlardan yola çıkılarak çocuk oyunları ile maddi
kültür arasındaki ilişki ortaya konulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Folk Literature |
Journal Section | Research articles |
Authors | |
Publication Date | July 7, 2025 |
Submission Date | January 15, 2025 |
Acceptance Date | June 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 2 |