Bu makalede, Alevi inancına mensup
toplulukların tarihine, kültürüne, edebiyatına, inancına ve ritüellerine ait
olan bilgi ve birikimin koruyucusu, aktarıcısı ve güncelleyicisi olma
vasıflarına sahip zâkirlik geleneği kültürel belleğin oluşumu ve aktarımı
bağlamında ele alınmıştır. Ritüel içerisinde var olan zâkirlerin, bununla
birlikte eserlerini ritüel için yaratmaları ve aktarmaları, onları diğer
âşıklardan ayıran en belirgin özellikleri olmuştur. Diğer taraftan bu
ritüellerin, mensubu oldukları topluluk için kutsal olması ise onlara ayrıca
kutsalın aktarıcısı olma vasfını vermiştir. Zâkirlerin üstlendikleri bu vasıf, onlara
aynı zamanda Alevi toplumunun kültürel belleğinin en önemli koruyucusu ve
aktarıcısı olma misyonunu yüklemiştir.
Çalışmamızda, kültürel belleği,
iletişimsel bellek başta olmak üzere, diğer bellek türlerinden ayıran en
belirgin sınırları ve kutupları belirleyen ve Jan Assmann tarafından “içerik”,
“biçim (form)”, “Araçlar”, “Zaman Yapısı” ve “Taşıyıcılar” olarak
başlıklandırılan özellikler bağlamında Alevi cem zâkirliği incelenmiştir. Bu
inceleme yapılırken zâkirlik geleneği, saha çalışmaları çerçevesinde icra
merkezli ve mit-ritüel ilişkisi bağlamında göz önünde bulundurulmuş ve
değerlendirmelerin tamamı bu doğrultuda yapılarak kültürel belleğin korunması
ve aktarımında kutsalın ve kutsallaştırmanın işlev ve önemi ortaya koyulmaya
çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk Halk Bilimi |
Bölüm | Özgün Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2019 |
Gönderilme Tarihi | 16 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 3 |