Research Article
BibTex RIS Cite

Ben Çocuğumu Böyle Besliyorum! Beslenme Konusunda Sosyal Medya Anneleri Üzerine bir Değerlendirme

Year 2020, Volume: 3 Issue: 5, 123 - 142, 26.06.2020
https://doi.org/10.35235/uicd.717056

Abstract

Günümüzde sosyal medya, insanların aynı anda pek çok kişiye kendisini ifade etmekte kullandığı bir araç haline gelmiştir. Sosyal medyayı kullananlar arasında hem kendi hayat tarzlarını hem de ne tür bir anneliği benimsediklerini göstermek amacıyla hesap açan genç kuşak anneler de yer almaktadır. Feminist literatür içerisinde anneliğin sosyal olarak nasıl inşa edildiği ve farklı anneliklerin olup olamayacağı üzerine pek çok tartışma yürütülmektedir. Çocukların beslenmesi konusunda annelerin yaptıkları tercihler ve benimsedikleri pratikler de annelik tanımının içerisinde önemli bir yer tutmaktadır. Bu bağlamda beslenme pratikleri çerçevesinde sosyal medya ortamlarında üretilen ve tüketilen anneliklerin feminist tartışmaların neresinde yer aldığı konusu önemli gözükmektedir. Bu araştırmada özellikle instagram hesapları olan ve takipçi sayısının fazlalığına bakılarak sosyal medyada belirli bir popülariteye sahip olduğu düşünülen annelerin, çocuklu hayata dair paylaştıkları kesitler, yaptıkları paylaşımlar ve onlarla gerçekleştirilen görüşmeler çerçevesinde medya hesapları aracılığıyla nasıl bir anneliği ön plana çıkartmaya çalıştıkları, ne türden bir anneliği inşa ettikleri ve sosyal medyada hangi sebeplerle ve hangi tür paylaşımlarla görünür olmayı istedikleri anlaşılmaya çalışılmıştır. Ayrıca bu hesapları takip eden diğer annelerle de açık uçlu mülakatlar gerçekleştirilerek onların yapılan paylaşımları nasıl yorumladıkları, bu paylaşımların kendi anlam dünyaları ile nasıl bir etkileşim içinde olduğu, çocuk beslenmesine dair sosyal medyada paylaşılanları kendi çocuk yetiştirme pratiklerine ne kadar dahil ettikleri de ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu tür bir çalışmanın genç nesillerin beslenmesini düzenleyen biyo-politik rejimler ve daha geleneksel beslenme yöntemleri arasındaki dinamik etkileşimi yansıtacağı düşünülmektedir. Her iki söylem de anneleri kendi anlatılarının aktif uygulayıcıları olarak işe koyarken, kadınların en yeni iletişim kanallarında dahi çocukları yetiştiren birincil kişi olarak kendi görünürlüklerini sağlamaya çalışmaları, kendilerini bu açıdan tanımlamaya çalışmaları ve hegemonik anlatılara nadiren alternatif arayıp onlara neredeyse hiç direnmemeleri de dikkate değerdir. 

References

  • Amagasa, K. (2018) ‘Kosodateni Okeru Support・net Work to Social Media Riyouno Chiikiteki Saini Kansuru İkkousatsu”, Gakuen, Ningen Shakaigakubukiyou, No. 928: 23-34.
  • Boneva, B. & Kraut, R. (2002) “Email, Gender, and Personal Relationships” ed. by: Wellman, B. & Haythornthwaite, C, Malden, In The Internet in Everyday Life, Boston: Blackwell Publishers.
  • Burç, P. E. (2015) “Popüler Kültür ve Annelik: Anneliğin Farkli Görünümleri”, Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E-Dergisi, Erişim adresi: http://www.sdergi.hacettepe.edu.tr/makaleler/Pinar-Ezgi-Burc-14Eylul2015.pdf.
  • Demirciyan, L. (2017). “Çağla Dövençi Sönmez”, Evos Angeles, Erişim adresi: http://www.evogrup.com/yayinlar/kasim17/#/52. Erişim tarihi: 2 Ocak 2018.
  • Dobson, A. S. (2015) Postfeminist Digital Cultures Femininity, Social Media, and Self-Representation, New York: Palgrave Macmillan.
  • Foucault, M. (2007) Cinselliğin Tarihi, Çeviren: Hülya Uğur Tanrıöver, 2. Basım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Glenn, E. N. (1994) “Social Constructions of Mothering. A thematic Overview”, ed. by: Glenn, E. N., Chang, G. &Forcey, L. N., In Motherıng Ideology, Experience, and Agency, New York: Routledge.
  • Gürçayir Teke, S. (2014) “Dönüşen Anneliğe Yönelik Netnografik Bir Analiz: Blogger Anneler”, Millî Folklor, Yıl 26, Sayı 103.
  • Hryciuk, R. E. (2010) “(Re)constructing Motherhood in Contemporary Mexico: Discourses, Ideologies and Everyday Practices”, Polish Sociological Review, No. 172, 487-502.
  • Hughner, R. S., Mcdonagh, P., Prothero, A., Shultz II, C. J. & Stanton, J. (2007) “Who are Organic Food Consumers? A Compilation and Review of Why People Purchase Organic Food”, Journal of Consumer Behaviour, 6: 1–17. DOI: 10.1002/cb.210.
  • Kobak, C. & Pek, H. (2015) “Comparison of Mother and Child Health and Nutrition Habits of the Nursery School Kids in Preschool Period (Aged 3-6)”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 30(2): 42-55.
  • Kozinets, R. V. (2010) Netnography Doing Ethnographic Research Online. London: SAGE Publications.
  • Lopez, L. K. (2009) “The Radical Act of 'Mommy Blogging': Redefining Motherhood Through the Blogosphere”, New Media Society, 11: 729.
  • Madge, C. & O’Connor, H. (2006) “Parenting Gone Wired: Empowerment Of New Mothers On The Internet?”, Social & Cultural Geography, April, DOI: 10.1080/14649360600600528.
  • McDaniel, B. T., Coyne, S. M., & Holmes, E. K. (2012) “New Mothers and Media Use: Associations Between Blogging, Social Networking, and Maternal Well-Being”, Maternal and Child Health Journal, 16, 1509-1517. DOI: 10.1007/s10995-011-0918-2.
  • Minic, D. (2007) “Feminist Media Theory and Activism: Different Worlds or Possible Cooperation”, ed. by: Rill, H., Smidling, T., & Bitoljanuu, A., In 20 Pieces of Encouragement for Awakenıng and Change: peacebuilding in the regionof the former Yugoslavia, Sarajevo: Centre of Nonviolent Action.
  • Özçetin M., Khalilova F. & Kılıç A. (2017) “Beslenme Durumunun Değerlendirilmesinde Sıra Dışı Bir Yöntem”, BİA Çocuk Dergisi, 17(2):61-66.
  • Taylor, V. (1996) Rock-A-BY Baby: Feminism, Self Help, and Postpartum Depression, New York: Routledge.
  • Türk, G. D. ve Demirci, E. (2016) “Sanal Dünyada Dönüşen Mahremiyet Algısı; İnstagram Örneği”, 1st İnternatıonal Academic Research Congress, Ankara: Pegem Akademi.
  • Van Cleaf, K. (2015) “"Of Woman Born" to Mommy Blogged: The Journey from the Personal as Political to thePersonal as Commodity”, Women's Studies Quarterly, Vol. 43, No. 3/4, THE 1970s (FALL/WINTER 2015), SS. 247-264, New York: The Feminist Press at the City University of New York.
  • World Health Organization. (2013) Global Strategy for Infant and Young Child Feeding: The Optimal Duration of Exclusive Breastfeeding, Erişim adresi: http://www.who.int/nutrition/publications/gs_infant_fe eding_text_eng.pdf.
  • Yavuzer H. (2005) Ana-Baba ve Çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yazıcı, T. & Özel, M. (2017) “Sosyal Medyada Anneliğin Eğitim ve Etkileşim Boyutu: Instagram Üzerine Bir Inceleme”, International Journal of Social Sciences and Education Research Online, Volume: 3(5).
  • Zappavigna, M. (2016) “Social Media Photography: Construing Subjectivity in Instagram Images”, Visual Communication, Vol. 0(0) 1–22. DOI 10.1177/1470357216643220.
  • Zappavigna, M. & Zhao, S. (2017) “Selfies in ‘Mommyblogging’: An Emerging Visual Genre”, Discourse, Context & Media, 20: 239–247.

This is How I Feed My Child: An Analysis on Social Media Moms regarding Nutrition

Year 2020, Volume: 3 Issue: 5, 123 - 142, 26.06.2020
https://doi.org/10.35235/uicd.717056

Abstract

Social media has become a means for people to be able to express themselves to other people simultaneously. Mothers who are actively using social media are creating a virtual community by sharing the most intimate details from the challenges they endure while bringing up their children to how they nourish their children each day. On the other hand, within the feminist literature there is an ongoing discussion on how the motherhood is constructed socially and whether there is a possibility of performing different types of motherhood. In this respect the way motherhoods are constructed through social media regarding the nourishment of children seems to be an important aspect of defining what motherhood is all about. As a result of this assumption, in this study, based on the stories, pictures and comments regarding the nurturance of children shared by the mothers through instagram who are considered popular within social media based on the number of followers they have and also focusing on the face to face interviews held with them, the type of motherhood that is brought into prominence, the sort of motherhood constructed by those mothers will be discussed. Futhermore, not only mothers’ motivations and reasons to become visible in the social media through the ways they nourish their children but also the discourses they are channeling and creating through the internet will be discussed. Moreover, by conducting open ended interviews with mothers who are following those accounts, the ways they interpret these sharings will also be discussed. This evaluation is thought to reflect the dynamic interplay between hegemonic discourses regulating food and nutrition regimes of young generations based on a global biopolitical regime versus more traditionalist standpoints towards nutrition. While both discourses employ mothers as active practitioners of their own narrative, it is significant that the women still seek their visibility as the main care givers in the newest means of communications, they rarely seek an alternative to the hegemonic narratives and hardly resist to them.   

References

  • Amagasa, K. (2018) ‘Kosodateni Okeru Support・net Work to Social Media Riyouno Chiikiteki Saini Kansuru İkkousatsu”, Gakuen, Ningen Shakaigakubukiyou, No. 928: 23-34.
  • Boneva, B. & Kraut, R. (2002) “Email, Gender, and Personal Relationships” ed. by: Wellman, B. & Haythornthwaite, C, Malden, In The Internet in Everyday Life, Boston: Blackwell Publishers.
  • Burç, P. E. (2015) “Popüler Kültür ve Annelik: Anneliğin Farkli Görünümleri”, Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E-Dergisi, Erişim adresi: http://www.sdergi.hacettepe.edu.tr/makaleler/Pinar-Ezgi-Burc-14Eylul2015.pdf.
  • Demirciyan, L. (2017). “Çağla Dövençi Sönmez”, Evos Angeles, Erişim adresi: http://www.evogrup.com/yayinlar/kasim17/#/52. Erişim tarihi: 2 Ocak 2018.
  • Dobson, A. S. (2015) Postfeminist Digital Cultures Femininity, Social Media, and Self-Representation, New York: Palgrave Macmillan.
  • Foucault, M. (2007) Cinselliğin Tarihi, Çeviren: Hülya Uğur Tanrıöver, 2. Basım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Glenn, E. N. (1994) “Social Constructions of Mothering. A thematic Overview”, ed. by: Glenn, E. N., Chang, G. &Forcey, L. N., In Motherıng Ideology, Experience, and Agency, New York: Routledge.
  • Gürçayir Teke, S. (2014) “Dönüşen Anneliğe Yönelik Netnografik Bir Analiz: Blogger Anneler”, Millî Folklor, Yıl 26, Sayı 103.
  • Hryciuk, R. E. (2010) “(Re)constructing Motherhood in Contemporary Mexico: Discourses, Ideologies and Everyday Practices”, Polish Sociological Review, No. 172, 487-502.
  • Hughner, R. S., Mcdonagh, P., Prothero, A., Shultz II, C. J. & Stanton, J. (2007) “Who are Organic Food Consumers? A Compilation and Review of Why People Purchase Organic Food”, Journal of Consumer Behaviour, 6: 1–17. DOI: 10.1002/cb.210.
  • Kobak, C. & Pek, H. (2015) “Comparison of Mother and Child Health and Nutrition Habits of the Nursery School Kids in Preschool Period (Aged 3-6)”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 30(2): 42-55.
  • Kozinets, R. V. (2010) Netnography Doing Ethnographic Research Online. London: SAGE Publications.
  • Lopez, L. K. (2009) “The Radical Act of 'Mommy Blogging': Redefining Motherhood Through the Blogosphere”, New Media Society, 11: 729.
  • Madge, C. & O’Connor, H. (2006) “Parenting Gone Wired: Empowerment Of New Mothers On The Internet?”, Social & Cultural Geography, April, DOI: 10.1080/14649360600600528.
  • McDaniel, B. T., Coyne, S. M., & Holmes, E. K. (2012) “New Mothers and Media Use: Associations Between Blogging, Social Networking, and Maternal Well-Being”, Maternal and Child Health Journal, 16, 1509-1517. DOI: 10.1007/s10995-011-0918-2.
  • Minic, D. (2007) “Feminist Media Theory and Activism: Different Worlds or Possible Cooperation”, ed. by: Rill, H., Smidling, T., & Bitoljanuu, A., In 20 Pieces of Encouragement for Awakenıng and Change: peacebuilding in the regionof the former Yugoslavia, Sarajevo: Centre of Nonviolent Action.
  • Özçetin M., Khalilova F. & Kılıç A. (2017) “Beslenme Durumunun Değerlendirilmesinde Sıra Dışı Bir Yöntem”, BİA Çocuk Dergisi, 17(2):61-66.
  • Taylor, V. (1996) Rock-A-BY Baby: Feminism, Self Help, and Postpartum Depression, New York: Routledge.
  • Türk, G. D. ve Demirci, E. (2016) “Sanal Dünyada Dönüşen Mahremiyet Algısı; İnstagram Örneği”, 1st İnternatıonal Academic Research Congress, Ankara: Pegem Akademi.
  • Van Cleaf, K. (2015) “"Of Woman Born" to Mommy Blogged: The Journey from the Personal as Political to thePersonal as Commodity”, Women's Studies Quarterly, Vol. 43, No. 3/4, THE 1970s (FALL/WINTER 2015), SS. 247-264, New York: The Feminist Press at the City University of New York.
  • World Health Organization. (2013) Global Strategy for Infant and Young Child Feeding: The Optimal Duration of Exclusive Breastfeeding, Erişim adresi: http://www.who.int/nutrition/publications/gs_infant_fe eding_text_eng.pdf.
  • Yavuzer H. (2005) Ana-Baba ve Çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yazıcı, T. & Özel, M. (2017) “Sosyal Medyada Anneliğin Eğitim ve Etkileşim Boyutu: Instagram Üzerine Bir Inceleme”, International Journal of Social Sciences and Education Research Online, Volume: 3(5).
  • Zappavigna, M. (2016) “Social Media Photography: Construing Subjectivity in Instagram Images”, Visual Communication, Vol. 0(0) 1–22. DOI 10.1177/1470357216643220.
  • Zappavigna, M. & Zhao, S. (2017) “Selfies in ‘Mommyblogging’: An Emerging Visual Genre”, Discourse, Context & Media, 20: 239–247.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Anthropology
Journal Section Articles
Authors

Rina Hachısuka 0000-0003-2728-6013

Ceren Aksoy Sugıyama 0000-0001-7182-5518

Publication Date June 26, 2020
Submission Date April 9, 2020
Acceptance Date May 23, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 3 Issue: 5

Cite

APA Hachısuka, R., & Aksoy Sugıyama, C. (2020). Ben Çocuğumu Böyle Besliyorum! Beslenme Konusunda Sosyal Medya Anneleri Üzerine bir Değerlendirme. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, 3(5), 123-142. https://doi.org/10.35235/uicd.717056
AMA Hachısuka R, Aksoy Sugıyama C. Ben Çocuğumu Böyle Besliyorum! Beslenme Konusunda Sosyal Medya Anneleri Üzerine bir Değerlendirme. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. June 2020;3(5):123-142. doi:10.35235/uicd.717056
Chicago Hachısuka, Rina, and Ceren Aksoy Sugıyama. “Ben Çocuğumu Böyle Besliyorum! Beslenme Konusunda Sosyal Medya Anneleri Üzerine Bir Değerlendirme”. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 3, no. 5 (June 2020): 123-42. https://doi.org/10.35235/uicd.717056.
EndNote Hachısuka R, Aksoy Sugıyama C (June 1, 2020) Ben Çocuğumu Böyle Besliyorum! Beslenme Konusunda Sosyal Medya Anneleri Üzerine bir Değerlendirme. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 3 5 123–142.
IEEE R. Hachısuka and C. Aksoy Sugıyama, “Ben Çocuğumu Böyle Besliyorum! Beslenme Konusunda Sosyal Medya Anneleri Üzerine bir Değerlendirme”, Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, vol. 3, no. 5, pp. 123–142, 2020, doi: 10.35235/uicd.717056.
ISNAD Hachısuka, Rina - Aksoy Sugıyama, Ceren. “Ben Çocuğumu Böyle Besliyorum! Beslenme Konusunda Sosyal Medya Anneleri Üzerine Bir Değerlendirme”. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 3/5 (June 2020), 123-142. https://doi.org/10.35235/uicd.717056.
JAMA Hachısuka R, Aksoy Sugıyama C. Ben Çocuğumu Böyle Besliyorum! Beslenme Konusunda Sosyal Medya Anneleri Üzerine bir Değerlendirme. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. 2020;3:123–142.
MLA Hachısuka, Rina and Ceren Aksoy Sugıyama. “Ben Çocuğumu Böyle Besliyorum! Beslenme Konusunda Sosyal Medya Anneleri Üzerine Bir Değerlendirme”. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, vol. 3, no. 5, 2020, pp. 123-42, doi:10.35235/uicd.717056.
Vancouver Hachısuka R, Aksoy Sugıyama C. Ben Çocuğumu Böyle Besliyorum! Beslenme Konusunda Sosyal Medya Anneleri Üzerine bir Değerlendirme. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. 2020;3(5):123-42.

2934214343   14336    16295  15505     14338      14339      

14340   14341        14342     14344     14345


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.