Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İNSAN HAKLARI EĞİTİMİNİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: ALGI VE BİLİNÇ DÜZEYLERİ

Yıl 2024, , 87 - 103, 04.07.2024
https://doi.org/10.51763/uid.1497883

Öz

İnsan hakları, tüm insanların sadece insan olmakla sahip olduğu temel hak ve özgürlüklere denir. İnsan hakları; ırk, ulus, etnik köken, dış görünüş, din, dil ve cinsiyet ayrımı gözetmeksizin tüm insanların yararlanabileceği haklardır. Bu hakları kullanmakta herkes eşittir. İnsan hakları, insan haklarının korunmasını sağlamayı, insan hakları ihlallerini önlemeyi, insan hakları ile ilgili gerekli inceleme ve araştırmalar yapmayı, toplumu ve uygulayıcıları eğiterek insan hakları ve ihlallerine sona erdirmeyi amaçlar. İnsan hakları konusu günümüzde dünya problemleri arasında bir problem olarak yer almaktadır. 21. yüzyılın ilk çeyreğinde, dünyamızda sayısı artan savaşlar, iç çatışmalar, soykırımlar, ekonomik sıkıntılar, devletler arası rekabet, etnik anlaşmazlıklar, kanun ve düzen eksiklikleri, eğitim eksikliği, açgözlülük, göçler gibi sebeplerden dolayı şiddet, cinayet, tecavüz, yoksulluk, zorunlu göç, yetersiz beslenme gibi insan hakları ihlalleri gerçekleşmektedir. Bu durum ülkelerin insan hakları ihlallerini engellemeye yönelik kurumsal yapılanmalara gitmelerini gerektirmiştir. İnsan hakları ihlallerinin oldukça yüksek olduğu çağımızda bu alanda farkındalığı artırmak amacıyla eğitim müfredatlarında İnsan Hakları konulu derslerin yer verildiği görülmektedir. Bu açıdan çalışma, Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Uluslararası İlişkiler Bölümü 1.sınıf ve 4.sınıf öğrencilerinin insan haklarına yönelik algılarını ortaya koyarak lisans öğrencilerinin insan haklarına yönelik tutum ve davranışları arasındaki farkı kavramayı amaçlamaktadır. Araştırmada öğrencilere yüz yüze gerçekleştirilen bir anket çalışması yapılmış ve bu ankete verilen cevaplar değerlendirilmiştir. Anket çalışmasına 1.sınıf öğrencilerinden 50 ve 4.sınıf öğrencilerinden 50 olmak üzere toplam 100 öğrenci katılmıştır. Ankette insan haklarının temel meselelerine yönelik 30 soru yer almaktadır. Çalışmamızdaki veriler istatistik analiz için değerlendirmeye alınmıştır. Çalışma veri toplama aşaması sonunda objektif ve subjektif metodlar ile elde edilen verilerin istatistiksel analizi için Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 28,0 paket programı kullanılmıştır. Verilerin tanımlayıcı istatistiklerinde oran değerleri kullanılmıştır. Nitel bağımsız verilerin analizinde ki-kare test, ki-kare test koşulları sağlanmadığında fischer test kullanılmıştır.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK BİDEB

Kaynakça

  • Çelebi, C. (2021). “Öğretmen adaylarının insan haklarına ilişkin algıları”, Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Dinçkol, H. A. (2021). “Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurulu’nun Ayrımcılık Yasağının İhlali Kapsamında İdari Yaptırım Yetkisi”, Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 27(1), 188-215.
  • Dolmacı, N., & Kuşat, N. (2015). “Üniversite Gençliğinin Vatandaşlık Hak Ve Sorumluluklarına İlişkin Bilinç Ve Farkındalıkları Üzerine Bir Araştırma: Isparta Meslek Yüksekokulu Örneği.”, Muhasebe Ve Finansman Dergisi, (65), 161-180.
  • Dündar-coecke, S. (2021). “Lisans Öğrencilerinin İnsan Hakları Duyarlılığına İlişkin Bir Araştırma”, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 53(53), 363-378.
  • Gül, C. & İspir, R. (2021). “Dijital Görünmezlik Hakları”, Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(42):1272-1279.
  • Kalem Berk, S. (2019). “Türkiye Üniversitelerinde İnsan Hakları Derslerine ve Çalışmalarına İlişkin Niceliksel Bir İnceleme”, Üniversite Araştırmaları Dergisi, 2(2), 58-77.
  • Tübitak. (2023a). “Üniversite öğrencileri araştırma projeleri desteği çağrı duyurusu”, https://tubitak.gov.tr/sites/default/files/2024-04/2209-a_2023_26092023.pdf
  • Tübitak. (2023b). “Üniversite öğrencileri araştırma projeleri destekleme programı 2023 yılı 2.dönem çağrısı destek hakkı kazananların listesi”, https://tubitak.gov.tr/sites/default/files/202404/2209a_2023_2_destek_almaya_hak_kazananlar_listesi.pdf
  • Van Hove, B. U., & Akgüngör, S. (2021). “Sivil Toplum Kuruluşları ve İnsan Hakları: Bir Literatür İncelemesi”, Sivil Toplum, 25, 2022.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uluslararası İlişkiler (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Osman Mücahid İnce 0009-0008-4238-1426

Ayşenur Ulusoy 0009-0008-2034-6160

Ataberk Armutlu 0009-0009-8318-0847

Muhammed Hamdullah Çelenk 0009-0001-8530-0293

Berke Taha Atabek 0009-0002-9698-8123

Erken Görünüm Tarihi 4 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 4 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 8 Haziran 2024
Kabul Tarihi 4 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA İnce, O. M., Ulusoy, A., Armutlu, A., Çelenk, M. H., vd. (2024). İNSAN HAKLARI EĞİTİMİNİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: ALGI VE BİLİNÇ DÜZEYLERİ. Uluslararası İlişkiler Ve Diplomasi, 7(1), 87-103. https://doi.org/10.51763/uid.1497883
AMA İnce OM, Ulusoy A, Armutlu A, Çelenk MH, Atabek BT. İNSAN HAKLARI EĞİTİMİNİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: ALGI VE BİLİNÇ DÜZEYLERİ. UİD/Jird. Temmuz 2024;7(1):87-103. doi:10.51763/uid.1497883
Chicago İnce, Osman Mücahid, Ayşenur Ulusoy, Ataberk Armutlu, Muhammed Hamdullah Çelenk, ve Berke Taha Atabek. “İNSAN HAKLARI EĞİTİMİNİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: ALGI VE BİLİNÇ DÜZEYLERİ”. Uluslararası İlişkiler Ve Diplomasi 7, sy. 1 (Temmuz 2024): 87-103. https://doi.org/10.51763/uid.1497883.
EndNote İnce OM, Ulusoy A, Armutlu A, Çelenk MH, Atabek BT (01 Temmuz 2024) İNSAN HAKLARI EĞİTİMİNİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: ALGI VE BİLİNÇ DÜZEYLERİ. Uluslararası İlişkiler ve Diplomasi 7 1 87–103.
IEEE O. M. İnce, A. Ulusoy, A. Armutlu, M. H. Çelenk, ve B. T. Atabek, “İNSAN HAKLARI EĞİTİMİNİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: ALGI VE BİLİNÇ DÜZEYLERİ”, UİD/Jird, c. 7, sy. 1, ss. 87–103, 2024, doi: 10.51763/uid.1497883.
ISNAD İnce, Osman Mücahid vd. “İNSAN HAKLARI EĞİTİMİNİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: ALGI VE BİLİNÇ DÜZEYLERİ”. Uluslararası İlişkiler ve Diplomasi 7/1 (Temmuz 2024), 87-103. https://doi.org/10.51763/uid.1497883.
JAMA İnce OM, Ulusoy A, Armutlu A, Çelenk MH, Atabek BT. İNSAN HAKLARI EĞİTİMİNİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: ALGI VE BİLİNÇ DÜZEYLERİ. UİD/Jird. 2024;7:87–103.
MLA İnce, Osman Mücahid vd. “İNSAN HAKLARI EĞİTİMİNİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: ALGI VE BİLİNÇ DÜZEYLERİ”. Uluslararası İlişkiler Ve Diplomasi, c. 7, sy. 1, 2024, ss. 87-103, doi:10.51763/uid.1497883.
Vancouver İnce OM, Ulusoy A, Armutlu A, Çelenk MH, Atabek BT. İNSAN HAKLARI EĞİTİMİNİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: ALGI VE BİLİNÇ DÜZEYLERİ. UİD/Jird. 2024;7(1):87-103.

Uluslararası İlişkiler ve Diplomasi birbirinden ayrılamaz bir bütünün iki parçasıdır. Uluslararası İlişkiler disiplini içerisinde yer alan çoğu konu diplomasi ışığında ele alınmakta, en başta gelen politik, ekonomik konular uluslararası ilişkiler ve diplomasinin birlikte hareket etmesi ile açıklanmakta ya da çözüme kavuşturulabilmektedir. Bu nedenle derginin isminin Uluslararası İlişkiler ve Diplomasi olmasına karar verilmiştir. Dergimizin; Uluslararası İlişkiler, Diplomasi, Ekonomi, Temel Bilimler ve Sosyal Bilimlerin, siyaset, ekonomi, ekonomi-politik, diplomasi uygulamaları, siyasi tarih, uluslararası antlaşmalar, uluslararası örgütler, hukuk, uluslararası hukuk gibi alanları ile alakalı olarak bilim dünyasına önemli katkı yapması beklenmektedir.