BibTex RIS Cite

Survey of International Relations Faculty in Turkey: Research, Teaching and Views on the Discipline - 2009

Year 2010, Volume: 7 Issue: 25, 3 - 42, 01.03.2010

Abstract

One of the major weaknesses of the studies on the development of International Relations (IR) curricula in Turkey is the lack of systematic data on the characteristics, history, development and current status of the IR academia. In order to reveal research practices of academicians, and how international relations is taught and how IR scholars perceive the discipline, an online survey was conducted among the faculty members of the IR Departments in Turkey in June-July 2009. Scholars were asked to answer 55 questions about the IR curriculum, courses, research subjects, and major theoretical approaches, political attitudes, funds, language and types of publication, academic journals, universities, the involvement of academy in policy-making process and nonacademic intellectual activities. Th e results of the survey indicates that IR studies in Turkey seems to be foreign policy oriented, focus on Turkey and the big power policies and the discipline is under the infl uence of Realism

Türkiye'de Uluslararası İlişkiler Akademisyenleri Araştırma, Eğitim ve Disiplin Değerlendirmeleri Anketi - 2009

Year 2010, Volume: 7 Issue: 25, 3 - 42, 01.03.2010

Abstract

Türkiye’de Uluslararası İlişkiler üzerine yapılan çalışmalarda karşılaşılan en önemli sorunlardan birisi genel olarak disiplinde çalışanlar ve ilgi alanlarıyla ilgili veri eksikliğidir. Bu konuda yapılan tartışmalara katkı sağlamak amacı ile Haziran-Temmuz 2009’da Türkiye’deki üniversitelerin Uluslararası İlişkiler bölümlerinde görevli öğretim elemanlarının uluslararası ilişkiler eğitimi, araştırma pratikleri ile küresel ve ulusal düzeyde disipline nasıl baktıklarını saptamak amacıyla bir anket yapıldı. Ankete katılanlara Uluslararası İlişkiler müfredatı ve derslerin içeriği, araştırmalarında odaklandıkları temel konular, bölgeler ve benimsedikleri teorik yaklaşımlar ile siyasi tutumları, eğitim ve araştırmalarında tercih ettikleri dil ve yayın biçimleri, akademik dergiler, üniversiteler ve siyasi süreçler ile akademi dışı entelektüel faaliyetlere katılımları gibi birçok konuya ilişkin 55 soru yöneltildi. Anketin ortaya koyduğu sonuçlara göre Türkiye’de Uluslararası İlişkiler çalışmaları dış politika ağırlıklı, Türkiye ile büyük güçlere odaklı ve gerçekçiliğin görece daha yaygın olduğu bir alandır.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA98KU47NK
Journal Section Research Article
Authors

Mustafa Aydın This is me

Korhan Yazgan This is me

Publication Date March 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 7 Issue: 25

Cite

APA Aydın, M., & Yazgan, K. (2010). Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Akademisyenleri Araştırma, Eğitim ve Disiplin Değerlendirmeleri Anketi - 2009. Uluslararası İlişkiler Dergisi, 7(25), 3-42.
AMA Aydın M, Yazgan K. Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Akademisyenleri Araştırma, Eğitim ve Disiplin Değerlendirmeleri Anketi - 2009. uidergisi. March 2010;7(25):3-42.
Chicago Aydın, Mustafa, and Korhan Yazgan. “Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Akademisyenleri Araştırma, Eğitim Ve Disiplin Değerlendirmeleri Anketi - 2009”. Uluslararası İlişkiler Dergisi 7, no. 25 (March 2010): 3-42.
EndNote Aydın M, Yazgan K (March 1, 2010) Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Akademisyenleri Araştırma, Eğitim ve Disiplin Değerlendirmeleri Anketi - 2009. Uluslararası İlişkiler Dergisi 7 25 3–42.
IEEE M. Aydın and K. Yazgan, “Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Akademisyenleri Araştırma, Eğitim ve Disiplin Değerlendirmeleri Anketi - 2009”, uidergisi, vol. 7, no. 25, pp. 3–42, 2010.
ISNAD Aydın, Mustafa - Yazgan, Korhan. “Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Akademisyenleri Araştırma, Eğitim Ve Disiplin Değerlendirmeleri Anketi - 2009”. Uluslararası İlişkiler Dergisi 7/25 (March 2010), 3-42.
JAMA Aydın M, Yazgan K. Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Akademisyenleri Araştırma, Eğitim ve Disiplin Değerlendirmeleri Anketi - 2009. uidergisi. 2010;7:3–42.
MLA Aydın, Mustafa and Korhan Yazgan. “Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Akademisyenleri Araştırma, Eğitim Ve Disiplin Değerlendirmeleri Anketi - 2009”. Uluslararası İlişkiler Dergisi, vol. 7, no. 25, 2010, pp. 3-42.
Vancouver Aydın M, Yazgan K. Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Akademisyenleri Araştırma, Eğitim ve Disiplin Değerlendirmeleri Anketi - 2009. uidergisi. 2010;7(25):3-42.