The precursors of International Relations [IR] education in Turkey appeared to be during the era when
dismemberment of the Ottoman Empire gained momentum in the latter part of the 19th century. The turn of the
century witnessed inclusion of such courses as Sciences of Diplomacy, Political History and International Law into higher
education curricula. In those courses, students were assigned to follow subjects that we now commonly specify as
those of IR. It was the first quarter of the 20th century when the first courses titled as International Relations were
delivered in higher education institutions in Turkey. However, the institutionalization of the discipline came into being
in the aftermath of the World War II. This article traces the evolution through which the key concepts such as politics,
foreign policy, international and its various synonyms in Turkish gained their present meanings. Questions addressing
the transformation of the concepts and the way they interacted with Turkey’s socio-political realities enable us to place
the evolution of IR in Turkey as a social science discipline within the historical processes through which the very
discipline took its present form.
Türkiye’de Uluslararası İlişkiler [Uİ] eğitiminin öncülleriyle Osmanlı İmparatorluğu’nun parçalanmaya başladığı 19. yüzyılın ikinci yarısında karşılaşılır. Fünun-ı Diplomatika, Tarih-i Siyasi ve Hukuk-ı Beyneldüvel gibi derslerde bugün Uİ disiplinine özgü olarak tanımladığımız konular ele alınır. 20. yüzyılın ilk çeyreğinde Beynelmilel Münasebetler adı altında ilk derslerin verilmeye başlamasından sonra disiplinin diğer sosyal bilim dallarından ayrılıp kurumsallaşması Soğuk Savaş yıllarına rastlar. Bu çalışma, Türkiye’de Uluslararası İlişkiler disiplininin soy kütüğünü, disiplinin adlandırılmasında kullanılan siyaset, dış politika, dış münasebetler, beynelmilel, enternasyonal, arsıulusal ve uluslararası gibi temel kavramların yakın tarihimizde uğradıkları anlam duraklarını izleyerek açıklamaya çalışmaktadır. Sözkonusu kavramların nasıl dönüştüğü, disiplininin Türkiye’nin toplumsal-siyasal gerçekliği ile nasıl etkileştiği türünden sorular Türkiye’de Uİ disiplininin gelişimini tarihsel bir süreç içinden kavramamıza olanak tanımaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 17 Issue: 66 |