Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AUTOMATIC PARTICIPATION SYSTEM: AN ASSESSMENT ON THE COMPULSORY STATE BORROWING AXIS

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 64 - 80, 20.12.2019
https://doi.org/10.29131/uiibd.631238

Öz

The private pension system (PPS) is a voluntary system based on
voluntary participation, which was introduced as complementary to the social
security system with the Private Pension Law no 4632. The income collected by
collecting individual contributions is used to fund the national economy
through pension funds, thus accelerating economic development and participants
gain additional income during their retirement. In 2017, the Draft Law on the Amendment
of the Private Pension Savings and Investment System Law and an automatic
participation system  were built on the
PPS infrastructure. Thus, PPS was removed from the principle of voluntary
participation and made compulsory. In this study, the general social security
system in general and the PPS, which was implemented as complementary in
accordance with the voluntary principle, were briefly touched on the automatic
participation system.

Kaynakça

  • Arsan Ü. (1979). Kamu Borçlarının Sınıflandırılmaları, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt:34, Sayı:1.
  • Bakkal S., Gürdal T. (2007). İç Borçlanmanın Türkiye Ekonomisi Üzerine Etkileri, Akademik İncelemeler Dergisi, Cilt:2, Sayı:7.
  • Batırel, Ö. F. (1990), Kamu Maliyesi Teorisine Giriş, Marmara Üniversitesi Yayınları No: 492, İstanbul.
  • Bilici N. , Bilici A. (2015). Kamu Maliyesi, Savaş Yayınevi, Ankara.Buchanan,J. M, (1997). “The Balanced Budget Amendment: Clarifying the Arguments”, Public Choice, 90(1-4), 117-138.
  • Bulutoğlu K. (1981). Kamu Ekonomisine Giriş, Filiz Kitabevi, İstanbul.
  • Cural M. (2016). Türk Sosyal Güvenlik Sisteminin Mali Yapısı Ve Sisteme Yapılan Bütçe Transferlerinin Ekonomik Yansımaları, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Y.2016, C.21, S.2, s.693-706.
  • Çataloluk C. (2009). Kamu Borçlanması, Gerçekleşme Biçimi ve 0makro Ekonomik Etkileri (Teorik Bir Yaklaşım, Türkiye Örneği), Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 21, 240-258.
  • Çelik O. , Erer E. (2018). Bireysel Emeklilik Fonları ve Cari Açık Arasındaki İlişki: Türkiye Örneği, EGE AKADEMİK BAKIŞ / EGE ACADEMIC REVIEW, Cilt 18 • Sayı 2 • Nisan 2018 SS. 289 / 305 Doi: 10.21121/eab.2018237356.
  • Çiçek H. , Gözegir S. Ve Çevik E. (2010). Bir Maliye Politikası Aracı Olarak Borçlanma Ve Ekonomik Büyüme İlişkisi: Türkiye Örneği (1990–2009) , C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 11, Sayı 1.
  • Çoban O. , Doğanalp N. , Uysal D. (2008). Türkiye’de Kamu İç Borçlanmasının Makroekonomik Etkileri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 20, 245-255.
  • Demir M. ,Sever E. (2008). Kamu İç Borçlanmasının Büyüme, Faiz Ve Enflasyon Oranı Üzerindeki Etkileri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Yaz-2008 C.7 S.25 (170-196) ISSN:1304-0278.
  • Egeli H. , Özen A. (2009). Türkiye’de Sosyal Güvenlik Sisteminin Yeniden Yapılandırılmasına Yönelik Reform Sürecinin Değerlendirilmesi, Mevzuat Dergisi, Yıl:12, Sayı: 142, Ekim.
  • EGM (2004). Bireysel Emeklilik Sistemi Gelişim Raporu, Emeklilik Gözetim Merkezi.
  • Gökbayrak, Şenay (2010), “Türkiye’de Sosyal Güvenliğin Dönüşümü”, Çalışma ve Toplum Ekonomi ve Hukuk Dergisi, Cilt 25, Sayı 2, s. 141-162.
  • ILO(2010). World Social Security Report Providing Coverage in Times of Crisis and Beyond 2010/2011 http://www.ilo.org/mwinternal/de5fs23hu73ds/progress?id=wn3ZokfH8l 11.07.2019.
  • Kirmanoğlu H. (2007). Kamu Ekonomisi Analizi, Beta Yayınevi, İstanbul.
  • Korkmaz E. (2007). “Sosyal Güvenlikte Yeni Yaklaşım: Bireysel Emeklilik”, İstanbul Ticaret Odası, Yayın No: 2006-21, İstanbul.
  • Gümüş E. (2010). Türkiye’de Sosyal Güvenlik Sistemi: Mevcut Durum, Sorunlar ve Öneriler, SETA, Ağustos 2010.
  • Güzel A. , Okur A. AR. , Caniklioğlu N.(2012), “Sosyal Güvenlik Hukuku”, Beta Yayınları, Yenilenmiş 15. Baskı, İstanbul
  • Özsuca Ş. (2003), “Küreselleşme ve Sosyal Güvenlik Krizi”, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 58(2), 133-152.
  • SGK (2014). http://www.sgk.gov.tr/wps/portal/tr/kurumsal/kurumumuz , 10.07.2019.TBMM https://www.tbmm.gov.tr/komisyon/insanhaklari/pdf01/203-208.pdf 10.07.2019.
  • Toprak Y. Z. (2001). “Bireysel Emeklilik Sisteminin Sermaye Piyasaları ve Özellikle Yatırım Fonları Portföy Yönetim Faaliyetleri Bakımından Değerlendirilmesi.” Bireysel Emeklilik Yasası ve Beklentiler Paneli, 28 Haziran 2001, İstanbul.
  • Uğur S. (2004). Sosyal Güvenlik Sistemlerinde Özel Emeklilik Programlarının Yeri ve Gelişimi, TİSK Yayınları, Yayın No:244, Ankara.
  • Uluatam Ö. (2014). Kamu Maliyesi, İmaj Yayınları, Ankara.
  • Ulusoy A. (2009). Devlet Borçlanması, Celepler Matbaacılık, Trabzon.
  • UlusoyA. , Cural M. (2006). Türkiye’de 1980 Sonrası Dönemde İç Borçların Sürdürülebilirliği, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 2, Sayı 4, 2006, ss. 1–21, s. 17
  • Ulusoy,A. , Erdem H. F. (2014). İç Borçlanma Ve Enflasyon Etkileşimi: Türkiye Örneği, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi – Sayı:22 (2014) - Doi:http://dx.doi.org/10.11611/JMER193.
  • Yılmaz B. E., Yaraşır S. (2009). Türkiye’de Ve Oecd Ülkelerinde Tasarruf - Yatırım Açıkları Ve Dış Kaynak İhtiyacı, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 2009, Cilt:27, Sayı:2.Yılmaz B. E. (2015). Maliye, Der Yayınları, İstanbul.
  • Zerenler M., Devletin Dış Borçlanmasının Türkiye Ekonomisi Üzerine Etkileri, SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar DergisiWEB_1 https://www.egm.org.tr/otomatik-katilim/oks-nedir (12.08.2019).WEB_2 https://ms.hmb.gov.tr/uploads/2018/04/%C4%B0%C5%9Fverenlere-Y%C3%B6nelik-Otomatik-Kat%C4%B1l%C4%B1m-Sistemi-Tan%C4%B1t%C4%B1m-K%C4%B1lavuzu.pdf (12.08.2019).WEB_3 https://www.genel-is.org.tr/sosyal-guvenlige-piyasa-darbesi-zorunlu-bireyselemeklilik,2,12588#.XVvB0d4zbIV

OTOMATİK KATILIM SİSTEMİ: ZORUNLU DEVLET BORÇLANMASI EKSENİNDE BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 64 - 80, 20.12.2019
https://doi.org/10.29131/uiibd.631238

Öz

Bireysel
emeklilik sistemi (BES), 2003 yılında yürürlüğe giren 4632 sayılı Bireysel
Emeklilik Kanunu ile sosyal güvenlik sistemine tamamlayıcı nitelikte getirilen
gönüllü katılım esaslı bir sistemdir. Bireysel katkı payları toplanarak elde
edilen gelir emeklilik fonları aracılığıyla ülke ekonomisine kaynak sağlamak
üzere değerlendirilmekte, böylelikle ekonomik kalkınma ivme kazanmakta ve
katılımcılar emeklilik dönemlerinde ek gelir imkânı elde etmektedir.  2017 yılına gelindiğinde Bireysel Emeklilik
Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile
BES’in alt yapısı üzerine otomatik katılım sistemi (OKS) inşa edilmiştir.
Böylelikle BES gönüllü katılım esasından çıkartılarak zorunlu hale
getirilmiştir. Çalışmada, genel hatlarıyla kamu sosyal güvenlik sistemi ve bu
sisteme gönüllülük esasına uygun olarak tamamlayıcı nitelikte uygulamaya
konulan BES ile OKS’ne kısaca değinilmiş, devlet borçlanması hakkında teorik
bilgiler aktarıldıktan sonra OKS, zorunlu devlet borçlanması olarak adlandırılabilir
mi sorusuna yanıt aranmıştır.

Kaynakça

  • Arsan Ü. (1979). Kamu Borçlarının Sınıflandırılmaları, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt:34, Sayı:1.
  • Bakkal S., Gürdal T. (2007). İç Borçlanmanın Türkiye Ekonomisi Üzerine Etkileri, Akademik İncelemeler Dergisi, Cilt:2, Sayı:7.
  • Batırel, Ö. F. (1990), Kamu Maliyesi Teorisine Giriş, Marmara Üniversitesi Yayınları No: 492, İstanbul.
  • Bilici N. , Bilici A. (2015). Kamu Maliyesi, Savaş Yayınevi, Ankara.Buchanan,J. M, (1997). “The Balanced Budget Amendment: Clarifying the Arguments”, Public Choice, 90(1-4), 117-138.
  • Bulutoğlu K. (1981). Kamu Ekonomisine Giriş, Filiz Kitabevi, İstanbul.
  • Cural M. (2016). Türk Sosyal Güvenlik Sisteminin Mali Yapısı Ve Sisteme Yapılan Bütçe Transferlerinin Ekonomik Yansımaları, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Y.2016, C.21, S.2, s.693-706.
  • Çataloluk C. (2009). Kamu Borçlanması, Gerçekleşme Biçimi ve 0makro Ekonomik Etkileri (Teorik Bir Yaklaşım, Türkiye Örneği), Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 21, 240-258.
  • Çelik O. , Erer E. (2018). Bireysel Emeklilik Fonları ve Cari Açık Arasındaki İlişki: Türkiye Örneği, EGE AKADEMİK BAKIŞ / EGE ACADEMIC REVIEW, Cilt 18 • Sayı 2 • Nisan 2018 SS. 289 / 305 Doi: 10.21121/eab.2018237356.
  • Çiçek H. , Gözegir S. Ve Çevik E. (2010). Bir Maliye Politikası Aracı Olarak Borçlanma Ve Ekonomik Büyüme İlişkisi: Türkiye Örneği (1990–2009) , C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 11, Sayı 1.
  • Çoban O. , Doğanalp N. , Uysal D. (2008). Türkiye’de Kamu İç Borçlanmasının Makroekonomik Etkileri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 20, 245-255.
  • Demir M. ,Sever E. (2008). Kamu İç Borçlanmasının Büyüme, Faiz Ve Enflasyon Oranı Üzerindeki Etkileri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Yaz-2008 C.7 S.25 (170-196) ISSN:1304-0278.
  • Egeli H. , Özen A. (2009). Türkiye’de Sosyal Güvenlik Sisteminin Yeniden Yapılandırılmasına Yönelik Reform Sürecinin Değerlendirilmesi, Mevzuat Dergisi, Yıl:12, Sayı: 142, Ekim.
  • EGM (2004). Bireysel Emeklilik Sistemi Gelişim Raporu, Emeklilik Gözetim Merkezi.
  • Gökbayrak, Şenay (2010), “Türkiye’de Sosyal Güvenliğin Dönüşümü”, Çalışma ve Toplum Ekonomi ve Hukuk Dergisi, Cilt 25, Sayı 2, s. 141-162.
  • ILO(2010). World Social Security Report Providing Coverage in Times of Crisis and Beyond 2010/2011 http://www.ilo.org/mwinternal/de5fs23hu73ds/progress?id=wn3ZokfH8l 11.07.2019.
  • Kirmanoğlu H. (2007). Kamu Ekonomisi Analizi, Beta Yayınevi, İstanbul.
  • Korkmaz E. (2007). “Sosyal Güvenlikte Yeni Yaklaşım: Bireysel Emeklilik”, İstanbul Ticaret Odası, Yayın No: 2006-21, İstanbul.
  • Gümüş E. (2010). Türkiye’de Sosyal Güvenlik Sistemi: Mevcut Durum, Sorunlar ve Öneriler, SETA, Ağustos 2010.
  • Güzel A. , Okur A. AR. , Caniklioğlu N.(2012), “Sosyal Güvenlik Hukuku”, Beta Yayınları, Yenilenmiş 15. Baskı, İstanbul
  • Özsuca Ş. (2003), “Küreselleşme ve Sosyal Güvenlik Krizi”, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 58(2), 133-152.
  • SGK (2014). http://www.sgk.gov.tr/wps/portal/tr/kurumsal/kurumumuz , 10.07.2019.TBMM https://www.tbmm.gov.tr/komisyon/insanhaklari/pdf01/203-208.pdf 10.07.2019.
  • Toprak Y. Z. (2001). “Bireysel Emeklilik Sisteminin Sermaye Piyasaları ve Özellikle Yatırım Fonları Portföy Yönetim Faaliyetleri Bakımından Değerlendirilmesi.” Bireysel Emeklilik Yasası ve Beklentiler Paneli, 28 Haziran 2001, İstanbul.
  • Uğur S. (2004). Sosyal Güvenlik Sistemlerinde Özel Emeklilik Programlarının Yeri ve Gelişimi, TİSK Yayınları, Yayın No:244, Ankara.
  • Uluatam Ö. (2014). Kamu Maliyesi, İmaj Yayınları, Ankara.
  • Ulusoy A. (2009). Devlet Borçlanması, Celepler Matbaacılık, Trabzon.
  • UlusoyA. , Cural M. (2006). Türkiye’de 1980 Sonrası Dönemde İç Borçların Sürdürülebilirliği, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 2, Sayı 4, 2006, ss. 1–21, s. 17
  • Ulusoy,A. , Erdem H. F. (2014). İç Borçlanma Ve Enflasyon Etkileşimi: Türkiye Örneği, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi – Sayı:22 (2014) - Doi:http://dx.doi.org/10.11611/JMER193.
  • Yılmaz B. E., Yaraşır S. (2009). Türkiye’de Ve Oecd Ülkelerinde Tasarruf - Yatırım Açıkları Ve Dış Kaynak İhtiyacı, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 2009, Cilt:27, Sayı:2.Yılmaz B. E. (2015). Maliye, Der Yayınları, İstanbul.
  • Zerenler M., Devletin Dış Borçlanmasının Türkiye Ekonomisi Üzerine Etkileri, SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar DergisiWEB_1 https://www.egm.org.tr/otomatik-katilim/oks-nedir (12.08.2019).WEB_2 https://ms.hmb.gov.tr/uploads/2018/04/%C4%B0%C5%9Fverenlere-Y%C3%B6nelik-Otomatik-Kat%C4%B1l%C4%B1m-Sistemi-Tan%C4%B1t%C4%B1m-K%C4%B1lavuzu.pdf (12.08.2019).WEB_3 https://www.genel-is.org.tr/sosyal-guvenlige-piyasa-darbesi-zorunlu-bireyselemeklilik,2,12588#.XVvB0d4zbIV
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nagihan Özkanca Andıç 0000-0003-4028-264X

İrem Erasa Akça Bu kişi benim 0000-0001-5191-2630

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 10 Ekim 2019
Kabul Tarihi 13 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özkanca Andıç, N., & Erasa Akça, İ. (2019). OTOMATİK KATILIM SİSTEMİ: ZORUNLU DEVLET BORÇLANMASI EKSENİNDE BİR DEĞERLENDİRME. Uluslararası İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 5(2), 64-80. https://doi.org/10.29131/uiibd.631238

ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİNE İLİŞKİN DERGİ POLİTİKAMIZ

Etik Kurul izni gerektiren çalışmalar (anket ya da ölçek uygulamayı gerektiren, görüşme ve gözlem içeren; doküman, resim, anket vb. diğerleri tarafından geliştirilen ve kullanım izni gerektiren çalışmalar) için etik kurullardan ya da komisyonlardan gerekli izinlerin araştırma yapılmadan önce alınmış olması, bunların makale içeriğinde belirtilmesi ya da ek olarak sunulması gerekmektedir. Bu izinlerin olmaması durumunda yayın ön inceleme safhasında yazara iade edilir.  

Diğer yandan, Araştırma Makalelerinde verisi 2020 yılından önce toplanmış makaleler için ETİK KURUL İZNİ istenmemektedir. Ancak yine bu makalelerde de yöntem kısmında verilerin toplanma tarihlerine ilişkin bilgilere yer verilmesi gerekmektedir.

Hakem değerlendirmelerinde olan araştırmalara ilişkin ham verilerin hakemler tarafından talep edildiğinde sunulması şarttır. Verilerin makalenin yayımı sonrasında da gerektiğinde sağlanması zorunludur. 

MAKALE BENZERLİK RAPORU VE BENZERLİK ORANI HAKKINDA DERGİ POLİTİKAMIZ


Aday makaleler akademik intihal engelleme programından (Örneğin: Turnitin, Ithenticate, intihal.net vb.) alınmış orijinallik raporu ile birlikte gönderilmelidir. Bu oran %20'ye kadar kabul edilmektedir. %20'nin üzerinde benzerlik oranı olan çalışmalar ön kontrol aşamasında iade edilecektir.

ISSN: 2149 - 5823