Dünya Sağlık Örgütü’ne 3 Ocak 2020’de Hubei/Wuhan vahşî hayvan pazarında salgın olasılığı bulunan yeni bir virüs saptandığı bildirilmiştir. Bu yeni virüse, önce “Novel Coronavirus 2019 (2019-nCoV)” adı verildi, sonra genetik yapısı SARS koronavirüsü ile yaklaşık %70 benzerlik gösterdiğinden SARS-CoV-2 dendi, 2 Şubat 2020 itibariyle de “Coronavirus Disease 2019; COVID-19” adı verildi.
COVID-19’un kaynağına ilişkin dile getirilen tezlerden en geçerli olanı, bu virüsün, Wuhan Deniz Ürünleri Toptan Satış Pazarında yasadışı olarak satılan vahşi hayvanlardan kaynaklandığı tezidir. COVID-19’un ilk defa görüldüğü Wuhan şehrindeki vahşî hayvan pazarında çoğunlukla kurbağa, kuş, yılan, dağ sıçanı, tavşan, rakun köpeği, misk kedisi gibi vahşî hayvanlar satılmaktadır.
İslam’da yırtıcı/vahşî hayvanların ve pis/zararlı maddelerin tüketilmesi yasaklanmıştır. Kur’ân’da bunlar sarih bir dille leş, kan, domuz eti ve Allah’tan başkası adına kesilenlerle sınırlanırken, Sünnet bunlara “ehlî eşeği” ve bütün “yırtıcı hayvanları/kuşları” da katmıştır. Ayrıca Kur’ân’da genel olarak “temiz/faydalı” yiyeceklerin helal, “pis/zararlı” yiyeceklerin ise haram kılındığı bildirilmiştir. Bu bağlamda özellikle Tayyib ve Habîs tabirleri kullanılmıştır. Bir ayette Tayyib, “pis ve zararlı” anlamına gelen karşıtı Habîs tabiri ile birlikte yer almış, Peygamber’in temiz olan şeyleri helal, pis olan şeyleri ise haram kıldığı belirtilmiştir. Bu varlıkların/nesnelerin tabiatlarına göre “temiz” ve “pis” olarak kategorize edilebileceğini gösterir.
Çalışmada, Covid-19’un mahiyeti ve kaynağına dair bilimsel verilere işaret edildikten sonra ayrıntılı olarak Kur’an’da yiyecekler bağlamında yer alan Tayyib tabirinin semantik tahlili yapılacaktır. Bununla beraber Covid-19 pandemisinin kaynağına ilişkin görüşler bağlamında bu tabirin özellikle baskın manası olan; “temiz, yararlı ve hoş” anlam içeriği üzerinde durulacaktır.
Dünya Sağlık Örgütü’ne 3 Ocak 2020’de Hubei/Wuhan vahşî hayvan pazarında salgın olasılığı bulunan yeni bir virüs saptandığı bildirilmiştir. Bu yeni virüse, önce “Novel Coronavirus 2019 (2019-nCoV)” adı verildi, sonra genetik yapısı SARS koronavirüsü ile yaklaşık %70 benzerlik gösterdiğinden SARS-CoV-2 dendi, 2 Şubat 2020 itibariyle de “Coronavirus Disease 2019; COVID-19” adı verildi.
COVID-19’un kaynağına ilişkin dile getirilen tezlerden en geçerli olanı, bu virüsün, Wuhan Deniz Ürünleri Toptan Satış Pazarında yasadışı olarak satılan vahşi hayvanlardan kaynaklandığı tezidir. COVID-19’un ilk defa görüldüğü Wuhan şehrindeki vahşî hayvan pazarında çoğunlukla kurbağa, kuş, yılan, dağ sıçanı, tavşan, rakun köpeği, misk kedisi gibi vahşî hayvanlar satılmaktadır.
İslam’da yırtıcı/vahşî hayvanların ve pis/zararlı maddelerin tüketilmesi yasaklanmıştır. Kur’ân’da bunlar sarih bir dille leş, kan, domuz eti ve Allah’tan başkası adına kesilenlerle sınırlanırken, Sünnet bunlara “ehlî eşeği” ve bütün “yırtıcı hayvanları/kuşları” da katmıştır. Ayrıca Kur’ân’da genel olarak “temiz/faydalı” yiyeceklerin helal, “pis/zararlı” yiyeceklerin ise haram kılındığı bildirilmiştir. Bu bağlamda özellikle Tayyib ve Habîs tabirleri kullanılmıştır. Bir ayette Tayyib, “pis ve zararlı” anlamına gelen karşıtı Habîs tabiri ile birlikte yer almış, Peygamber’in temiz olan şeyleri helal, pis olan şeyleri ise haram kıldığı belirtilmiştir. Bu varlıkların/nesnelerin tabiatlarına göre “temiz” ve “pis” olarak kategorize edilebileceğini gösterir.
Çalışmada, Covid-19’un mahiyeti ve kaynağına dair bilimsel verilere işaret edildikten sonra ayrıntılı olarak Kur’an’da yiyecekler bağlamında yer alan Tayyib tabirinin semantik tahlili yapılacaktır. Bununla beraber Covid-19 pandemisinin kaynağına ilişkin görüşler bağlamında bu tabirin özellikle baskın manası olan; “temiz, yararlı ve hoş” anlam içeriği üzerinde durulacaktır.
On January 3, 2020, it was reported to the World Health Organization (WHO) that a new virus with the possibility of an epidemic was detected in the wild animal market of Wuhan, Hubei Province/China. This new virus was first named "Novel Coronavirus 2019 (2019-nCoV)", then it was called SARS-CoV-2; because its genetic structure was approximately 70% identical to the SARS coronavirus, and as of February 2, 2020, it was named “Coronavirus Disease 2019” (COVID-19) without being mentioned the country, region, race or species it originated from.
According to the most valid thesis about the origin of COVID-19 (SARS-CoV2), supported by some data, this virus originated from wild animals sold illegally in the Wuhan Seafood Wholesale Market, where COVID-19 (SARS-CoV2) was first seen and mostly wild animals are being sold, such as frogs, birds, snakes, marmots, rabbits, raccoon dogs, palm civet cats.
Islam strictly prohibited the consumption of predatory/wild animals and dirty/harmful substances. The Qur’ān limited the prohibited consumer goods to carrion (dead animals), blood, pork, and those slaughtered in the name of other gods or idols than Allah. But the Sunnah clearly added to these; "the domestic donkey" and, in general, all "the predatory animals and birds". In addition, it is stated in the Qur’ān that generally "the clean and useful" foods are halal and "the dirty and harmful" foods are forbidden. In this context, especially the terms “at-Tayyib” and “al-Habīs” were used. In one verse, “at-Tayyib” phrase is included with its opposite of “al-Habīs”, which means "dirty and harmful things", being stated that the Prophet made clean things (at-tayyibāt) halal and dirty things (al-habāis) haram/forbidden, which indicates that all the beings/goods are categorized as "the clean" and "the dirty", according to their natural characteristics.
In this study, briefly pointing to what is known about the nature and origin of Covid-19, the term “at-Tayyib”, truly and metaphorically being used in many positive meanings in the Qur’ān, will be semantically analysed more detailed. However, it will be emphasized particularly on the dominant meaning of semantic content for this term, that’s "the clean, useful and pleasant goods", in the context of the statements for the source of the Covid-19 (SARS-CoV-2) pandemic.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | November 17, 2021 |
Acceptance Date | January 5, 2022 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 2 |