Dissertation
BibTex RIS Cite

Ortaokullarda Aile Katılımına Yönelik Okul Müdürlerinin Görüşleri

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 17 - 34, 30.06.2020

Abstract

Bu araştırmada, okul müdürlerinin aile katılımı ile ilgili görüşlerinin derinlemesine betimlenmesi amaçlandığından, araştırma yöntemi olarak nitel araştırma yöntemi, araştırma deseni olarak durum çalışması tercih edilmiştir. Araştırma sonunda, maksimum çeşitlilik örneklem yöntemi ile belirlenen toplam on beş okul müdürü ile görüşülmüştür. Yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanan araştırma verileri, betimsel analiz kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, aile katılımı bağlamında okul müdürlerinin aileden en önemli beklentisinin iletişim olduğu ortaya koyulmaktadır. Okul müdürleri sosyo-ekonomik ve demografik özellikler olarak gelir düzeyi, eğitim ve çocuk sayısının aile katılımına yansımaları olduğunu belirtmişlerdir. Aile kaynaklı problemler olarak da, bilinçsiz-eğitimsiz aileler, ilgisizlik ve şikâyetçi aileleri sıralamışlardır. Aile kaynaklı problemlere çözüm önerileri olarak ise iletişim, ikna etme, idare etme yaklaşımı ve ikram öngörmektedirler. Aile katılımını artırıcı öneriler olarak iletişim ve aile ziyaretlerini belirtmişlerdir. Okul müdürleri, Okul-Aile Birliğinin gerekli ancak şu anki yapısı ile işlevsel olmadığını ortaya koymuşlardır.

References

  • Ağaoğlu, E., Altınkurt, Y., Yılmaz, K. ve Karaöse, T. (2012). Okul yöneticilerinin yeterliklerine ilişkin okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri (Kütahya ili). Eğitim ve Bilim, 37(164), 159-175.
  • Akal, Ş. (2010). İlköğretim okullarında, okul aile birliği görevlerine verilen önem derecesi ve bu görevlerin gerçekleşme düzeyi, (Yüksek lisans tezi), Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale, Türkiye.
  • Altun: A. ve Memişoğlu: P. (2008). Performans değerlendirmesine ilişkin öğretmen, yönetici ve müfettiş görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 14(1), 7-24.
  • Aslanargun, E. (2007) Okul - aile işbirliği ve öğrenci başarısı üzerine bir tarama çalışma. Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 119-135.
  • Başar, H. (2002). Sınıf Yönetimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Bayraktar, M. (2003). Evin Okula Yakınlaşması ve Değişen Ana Baba Rolleri. Ankara: MEB.
  • Becher, R. M. (1984). Parent involvement: A review of research and principles of successful practice. ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education, 1-71
  • Berg, B.L., & Lune, H. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Çeviri Editörü: H. Aydın). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Bursalıoğlu, Z. (2012). Eğitim Yönetiminde Teori ve Uygulama (11. Baskı). Ankara: Pegem Özel Eğitim Hizmetleri.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (13. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Can, B. (2009). İlköğretim programının uygulanması sürecine velilerin katılımları ve okula ilişkin tutumları, (Yüksek lisans tezi), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir, Türkiye.
  • Çelik, V. (2012). Eğitimsel Liderlik (6. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dizbay: (2010). Ortaöğretim kurumlarında okul-aile birliklerinin okul yönetimine katılım düzeyleri (Kocaeli ili örneği), (Yüksek lisans tezi), Sakarya Üniversitesi, Sakarya, Türkiye.
  • Durgun: (2011). Genel ortaöğretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin örgüt içi iletişim sürecinde yaşadıkları sorunlar ve bu sorunlarla başa çıkma yolları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(2), 57-68.
  • Epstein, J. L., Sanders, M. G., Simon, B. S., Salinas, K. C., Jansorn, N. R., & Van Voorhis, F. L. (2002). School, family, and community partnerships: Your handbook for action. Corwin Press.
  • Erdoğan, Ç. ve Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(3), 399-431.
  • Ereş, F. (2010). Öğrenci - veli - okul sözleşmesi üzerine bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 5-24.
  • Ibrahim A. T., Jamil H. B., & Abdullah A. C. (2012). The typologies of parental involvement in Katsina State Primary Schools. International Journal of Learning and Development, 2(4), 95-122.
  • Jeynes, W. H. (2007). The relationship between parental involvement and urban secondary school student academic achievement a meta-analysis. Urban Education, 42(1), 82-110.
  • Karip, E. ve Köksal, K. (1999). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 5(2), 193-207.
  • Kıranşal, N. (2007). İlköğretim okullarında okul ve aile arasındaki etkileşim hangi düzeyde gerçekleşmektedir (Kars ili örneği), (Yüksek lisans tezi), Kafkas Üniversitesi, Kars, Türkiye.
  • Koç, M. H. (2012). İlköğretim kurumlarının finansmanında okul aile birliği modelinin incelenmesi, (Yüksek lisans tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • MEB İlköğretim ve Eğitim Kanunu. (1961). T.C. Resmi Gazete, 10705, 12 Ocak 1961.
  • Melvin A. J. (2010). How do Japanese schools promote parental involvement? International Journal about Parents in Education, 2(1), 91-98.
  • Oktay, A. (1983). Okulöncesi Eğitim ve Sorunları. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Özgan, H. ve Aydın, Z. (2010). Okul-aile işbirliğine ilişkin yönetici, öğretmen ve veli görüşleri. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 5(30), 1169-1189.
  • Porsuk, A. (2010). Denizli merkez ilköğretim okullarındaki okul aile ilişkilerinde karşılaşılan sorunlar üzerine yönetici görüşleri, (Yüksek lisans tezi), Pamukkale Üniversitesi, Isparta, Türkiye.
  • Şişman, M. (2012). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ünal, A., Yıldırım, A. ve Çelik, M. (2010). İlköğretim okulu müdür ve öğretmenlerinin velilere ilişkin algılarının analizi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 261-272.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8.Baskı) Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, M. C. (2008). Okul-aile işbirliğine ilişkin bir araştırma (İstiklal İlköğretim Okulu örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 98-115.
  • Wanat, A. (2010). Challenges balancing collaboration and ındependence in home-school relationships: Analysis of parents' perceptions in one district. The School Community Journal, 20(1), 159-184.
  • Zaoura A., & Aubrey C. (2011). Home-school relationship in primary school parent’s perspectives. International Journal about Parents in Education, 5(2), 12-24.
Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 17 - 34, 30.06.2020

Abstract

References

  • Ağaoğlu, E., Altınkurt, Y., Yılmaz, K. ve Karaöse, T. (2012). Okul yöneticilerinin yeterliklerine ilişkin okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri (Kütahya ili). Eğitim ve Bilim, 37(164), 159-175.
  • Akal, Ş. (2010). İlköğretim okullarında, okul aile birliği görevlerine verilen önem derecesi ve bu görevlerin gerçekleşme düzeyi, (Yüksek lisans tezi), Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale, Türkiye.
  • Altun: A. ve Memişoğlu: P. (2008). Performans değerlendirmesine ilişkin öğretmen, yönetici ve müfettiş görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 14(1), 7-24.
  • Aslanargun, E. (2007) Okul - aile işbirliği ve öğrenci başarısı üzerine bir tarama çalışma. Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 119-135.
  • Başar, H. (2002). Sınıf Yönetimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Bayraktar, M. (2003). Evin Okula Yakınlaşması ve Değişen Ana Baba Rolleri. Ankara: MEB.
  • Becher, R. M. (1984). Parent involvement: A review of research and principles of successful practice. ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education, 1-71
  • Berg, B.L., & Lune, H. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Çeviri Editörü: H. Aydın). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Bursalıoğlu, Z. (2012). Eğitim Yönetiminde Teori ve Uygulama (11. Baskı). Ankara: Pegem Özel Eğitim Hizmetleri.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (13. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Can, B. (2009). İlköğretim programının uygulanması sürecine velilerin katılımları ve okula ilişkin tutumları, (Yüksek lisans tezi), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir, Türkiye.
  • Çelik, V. (2012). Eğitimsel Liderlik (6. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dizbay: (2010). Ortaöğretim kurumlarında okul-aile birliklerinin okul yönetimine katılım düzeyleri (Kocaeli ili örneği), (Yüksek lisans tezi), Sakarya Üniversitesi, Sakarya, Türkiye.
  • Durgun: (2011). Genel ortaöğretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin örgüt içi iletişim sürecinde yaşadıkları sorunlar ve bu sorunlarla başa çıkma yolları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(2), 57-68.
  • Epstein, J. L., Sanders, M. G., Simon, B. S., Salinas, K. C., Jansorn, N. R., & Van Voorhis, F. L. (2002). School, family, and community partnerships: Your handbook for action. Corwin Press.
  • Erdoğan, Ç. ve Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(3), 399-431.
  • Ereş, F. (2010). Öğrenci - veli - okul sözleşmesi üzerine bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 5-24.
  • Ibrahim A. T., Jamil H. B., & Abdullah A. C. (2012). The typologies of parental involvement in Katsina State Primary Schools. International Journal of Learning and Development, 2(4), 95-122.
  • Jeynes, W. H. (2007). The relationship between parental involvement and urban secondary school student academic achievement a meta-analysis. Urban Education, 42(1), 82-110.
  • Karip, E. ve Köksal, K. (1999). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 5(2), 193-207.
  • Kıranşal, N. (2007). İlköğretim okullarında okul ve aile arasındaki etkileşim hangi düzeyde gerçekleşmektedir (Kars ili örneği), (Yüksek lisans tezi), Kafkas Üniversitesi, Kars, Türkiye.
  • Koç, M. H. (2012). İlköğretim kurumlarının finansmanında okul aile birliği modelinin incelenmesi, (Yüksek lisans tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • MEB İlköğretim ve Eğitim Kanunu. (1961). T.C. Resmi Gazete, 10705, 12 Ocak 1961.
  • Melvin A. J. (2010). How do Japanese schools promote parental involvement? International Journal about Parents in Education, 2(1), 91-98.
  • Oktay, A. (1983). Okulöncesi Eğitim ve Sorunları. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Özgan, H. ve Aydın, Z. (2010). Okul-aile işbirliğine ilişkin yönetici, öğretmen ve veli görüşleri. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 5(30), 1169-1189.
  • Porsuk, A. (2010). Denizli merkez ilköğretim okullarındaki okul aile ilişkilerinde karşılaşılan sorunlar üzerine yönetici görüşleri, (Yüksek lisans tezi), Pamukkale Üniversitesi, Isparta, Türkiye.
  • Şişman, M. (2012). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ünal, A., Yıldırım, A. ve Çelik, M. (2010). İlköğretim okulu müdür ve öğretmenlerinin velilere ilişkin algılarının analizi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 261-272.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8.Baskı) Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, M. C. (2008). Okul-aile işbirliğine ilişkin bir araştırma (İstiklal İlköğretim Okulu örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 98-115.
  • Wanat, A. (2010). Challenges balancing collaboration and ındependence in home-school relationships: Analysis of parents' perceptions in one district. The School Community Journal, 20(1), 159-184.
  • Zaoura A., & Aubrey C. (2011). Home-school relationship in primary school parent’s perspectives. International Journal about Parents in Education, 5(2), 12-24.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Erkan Çakır 0000-0001-8548-4726

Mustafa Yavuz

Publication Date June 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Çakır, E., & Yavuz, M. (2020). Ortaokullarda Aile Katılımına Yönelik Okul Müdürlerinin Görüşleri. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 17-34.