Research Article
BibTex RIS Cite

Merkez ve Kenar Bağlamında Lise Öğrencisi Olmak: Fenomenolojik Bir Yaklaşım

Year 2022, Volume: 4 Issue: 1, 62 - 73, 30.06.2022
https://doi.org/10.47770/ukmead.1091785

Abstract

Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin öğrenim gördüğü okul türü bağlamında aile, öğretmen ve çevre ile yaşadıkları deneyimleri irdelemektir. Çalışma, nitel araştırma türlerinden olan fenomenolojik araştırma deseniyle tasarımlanmıştır. Çalışma grubu, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Karaman ilinde fen ve meslek lisesi ortaöğretim okul türlerinde öğrenim görmekte olan 10 öğrenciden oluşmaktadır. Katılımcılar, amaçlı örnekleme tekniklerinden “kartopu örnekleme tekniği” ile belirlenmiştir. Veri toplama sürecinde yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak görüşmeler yapılmıştır. Veriler, içerik ve betimsel analiz yöntemiyle irdelenmiştir. Analiz sürecinde öğrenim görülen ortaöğretim okul türünde öğrencilerin yaşadığı deneyimler; “İster fen lisesinde, ister meslek lisesinde oku” tema adı altında sembolik etkileşimcilik ve etiketleme kuramı bağlamında irdelenmiştir. Sonuç olarak, katılımcıların okul türü bağlamında çok farklı deneyimler yaşadıkları, okul türünün hayatlarında önemli bir belirleyici rol oynadığı ve oynayacağı, okul türüne göre aile, öğretmen, çevre ve toplumun farklı tutumlar sergiledikleri söylenebilir.

References

  • Akkaya, E., Özçatalbaş, Y. ve Arabacı, U. (2013). Endüstri meslek liselerine öğrenci yönelimi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 127-145.
  • Aydın, E. (2008). Meslek lisesi öğrencilerinin okullarından beklediği geleceğe yönelik yararlar ve bu yararların gerçekleşme düzeyleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Barbour, R. S. ve Schostak, J. (2005). Interviewing and focus groups (41-49). In Somekh, B. ve Lewin, C. (Eds.). Research methods in social sciences. London: Sage.
  • Becker, H. (1967). Social problems: A modern approach. J.wiley and sons comp. NewYork.
  • Blumer, H. (1969). Symbolic ınteractionism: Perspective and method. New Jersey: Prentice Hail.
  • Bordua, D. (1970). Recent trends: Deviant Behaviour and Social Control. C. Bersani (Ed.), Crime and Delinquency, London: Macmillan. Bursa Sanayicileri ve İşadamları Derneği [BUSİAD] (2015). Meslek lisesi öğrencileri eğilimler araştırması sonuç raporu V.01. İstanbul: Infakto Research Workshop.
  • Buyruk, M. (2009). Ailenin sosyoekonomik yapısının meslek lisesi öğrencilerinin gelecek beklentisine etkileri (İstanbul ili Bayrampaşa ilçesi İnönü Anadolu Teknik, Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. London, Sage.
  • Creswell, J. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson Publications.
  • Çimen, M. (2019). Fen lisesi öğrencilerinin beden eğitimi derslerine ilişkin tutumlarının araştırılması (Malatya ili örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi Spor Bilimler Fakültesi, Kayseri.
  • Dayıoğlu, M. (2010). Anadolu otelcilik ve turizm meslek lisesi stajyer ögrencilerinin yeterliliği konusunda işveren görüşleri (Edremit körfezi örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Diggins, J. P. (1994). The Promise of Pragmatism. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Emirgil, B. F. (2008). Emek piyasası perspektifinden mesleki eğitime bakış: Meslek lisesi öğrencilerinin piyasa algısı üzerine bir araştırma (Bursa örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Eğitimde Reform Girişimi [ERG] (2014). Türkiye eğitim sisteminde eşitlik ve akademik başarı araştırma raporu ve analiz. İstanbul: ERG.
  • Fraenkel, A., Wallen, N.E. ve Hyun, H.H. (2012). How to design and evaluate research in education. (8. edition). New York: Mc. Graw Hill.
  • Giddens, A. (2012). Sosyoloji. (Çev. C. Güzel). Ankara: Kırmızı.
Year 2022, Volume: 4 Issue: 1, 62 - 73, 30.06.2022
https://doi.org/10.47770/ukmead.1091785

Abstract

References

  • Akkaya, E., Özçatalbaş, Y. ve Arabacı, U. (2013). Endüstri meslek liselerine öğrenci yönelimi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 127-145.
  • Aydın, E. (2008). Meslek lisesi öğrencilerinin okullarından beklediği geleceğe yönelik yararlar ve bu yararların gerçekleşme düzeyleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Barbour, R. S. ve Schostak, J. (2005). Interviewing and focus groups (41-49). In Somekh, B. ve Lewin, C. (Eds.). Research methods in social sciences. London: Sage.
  • Becker, H. (1967). Social problems: A modern approach. J.wiley and sons comp. NewYork.
  • Blumer, H. (1969). Symbolic ınteractionism: Perspective and method. New Jersey: Prentice Hail.
  • Bordua, D. (1970). Recent trends: Deviant Behaviour and Social Control. C. Bersani (Ed.), Crime and Delinquency, London: Macmillan. Bursa Sanayicileri ve İşadamları Derneği [BUSİAD] (2015). Meslek lisesi öğrencileri eğilimler araştırması sonuç raporu V.01. İstanbul: Infakto Research Workshop.
  • Buyruk, M. (2009). Ailenin sosyoekonomik yapısının meslek lisesi öğrencilerinin gelecek beklentisine etkileri (İstanbul ili Bayrampaşa ilçesi İnönü Anadolu Teknik, Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. London, Sage.
  • Creswell, J. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson Publications.
  • Çimen, M. (2019). Fen lisesi öğrencilerinin beden eğitimi derslerine ilişkin tutumlarının araştırılması (Malatya ili örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi Spor Bilimler Fakültesi, Kayseri.
  • Dayıoğlu, M. (2010). Anadolu otelcilik ve turizm meslek lisesi stajyer ögrencilerinin yeterliliği konusunda işveren görüşleri (Edremit körfezi örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Diggins, J. P. (1994). The Promise of Pragmatism. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Emirgil, B. F. (2008). Emek piyasası perspektifinden mesleki eğitime bakış: Meslek lisesi öğrencilerinin piyasa algısı üzerine bir araştırma (Bursa örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Eğitimde Reform Girişimi [ERG] (2014). Türkiye eğitim sisteminde eşitlik ve akademik başarı araştırma raporu ve analiz. İstanbul: ERG.
  • Fraenkel, A., Wallen, N.E. ve Hyun, H.H. (2012). How to design and evaluate research in education. (8. edition). New York: Mc. Graw Hill.
  • Giddens, A. (2012). Sosyoloji. (Çev. C. Güzel). Ankara: Kırmızı.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Şenay Kavurgacı

Abdullah Selvitopu

Publication Date June 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Kavurgacı, Ş., & Selvitopu, A. (2022). Merkez ve Kenar Bağlamında Lise Öğrencisi Olmak: Fenomenolojik Bir Yaklaşım. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 62-73. https://doi.org/10.47770/ukmead.1091785