Children born in the year 2000 and later, which is called the millennium age, were born into homes where more technological equipment was used. This has made it easier for children to adapt to technology faster and easier. Children born in 2000 and later have been conceptualized as "digital natives" based on these situations. The parents of these children are defined as "digital immigrants". While children who are digital natives enter the digital world as soon as they are born; Their parents, who are digital immigrants, incorporated technology into their lives at a certain stage of their lives. In this case, digital native children are and continue to be more intertwined with technology than their digital immigrant parents. Based on what is given within the scope of this study, it is aimed to determine what 60-72 month old preschool children perceive when it comes to digital media. For this purpose, a qualitative study was conducted and the answers given by the children were presented by thematizing them.
Milenyum çağı olarak adlandırılan 2000 yılı ve sonrasında dünyaya gelen çocuklar daha çok teknolojik araç gerecin kullanıldığı evlere doğmuşlardır. Bu da çocukların teknolojiye daha hızlı ve kolay uyum sağlamalarını kolaylaştırmıştır. Nispeten teknoloji ile donatılı evlerde büyüyen çocuklar erken dönemlerden itibaren bu araç gereçleri kullanma becerilerine sahip olmaktadırlar. Bu durum da okuma yazma becerileri gelişmemiş dahi olsa çocukların bunlar hakkında fikir sahibi olmasını ve nasıl kullanılacağını görerek öğrenmesini sağlamıştır. 2000 yılı ve sonrasında doğan çocuklar belirtilen bu durumlardan da yola çıkılarak “dijital yerli” olarak kavramsallaştırılmıştır. Bu çocukların ebeveynleri için ise “dijital göçmen” tanımlaması yapılmıştır. Dijital yerli olan çocuklar dijital dünyaya doğar doğmaz giriş yaparken; dijital göçmen olan ebeveynleri yaşamlarının belirli bir evresinde teknolojiyi hayatlarına dâhil etmişlerdir. Bu durumda dijital yerli olan çocuklar dijital göçmen olan ebeveynlerine oranla teknoloji ile daha iç içe olmuşlardır ve olmaya da devam etmektedirler. Bu çalışma kapsamında verilenlerden hareketle 2022-2023 eğitim öğretim yılı Karaman il merkezine bağlı dezavantajlı bir okulda öğrenim göre 31 çocuk ile çalışılmıştır. 60-72 ay okul öncesi dönem çocukların dijital medya denilince ne algıladıklarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç kapsamında nitel bir çalışma yürütülmüş ve çocukların vermiş oldukları cevaplar temalaştırılarak sunulmuştur.
Bu çalışma Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etik Kurulu’nun 18.04.2022 tarihli ve 53 sayılı etik kurul izni ile üretilmiştir.
Çalışmada emeğini esirgemeyen Dr. Ögr. Üyesi Özlem Yılmaz Demirel'e teşekkür ediyorum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Öncesi Eğitim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2 |