Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Digital Natives’ Perceptions of Digital Media

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 91 - 97, 31.12.2024
https://doi.org/10.47770/ukmead.1457744

Öz

Children born in the year 2000 and later, which is called the millennium age, were born into homes where more technological equipment was used. This has made it easier for children to adapt to technology faster and easier. Children born in 2000 and later have been conceptualized as "digital natives" based on these situations. The parents of these children are defined as "digital immigrants". While children who are digital natives enter the digital world as soon as they are born; Their parents, who are digital immigrants, incorporated technology into their lives at a certain stage of their lives. In this case, digital native children are and continue to be more intertwined with technology than their digital immigrant parents. Based on what is given within the scope of this study, it is aimed to determine what 60-72 month old preschool children perceive when it comes to digital media. For this purpose, a qualitative study was conducted and the answers given by the children were presented by thematizing them.

Kaynakça

  • Akçayır, M., Dündar, H. & Akçayır, G. (2016). What makes you a digital native? Is it enough to be born after 1980? Computers in Human Behavior, 60, 435-440.
  • Aktaş, E., Alioğlu, O. & Vardar, E., (2008) Bilişim teknolojileri kullanımının öğrencilerin öğrenimleri üzerine etkileri ve bilişim harcama esnekliği: ÇOMÜ Biga İİBF örneği. IX. İstatistik ve Ekonometri Sempozyumu, İzmir.
  • Arabacı, İ.B. & Polat, M. (2013). Dijital yerliler, dijital göçmenler ve sınıf yönetimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 47, 11-20.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Bennett, S., Maton, A. K. & Kervin, L. (2008). The ‘digital natives’ debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology 39(5), 775–786.
  • Doğusoy, B. & İmer, G. (2019). Ortaöğretim öğrencilerinin dijital yerlilik özellikleri değerlendirmelerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 18(4), 1766-1778.
  • Eren, F. (2012). İlköğretim öğrencilerinin bilişim teknolojileri algılarının kelime ilişkilendirme testi kullanarak incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Kennedy, D. M. & Fox, B. (2013). ‘Digital natives’: An Asian perspective for using learning Technologies. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 9(1), 64-79.
  • Merriam, S. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • O’Bannon, B. W. & Thomas, K. (2014). Teacher perceptions of using mobile phones in the classroom: Age matters! Computers & Education, 74, 15-25.
  • Sakarya, S., Tercan, İ. & Çoklar, A.N. (2011). İlköğretim öğrencilerinin interneti ve arama motorlarını kullanım durumları. E-Journal of New World Sciences Academy, 7(1). 348-354.
  • Sayın, H. & Aydın, M. (2018). Çocuklarda medya algısı. Çocuk ve Medeniyet Dergisi, 3(5).
  • Teo, T. (2016) Do Digital Natives Differ by computer self-efficacy and experience? An empirical study. Interactive Learning Environments, 24(7), 1725-1739. DOI: 10.1080/10494820.2015.1041408.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Waycott, J., Bennett, S., Kennedy, G., Dalgarno, B. & Gray, K. (2010). Digital divides? Student and staff perceptions of information and communication technologies. Computers & Education, 54, 1202- 1211.

Dijital Yerlilerin Dijital Medya Algıları

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 91 - 97, 31.12.2024
https://doi.org/10.47770/ukmead.1457744

Öz

Milenyum çağı olarak adlandırılan 2000 yılı ve sonrasında dünyaya gelen çocuklar daha çok teknolojik araç gerecin kullanıldığı evlere doğmuşlardır. Bu da çocukların teknolojiye daha hızlı ve kolay uyum sağlamalarını kolaylaştırmıştır. Nispeten teknoloji ile donatılı evlerde büyüyen çocuklar erken dönemlerden itibaren bu araç gereçleri kullanma becerilerine sahip olmaktadırlar. Bu durum da okuma yazma becerileri gelişmemiş dahi olsa çocukların bunlar hakkında fikir sahibi olmasını ve nasıl kullanılacağını görerek öğrenmesini sağlamıştır. 2000 yılı ve sonrasında doğan çocuklar belirtilen bu durumlardan da yola çıkılarak “dijital yerli” olarak kavramsallaştırılmıştır. Bu çocukların ebeveynleri için ise “dijital göçmen” tanımlaması yapılmıştır. Dijital yerli olan çocuklar dijital dünyaya doğar doğmaz giriş yaparken; dijital göçmen olan ebeveynleri yaşamlarının belirli bir evresinde teknolojiyi hayatlarına dâhil etmişlerdir. Bu durumda dijital yerli olan çocuklar dijital göçmen olan ebeveynlerine oranla teknoloji ile daha iç içe olmuşlardır ve olmaya da devam etmektedirler. Bu çalışma kapsamında verilenlerden hareketle 2022-2023 eğitim öğretim yılı Karaman il merkezine bağlı dezavantajlı bir okulda öğrenim göre 31 çocuk ile çalışılmıştır. 60-72 ay okul öncesi dönem çocukların dijital medya denilince ne algıladıklarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç kapsamında nitel bir çalışma yürütülmüş ve çocukların vermiş oldukları cevaplar temalaştırılarak sunulmuştur.

Etik Beyan

Bu çalışma Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etik Kurulu’nun 18.04.2022 tarihli ve 53 sayılı etik kurul izni ile üretilmiştir.

Teşekkür

Çalışmada emeğini esirgemeyen Dr. Ögr. Üyesi Özlem Yılmaz Demirel'e teşekkür ediyorum

Kaynakça

  • Akçayır, M., Dündar, H. & Akçayır, G. (2016). What makes you a digital native? Is it enough to be born after 1980? Computers in Human Behavior, 60, 435-440.
  • Aktaş, E., Alioğlu, O. & Vardar, E., (2008) Bilişim teknolojileri kullanımının öğrencilerin öğrenimleri üzerine etkileri ve bilişim harcama esnekliği: ÇOMÜ Biga İİBF örneği. IX. İstatistik ve Ekonometri Sempozyumu, İzmir.
  • Arabacı, İ.B. & Polat, M. (2013). Dijital yerliler, dijital göçmenler ve sınıf yönetimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 47, 11-20.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Bennett, S., Maton, A. K. & Kervin, L. (2008). The ‘digital natives’ debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology 39(5), 775–786.
  • Doğusoy, B. & İmer, G. (2019). Ortaöğretim öğrencilerinin dijital yerlilik özellikleri değerlendirmelerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 18(4), 1766-1778.
  • Eren, F. (2012). İlköğretim öğrencilerinin bilişim teknolojileri algılarının kelime ilişkilendirme testi kullanarak incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Kennedy, D. M. & Fox, B. (2013). ‘Digital natives’: An Asian perspective for using learning Technologies. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 9(1), 64-79.
  • Merriam, S. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • O’Bannon, B. W. & Thomas, K. (2014). Teacher perceptions of using mobile phones in the classroom: Age matters! Computers & Education, 74, 15-25.
  • Sakarya, S., Tercan, İ. & Çoklar, A.N. (2011). İlköğretim öğrencilerinin interneti ve arama motorlarını kullanım durumları. E-Journal of New World Sciences Academy, 7(1). 348-354.
  • Sayın, H. & Aydın, M. (2018). Çocuklarda medya algısı. Çocuk ve Medeniyet Dergisi, 3(5).
  • Teo, T. (2016) Do Digital Natives Differ by computer self-efficacy and experience? An empirical study. Interactive Learning Environments, 24(7), 1725-1739. DOI: 10.1080/10494820.2015.1041408.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Waycott, J., Bennett, S., Kennedy, G., Dalgarno, B. & Gray, K. (2010). Digital divides? Student and staff perceptions of information and communication technologies. Computers & Education, 54, 1202- 1211.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Demirel

Erdal Demir 0000-0001-8815-0860

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 23 Mart 2024
Kabul Tarihi 14 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demirel, Ö., & Demir, E. (2024). Dijital Yerlilerin Dijital Medya Algıları. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 91-97. https://doi.org/10.47770/ukmead.1457744