Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe Çocuk Youtube Kanallarının Popüler Kültür Açısından İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 106 - 121, 31.12.2024
https://doi.org/10.47770/ukmead.1474635

Öz

Hazırlanan bu araştırmada YouTube’ta yer alan çocuk kanallarının popüler kültür bağlamında farklı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma amacına uygun bir şekilde nitel araştırma yöntemi olan fenomenoloji deseninde tasarlanmıştır. Çalışma grubu, amaçlı örnekleme türlerinden olan ölçüt örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu çocukların rol aldığı Türkçe içerik üreten çocuk YouTube kanallarından oluşmuştur. Kanalları incelemek için 30.11.2023 tarihi esas alınmıştır. Ayrıca, araştırmaya en çok abone ve izlenme oranına sahip 30 çocuk YouTube kanalı dahil edilmiştir. Araştırma kapsamında incelenen videolarda popüler kültürün birçok noktada çocukların hayatına yön verdiği, çocukların görünür olmasına ebeveynlerinin destek olduğu, çocukların ve ailelerinin devamlı olarak kendisini ön planda tutmak istediği, videolar ile yüksek meblağların kazanıldığı, YouTuber’ların farklı mecralarda da var olmak istediği, kullanıcı yaş sınırının 13 olduğu YouTube platformunda bu sınıra uyulmadığı ulaşılan sonuçlar arasında yer almaktadır. Araştırmadan alınan sonuçlara göre önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Atalay, G. E. (2019). Sosyal Medya ve Çocuk: “Babishko Family Fun TV” isimli YouTube Kanalının eleştirel bir analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 1, 179-202.
  • Bilim-Genç-TÜBİTAK, (2023). YouTube: Kim, Ne Zaman İcat Etti?. 13.12.2023 tarihinde https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/YouTube-kim-ne-zaman-icat-etti adresinden alınmıştır.
  • Boğa, E. ve Sağlam, M. (2021). Dijital ortamda çocuk: Bir çocuk YouTuber kanalının içeriksel analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 8(2), 643-664.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Çoban T, Gun T, Bozkurt SB, Sariduman B, Gulecer B, Cebanova C, et al. Food and beverage content on YouTube videos targeting children: A descriptive analysis. Çocuk Dergisi - Journal of Child, 23(1):50-57.
  • Coşkun, M.(2012). Popüler kültür ve tüketim toplumu. Journal of Life Sciences, Volume 1, Number 1,
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Çubuk, S., & Erol, D. (2022). Erken çocukluk döneminde çocuk YouTube içerik üreticilerinin yayınladığı videoların, çocuğun duygusal istismarı açısından incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 5(2), 453-474.
  • Demir, A. O. & Ayaz, F. (2023). YouTube çocuk kanallarında ebeveyn rollerinin sunumu ve buna yönelik ebeveyn görüşlerinin değerlendirilmesi. Yeni Medya Dergisi, 15, 153-175.
  • Demir, R. ve Kargın, T. (2020). Çocuk YouTuberlar ve paylaştıkları videolar üzerine bir doküman analizi. Turkish Studies - Education, 15(6), 4091-4116.
  • Ellias, N., ve Sulkin, I. (2017). YouTube viewers in diapers: An exploration of factors associated with amount of toddlers’ online viewing. Cyberpsychology. Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 11(3), article 2.
  • Fide, E. G. ve Sapsağlam, Ö. (2020). YouTube yayıncılarının çocukların kimlik inşa süreçlerine yansıması. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi. 5 (2), 199-210.
  • Göksu, H. ve Dağlıoğlu H. E. (2022). YouTube’daki animasyon içeriklerin çocuğa uygunluk ve gelişime olan katkıları açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(3), 2539-2568.
  • Güllüoğlu, Ö. (2012). Bir kitle iletişim aracı olarak televizyonun popüler kültür ürünlerini Benimsetme ve yayma işlevi üzerine bir değerlendirme. Global Media Journal. 2(4), 64-86.
  • İzci, B., Jones,I., Bahçekapılı-Özdemir,T., Alktebi,L. ve Bakır,E. (2019). YouTube & Young Chıldren: Research, Concerns And New Dırectıons. Children, families and technology in today’s society: What challenges? Which paths? (pp.81-92).
  • Kahveci, H. (2021). Sosyal medya içeriklerinin ahlaki değerler bağlamında incelenmesi: YouTube örneği. Anadolu Journal of Educational Sciences International. 11(1), 204-225.
  • Karadağ, R., Kolaç, E. ve Ulaş, A.H. (05-07 Ekim 2011). Meanings Ascribed To the Concept of “Culture” By Prospective Turkish-Language Teachers and Their Attitude to Popular Culture. 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu.
  • Karakoç, E. ve Ünlü, T.T. (2021). Oyun mu, iş mi? YouTube kidfluencerları üzerine karşılaştırmalı bir analiz. TRTakademi. 6 (12), 468-493.
  • Kılıç B. ve Kaya S. (2021). Yeni medya çağında çocuk YouTuberlar üzerinden çocukluğun yok oluşu. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi.12(3). 1141-1156.
  • Kırık, A. ve Altun, E. (2019). Yeni medya ve z kuşağı ilişkisi bağlamında YouTube kids uygulamasının içeriksel analizi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 7(6), 109–119.
  • Leaver, T. (2015). Born Digital? Presence, Privacy, and Intimate Surveillance. In Hartley, John ve W. Qu (Eds.),Re-Orientation: Translingual Transcultural Transmedia. Studies in narrative, language, identity, and knowledge (pp. 149–160).
  • Marsh, J., Plowman, L., Yamada-Rice, D., Bishop, J.C., Lahmar, J., Scott, F., Davenport, A., Davis, S., French, K., Piras, M., Thornhill, S., Robinson,. P., ve Winter, P. (2015). Exploring play and creativity in preschoolers’ use of apps: Final project report. Sheffield: University of Sheffield. Retrieved 13 December, 2023 from www.techandplay.org.
  • Martinez, C. ve Olsson, T. (2018). Making sense of YouTubers: How swedish children construct and negotiate the YouTuber misslisibell as a girl celebrity. Journal of Children and Media. 36-52.
  • Mermer Üzümlü, A. ve Güven, F. (2023). Bir dijital pazarlama segmenti olarak çocuklar: YouTube. Gaziantep Unıversıty Journal Of Socıal Scıences. 22(2), 550-564.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Neumann, M.,M. ve Herodotou, C. (2020). Young children and YouTube: A global phenomenon. Childhood Education. 96:4, 72-77.
  • Onar, K. (2019). Popüler kültür ürünlerinin çocuk oyuncaklarına yansıması ve oyuncaklar üzerinden inşa edilen kültürün sosyolojik analizi. Yayımlanmamış doktora tezi, Mersin, Mersin.
  • Özcan, G. (2023). Çocuk hakları ihlali ve çocuk istismarı açısından çocuk YouTube kanalları. Disiplinlerarası Çocuk Hakları Araştırması Dergisi, 3(5): 64-72.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd Ed.). London: Sage Publications, Inc.
  • Pınarbaşı, T. E. ve Astam, F. K. (2021). Sosyal medyada çocuk: YouTube oyun kanalları üzerine dramaturjik bir analiz. Selçuk İletişim Dergisi, 14(3), 1183-1212.
  • Sarıtaş, A. ve Karagöz, Ş. (2017). Sosyal medya kullanımının tüketici davranışlarına etkisi: Üniversite öğrencileri örneği. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum. Cilt 6 Sayı 17 Yaz.
  • Sekmen, M. (2019). “Çocuk YouTuber‟larda sorunlu bir alan: tüketim ile mahremiyetin yitimi”. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8 (4): 3566-3584.
  • Storey, J. (2015). Cultural Theory and Popular Culture. London: Pearson.
  • Tosun, E. ve Deniz, Ş. (2023). YouTube’da çocuğun tüketim odaklı sömürüsü: Kidfluencerlar üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 595-618.
  • Urhan Torun, B. ve Yüksek, Ö. (2017). Kitap okuma tercihinde popüler kültürün rolü: Çok satan kitap okurları üzerine bir araştırma. The Journal of Academic Social Science Studies. vol.9, no.62 , 549-559.
  • Ünlükaya, A., Savaş, S. Ve Sucu, İ. (2021). YouTube çocuk kanallarında bulunan video içeriklerindeki temaların ortaya koyulmasına yönelik bir çalışma. Journal of Business in The Digital Age. 4(1), 33-49.
  • Yadav, S., Chakraborty, P., Mittal, P., & Arora, U. (2018). Children aged 6–24 months like to watch YouTube videos but could not learn anything from them. Acta Paediatrica. 107(8), 1461-1466.
  • YouTube. (2023). YouTube’da Çocuk Güvenliği. 24.12.2023 tarihinde, https://www.YouTube.com/intl/ALL_tr/kids/safer-experience/ adresinden alındı.
  • Zorlu, Y. (2016). Türkiye’de bir popüler kültür aracı olarak televizyon. Erciyes İletişim Dergisi. 4, 3, (84-98).

Examination of Turkish Children’s Youtube Channels in Terms Of Popular Culture

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 106 - 121, 31.12.2024
https://doi.org/10.47770/ukmead.1474635

Öz

This study aims to analyze Turkish children's channels on YouTube in terms of different variables in the context of popular culture. The research was designed in phenomenology design. The study group was determined through criterion sampling, which is one of the purposeful sampling types. The 30 children's YouTube channels with the highest number of subscribers and views were included in the study. In the videos analyzed within the scope of the research, it was found that popular culture directs children's lives at many points, parents support children's visibility, children and their families constantly want to keep themselves in the foreground, high sums are earned with videos, YouTubers want to exist in different channels, and this limit is not followed on the YouTube platform where the user age limit is 13. Suggestions were made according to the results of the research.

Kaynakça

  • Atalay, G. E. (2019). Sosyal Medya ve Çocuk: “Babishko Family Fun TV” isimli YouTube Kanalının eleştirel bir analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 1, 179-202.
  • Bilim-Genç-TÜBİTAK, (2023). YouTube: Kim, Ne Zaman İcat Etti?. 13.12.2023 tarihinde https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/YouTube-kim-ne-zaman-icat-etti adresinden alınmıştır.
  • Boğa, E. ve Sağlam, M. (2021). Dijital ortamda çocuk: Bir çocuk YouTuber kanalının içeriksel analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 8(2), 643-664.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Çoban T, Gun T, Bozkurt SB, Sariduman B, Gulecer B, Cebanova C, et al. Food and beverage content on YouTube videos targeting children: A descriptive analysis. Çocuk Dergisi - Journal of Child, 23(1):50-57.
  • Coşkun, M.(2012). Popüler kültür ve tüketim toplumu. Journal of Life Sciences, Volume 1, Number 1,
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Çubuk, S., & Erol, D. (2022). Erken çocukluk döneminde çocuk YouTube içerik üreticilerinin yayınladığı videoların, çocuğun duygusal istismarı açısından incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 5(2), 453-474.
  • Demir, A. O. & Ayaz, F. (2023). YouTube çocuk kanallarında ebeveyn rollerinin sunumu ve buna yönelik ebeveyn görüşlerinin değerlendirilmesi. Yeni Medya Dergisi, 15, 153-175.
  • Demir, R. ve Kargın, T. (2020). Çocuk YouTuberlar ve paylaştıkları videolar üzerine bir doküman analizi. Turkish Studies - Education, 15(6), 4091-4116.
  • Ellias, N., ve Sulkin, I. (2017). YouTube viewers in diapers: An exploration of factors associated with amount of toddlers’ online viewing. Cyberpsychology. Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 11(3), article 2.
  • Fide, E. G. ve Sapsağlam, Ö. (2020). YouTube yayıncılarının çocukların kimlik inşa süreçlerine yansıması. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi. 5 (2), 199-210.
  • Göksu, H. ve Dağlıoğlu H. E. (2022). YouTube’daki animasyon içeriklerin çocuğa uygunluk ve gelişime olan katkıları açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(3), 2539-2568.
  • Güllüoğlu, Ö. (2012). Bir kitle iletişim aracı olarak televizyonun popüler kültür ürünlerini Benimsetme ve yayma işlevi üzerine bir değerlendirme. Global Media Journal. 2(4), 64-86.
  • İzci, B., Jones,I., Bahçekapılı-Özdemir,T., Alktebi,L. ve Bakır,E. (2019). YouTube & Young Chıldren: Research, Concerns And New Dırectıons. Children, families and technology in today’s society: What challenges? Which paths? (pp.81-92).
  • Kahveci, H. (2021). Sosyal medya içeriklerinin ahlaki değerler bağlamında incelenmesi: YouTube örneği. Anadolu Journal of Educational Sciences International. 11(1), 204-225.
  • Karadağ, R., Kolaç, E. ve Ulaş, A.H. (05-07 Ekim 2011). Meanings Ascribed To the Concept of “Culture” By Prospective Turkish-Language Teachers and Their Attitude to Popular Culture. 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu.
  • Karakoç, E. ve Ünlü, T.T. (2021). Oyun mu, iş mi? YouTube kidfluencerları üzerine karşılaştırmalı bir analiz. TRTakademi. 6 (12), 468-493.
  • Kılıç B. ve Kaya S. (2021). Yeni medya çağında çocuk YouTuberlar üzerinden çocukluğun yok oluşu. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi.12(3). 1141-1156.
  • Kırık, A. ve Altun, E. (2019). Yeni medya ve z kuşağı ilişkisi bağlamında YouTube kids uygulamasının içeriksel analizi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 7(6), 109–119.
  • Leaver, T. (2015). Born Digital? Presence, Privacy, and Intimate Surveillance. In Hartley, John ve W. Qu (Eds.),Re-Orientation: Translingual Transcultural Transmedia. Studies in narrative, language, identity, and knowledge (pp. 149–160).
  • Marsh, J., Plowman, L., Yamada-Rice, D., Bishop, J.C., Lahmar, J., Scott, F., Davenport, A., Davis, S., French, K., Piras, M., Thornhill, S., Robinson,. P., ve Winter, P. (2015). Exploring play and creativity in preschoolers’ use of apps: Final project report. Sheffield: University of Sheffield. Retrieved 13 December, 2023 from www.techandplay.org.
  • Martinez, C. ve Olsson, T. (2018). Making sense of YouTubers: How swedish children construct and negotiate the YouTuber misslisibell as a girl celebrity. Journal of Children and Media. 36-52.
  • Mermer Üzümlü, A. ve Güven, F. (2023). Bir dijital pazarlama segmenti olarak çocuklar: YouTube. Gaziantep Unıversıty Journal Of Socıal Scıences. 22(2), 550-564.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Neumann, M.,M. ve Herodotou, C. (2020). Young children and YouTube: A global phenomenon. Childhood Education. 96:4, 72-77.
  • Onar, K. (2019). Popüler kültür ürünlerinin çocuk oyuncaklarına yansıması ve oyuncaklar üzerinden inşa edilen kültürün sosyolojik analizi. Yayımlanmamış doktora tezi, Mersin, Mersin.
  • Özcan, G. (2023). Çocuk hakları ihlali ve çocuk istismarı açısından çocuk YouTube kanalları. Disiplinlerarası Çocuk Hakları Araştırması Dergisi, 3(5): 64-72.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd Ed.). London: Sage Publications, Inc.
  • Pınarbaşı, T. E. ve Astam, F. K. (2021). Sosyal medyada çocuk: YouTube oyun kanalları üzerine dramaturjik bir analiz. Selçuk İletişim Dergisi, 14(3), 1183-1212.
  • Sarıtaş, A. ve Karagöz, Ş. (2017). Sosyal medya kullanımının tüketici davranışlarına etkisi: Üniversite öğrencileri örneği. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum. Cilt 6 Sayı 17 Yaz.
  • Sekmen, M. (2019). “Çocuk YouTuber‟larda sorunlu bir alan: tüketim ile mahremiyetin yitimi”. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8 (4): 3566-3584.
  • Storey, J. (2015). Cultural Theory and Popular Culture. London: Pearson.
  • Tosun, E. ve Deniz, Ş. (2023). YouTube’da çocuğun tüketim odaklı sömürüsü: Kidfluencerlar üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 595-618.
  • Urhan Torun, B. ve Yüksek, Ö. (2017). Kitap okuma tercihinde popüler kültürün rolü: Çok satan kitap okurları üzerine bir araştırma. The Journal of Academic Social Science Studies. vol.9, no.62 , 549-559.
  • Ünlükaya, A., Savaş, S. Ve Sucu, İ. (2021). YouTube çocuk kanallarında bulunan video içeriklerindeki temaların ortaya koyulmasına yönelik bir çalışma. Journal of Business in The Digital Age. 4(1), 33-49.
  • Yadav, S., Chakraborty, P., Mittal, P., & Arora, U. (2018). Children aged 6–24 months like to watch YouTube videos but could not learn anything from them. Acta Paediatrica. 107(8), 1461-1466.
  • YouTube. (2023). YouTube’da Çocuk Güvenliği. 24.12.2023 tarihinde, https://www.YouTube.com/intl/ALL_tr/kids/safer-experience/ adresinden alındı.
  • Zorlu, Y. (2016). Türkiye’de bir popüler kültür aracı olarak televizyon. Erciyes İletişim Dergisi. 4, 3, (84-98).
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şenay Bulut Pedük

Sultan Örenoğlu 0009-0008-1368-3177

Ebrahim Mohammadzadeh Sardroud 0000-0001-9259-5141

Sümeyye Nur İmamoğlu 0009-0005-1527-1043

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 27 Nisan 2024
Kabul Tarihi 14 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bulut Pedük, Ş., Örenoğlu, S., Mohammadzadeh Sardroud, E., İmamoğlu, S. N. (2024). Türkçe Çocuk Youtube Kanallarının Popüler Kültür Açısından İncelenmesi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 106-121. https://doi.org/10.47770/ukmead.1474635