According to Hasan Ali Yücel's points of view, literature is highly important as it provides an
opportunity to understand and track the traditions, values and important changes which are
happened through the social and political events. Literary works, especially the literary works of
diwan, which contain a lot of information about the social, cultural, religious and political
elements of the society, are accepted as reference sources in the reconstruction of social values.
The Diwan literature is a literary period that started and matured in a new oasis away from the
influences of the national and spiritual culture of the Turkish nation. The Diwan Literature is not
a national literature, on the contrary it is a literary period that existed under the influences of
Arab and Persian cultures and contains imitative values. For this reason, it gives a very limited
knowledge about Turkish culture, language, tradition and customs. The nationality of literature
can be measured by the possibility of an established relationship with the past; the Diwan
literature has built thick walls between today and yesterday as a period that ignores the yesterday
of the Turkish nation.
As Hasan Ali Yücel divides the Turkish literature into periods, he discusses this divisions through
the framework of the relationship between literature and society. While regarding the folk
literature and the Sufi literature, which are included in the literature of this period, as the reflector
of the national culture, he considers the diwan literature, which has continued for more than six
centuries, as an imitation of Arabic and Persian literature and as an outsider type of literature to
the national literature and an obstacle between the national period and the current. Hasan Ali
Yücel's work Türk Edebiyatına Toplu Bir Bakış (A Collective Consideration of Turkish Literature) consists
of an introduction and three parts. The third part of the work consists of sixty-six pages and four
subtitles. Based on the third part of the work, our study has been created within the framework
of the evaluations made by Hasan Ali Yücel on language and content of the diwan literature and
its poets.
Hasan Ali Yücel Literature History of Literature The Diwan Literature Culture
Hasan Âli Yücel’e göre edebiyat, gelenek ve değerleri, siyasi veya sosyal hadiseler neticesinde
yaşanmış değişimleri anlamak ve takip etme imkânı sunduğundan fazlasıyla önem arz etmektedir.
Cemiyetin sosyal, kültürel, dinî ve siyasi ögeleriyle alakalı çok fazla bilgiyi uhdesinde barındıran
edebiyat eseri, özelde divan edebiyatı eserleri, toplumsal değerin yeniden inşasında referans
kaynaklar olarak kabul edilmektedir. Türk milletine ait milli ve manevî kültürün izlerinin uzağında
yeni bir vahada başlayıp olgunlaşan divan edebiyatı milli değil, Arap ve Fars kültürlerinin
egemenliğinde varlık bulan, taklidi değerleri ihtiva eden bir edebiyattır. Bu yüzden Türk kültürüne,
diline, anane ve örfüne dair uhdesinde oldukça az bilgi ve birikim yer almıştır. Edebiyatın milliliği
gün ile dün arasında ilişki kurduğu ölçüde mümkün olabilir. Divan edebiyatı Türk milletinin
dününü yok saymış, gün ile dün arasına kalın duvarlar örmüştür.
Hasan Ali Yücel, Türk edebiyatının dönemlere ayırırken edebiyat ve cemiyet arasında var olan
ilişkiden hareket etmektedir. Bu dönem edebiyatı içerisinde yer alan Halk ve tasavvuf edebiyatını
milli kültürün yansıtıcısı olarak kabul ederken, Arap ve Fars edebiyatının taklidiyle şekillenmiş
Divan edebiyatını, milli kültürden uzak bir edebiyat olarak değerlendirmektedir. Hasan Ali
Yücel’in “Türk Edebiyatına Toplu Bir Bakış” adlı eseri, giriş ve üç bölümden meydana
gelmektedir. Eserin üçüncü bölümü altmışaltı sayfadan ibaret olup dört alt başlıktan oluşmaktadır.
Eserin üçüncü bölümünden hareketle oluşturduğumuz çalışmamız, divan edebiyatı ve divan
şairleri ile alakalı olarak Hasan Ali Yücel’in dil ve muhteva üzerinden yapmış olduğu
değerlendirmeler çerçevesinde şekillenmiştir
Hasan Ali Yücel Edebiyat, Divan Edebiyatı, Kültür Edebiyat tarihi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License