Year 2020, Volume 4 , Issue 3, Pages 145 - 156 2020-10-10

TÜRKİYE’DE BANKALARIN WEB SAYFA UYGULAMALARINDA FİNANSAL OKURYAZARLIK İÇERİĞİ

Adem ÖZBEK [1]


Ekonomik sistem içerisinde önemli yeri olan finansal piyasalar ile bu piyasalardan fon talep eden bireyler arasında, bilginin elde biçimine bağlı olarak gelişen bilgi asimetrisi sorunu mevcuttur. Bu sorunun çözümüne yönelik bankalar tarafından bireylere, finansal ürünlerin kullanımı, maliyeti, riskleri ve faydaları ile ilgili bilgilendirmeler yapılarak, onların finansal farkındalıklarının artırılmasına imkân sağlanmalıdır. Bu çalışmada, Türkiye’de faaliyette bulunan bankaların, finansal okuryazarlık boyutu altında bireylere sundukları hizmetler, ürünler ile ilgili aktardıkları bilgilendirmeler ve sağlanan eğitim imkânları araştırılmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesi sonucunda, bankaların web sayfalarında, finansal eğitim ve finansal okuryazarlık içerikli bilgilerin, özellikle de gelecek nesiller adına çocuklara yönelik finansal eğitim içerikli görsellerin ve müşterilerin finansal okuryazarlık seviyesini belirlemeye yönelik anket uygulamalarının yetersiz olduğu söylenebilir.
Finansal piyasa, Bankalar, Finansal Okryazarlık, Finansal eğitim, Web
  • Agarwal, R. (2007). 100% Financial Inclusion: A challenging task ahead.
  • Agarwal, T. (2016). Twin Pillars of Indian Banking: Financial Literacy and Financial Inclusion, SIES Journal of Management, 12(2).
  • Baysa, E. & Karaca, S. S. (2016). Finansal Okuryazarlık ve Banka Müşteri Segmentasyonları Üzerine Bir Uygulama, Journal of Accounting & Finance, (71).
  • Bernanke, B. S. (1993). Credit in the Macro economy, Federal Reserve Bank of New York Quarterly Review, Volume 18, No: 1, 50-70.
  • Bonga, W. G. & Mlambo, N. (2016). Banks and Financial Literacy Enhancement in Zimbabwe, IOSR Journal of Economics and Finance (IOSR-JEF), 7(2), 69-74.
  • Carpena, F., Cole, S., Shapiro, J. & Zia, B. (2011). Finansal okuryazarlık nedensel zincirini açmak, Dünya Bankası.
  • Cengiz, V. (2010). Finansal Piyasalarda Bilgi Problemlerinin Çözümünde Bankaların Rolü. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 5(1), 151-162.
  • Cole, S. A. & Shastry, G. K. (2009). Smart money: The effect of education, cognitive ability, and financial literacy on financial market participation, Boston, MA: Harvard Business School, 09-071.
  • Cole, S., Sampson, T. & Zia, B. (2011). Prices or knowledge? What drives demand for financial services in emerging markets?,The journal of finance, 66(6), 1933-1967.
  • Demir, F., Karabıyık, A., Ermişoğlu, E. & Küçük, A. (2008). ABD Mortgage Krizi, BDDK Çalışma Tebliği, 3, 1-118.
  • Fluch, M. (2007). Selected central banks’ economic and financial literacy programs. Monetary Policy & the Economy Q, 3, 85-104.
  • Fort, M., Manaresi, F. & Trucchi, S. (2016). Adult financial literacy and house holds’ financial assets: the role of bank information policies, EconomicPolicy, 31(88), 743-782.
  • Gnan, E.,Silgoner, M. A. & Weber, B. (2007). Economic and financial education: Concepts, goals and measurement, Monetary Policy & the Economy Q, 3(1), 28-49.
  • Lusardi, A. & Mitchell, O. S. (2007). Baby boomer retirement security: The roles of planning, financial literacy, and housing wealth. Journal of Monetary Economics, 54, 205-224.
  • Lusardi, A. 2008. “House hold Saving Behavior: The Role of Literacy, Information and Financial Education Programs.” NBER Working Paper n. 13824.
  • Lusardi, A., Michaud, P. C., & Mitchell, O. S. (2017). Optimal financial knowledge and wealth in equality, Journal of Political Economy, 125(2), 431-477.
  • M&FBank(2016).FinancialLiteracy.https://www.mfbonline.com/enhancing-financial-literacy.
  • Messy, F. A. & Monticone, C. (2016). Financial education policies in Asia and the Pacific.
  • Mutegi, H. K., Njeru, P. W. & Ongesa, N. T. (2015). Financial literacy and its impact on loan repayment by small and medium entrepreneurs.
  • OECD. (2013). Advancing National Strategies for Financial Education. Paris.
  • Plakalović, N. (2011). Financial (il) Literacy and Stability of the Financial System. Make Learn, International Conference.
  • Raina, N. (2014). Financial literacy and credit counselling a demand-side solution to financial inclusion (A study of initiatives by select scheduled commercial banks in India), Journal of Commerce and Management Thought, 5(4), 659.
  • Van Rooij, M., Lusardi, A. & Alessie, R. (2011). Financial literacy and stock market participation, Journal of Financial Economics, 101(2), 449-472.
  • Vardareri, D. & Dursun, G. (2010). Asimetrik Bilgi Çerçevesinde 2008 Küresel Krizinin İncelenmesi. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 5(1), 137-150.
  • Von Gaudecker, H. M. (2015). How does house hold portfolio diversification vary with financial literacy and financial advice?,TheJournal of Finance, 489-507.
  • World Bank (2009). The Case for Financial Literacy in Developing Countries: Promoting Access to Finance by Empowering Consumers. World Bank, Washington DC.
  • Zou, J. & Deng, X. (2019). Financial literacy, housing value and house hold financial market participation: Evidence from urban China, China Economic Review, 55, 52-66.
  • https://konupara.com/kisisel-finans/kredi-notunu-etkileyen-faktorler-8494/ erişim tarihi:11/12/2019
  • https://www.findeks.com/urunler/risk-raporu/erişim tarihi:16/12/201
Primary Language tr
Subjects Humanities, Multidisciplinary
Journal Section Articles
Authors

Orcid: 0000-0001-6599-6337
Author: Adem ÖZBEK (Primary Author)
Institution: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ
Country: Turkey


Dates

Application Date : September 5, 2020
Acceptance Date : October 4, 2020
Publication Date : October 10, 2020

APA Özbek, A . (2020). TÜRKİYE’DE BANKALARIN WEB SAYFA UYGULAMALARINDA FİNANSAL OKURYAZARLIK İÇERİĞİ . Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi , Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi Özel Sayı , 145-156 . DOI: 10.47525/ulasbid.790934