This study's main purpose is to determine whether "psychological capital" functions as a mediator in the effect of ethical leadership, which is a positive leadership behavior, on service innovation behavior. In this context, the research tries to answer the question, "does psychological capital have an intermediary role in the effect of ethical leadership on service innovation." The research has been designed according to the quantitative research method. Research data were collected from hotel business employees in Nevşehir (n=170) using a simple random sampling technique. To test the research hypotheses, the data were analyzed with the SmartPLS program. According to the research data analysis findings, the positive effects of ethical leadership on service innovation and psychological capital were determined. Besides, it has been determined that psychological capital has a mediating effect on ethical leadership's effect on service innovation. Service innovation also increases in organizations with high ethical leadership, and service innovation strengthens psychological empowerment in this interaction. These results show that service innovation, psychological capital, and ethical leadership are positive situations that feed each other.
Bu çalışmanın temel amacı, olumlu liderlik davranışı olan etik liderliğin hizmet inovasyon davranışına etkisinde "psikolojik sermayenin" aracı bir işlev görüp görmediğini belirlemektir. Bu kapsamda araştırmada, "psikolojik sermayenin, etik liderliğin hizmet inovasyonu üzerindeki etkisinde aracı rolü var mıdır" sorusuna cevap aranmaktadır. Araştırma, nicel araştırma yöntemine göre tasarlanmıştır. Araştırma verileri Nevşehir'deki otel işletmesi çalışanlarından (n = 170) basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Araştırma hipotezlerini test etmek için veriler SmartPLS programı ile analiz edilmiştir. Araştırma analiz bulgularına göre, etik liderliğin hizmet inovasyon ve psikolojik sermaye üzerindeki olumlu etkileri belirlenmiştir. Ayrıca psikolojik sermayenin etik liderliğin hizmet inovasyonu üzerindeki etkisinde aracılık etkisi olduğu belirlenmiştir. Etik liderlik algısının yüksek olduğu örgütlerde hizmet inovasyonu da artmakta ve hizmet inovasyonu bu etkileşimde psikolojik sermayeyi güçlendirmektedir. Bu sonuçlara göre; etik liderlik, hizmet inovasyon ve psikolojik sermayenin birbirini besleyen olumlu durumlar olduğunu göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 5, 2021 |
Submission Date | February 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 2 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License