Review
BibTex RIS Cite

KRİSHNAMURTİ'NİN EĞİTİM ANLAYIŞI

Year 2021, Volume: 5 Issue: 4, 1177 - 1204, 31.12.2021
https://doi.org/10.47525/ulasbid.960199

Abstract

Eğitim, toplumsal hayatın sürekliliği ve daha iyi bir hayat ideali için üzerinde önemle durulan bir olgudur. Öteden beri, süregelen tartışmaların odak noktasında, “doğru eğitim nedir?”, “nasıl olmalı ve ne şekilde uygulanmalı?” gibi sorulara cevap arayışları her dönemin tartışma konusu olagelmiştir. Jidu Krishnamurti, geleneksel eğitim anlayışı olarak ortaya çıkan ve bireyi mekanikleştiren eğitim sistemini eleştirirken, böylesi bir eğitimin açmazlarını irdelemektedir.
Krishnamurti'ye göre, gerçek ve özgür bir eğitim ile birey bilginin sınırlayıcı ve her türlü tahakküme maruz kalan kalıplarından sıyrılabilir. Böylesi bir eğitim sayesinde, birey yaşamla bütünleşmiş ve uyandırılmış bir zekâya kavuşabilir ancak. Bu incelemede, geleneksel (klasik) eğitimin temel yapısı ve açmazlarıyla günümüzde sorun çözmekten çok sorun üreten bir yapıya sahip olduğu görüşü öne sürülmektedir. Çözüm olarak bağımsız, eleştirel ve özgür bir eğitim modeliyle bireyin hem ferdi hem de toplumsal olarak daha sağlıklı ve barışçıl bir dünya kurabileceği düşüncesi temellendirilmektedir.

References

  • Heidegger, M. (2019). Düşünmek Ne Demektir. Çev. İlhan Turan. Dergah Yayınları, İstanbul 2019.
  • Kant, İ. “The Educational Theory of İmmanuel Kant”, Translated and Edited, Edward Franklin Buchner, USA: Lippincott Company USA 1908.
  • Krishnamurti J. “Eğitim ve Yaşamın Anlamı”, Çev. Aslı Açıkgöz, Omega Yayınları 1. Baskı, Ankara 2012.
  • Krishnamurti J. “Özgürlük üzerine”, Çev. Nurgül Demirdöven, Ayna Yayınevi, İstanbul 2005
  • Ulrich Bröckling, Disiplin, Çev. Veysel Atayman, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2001

KRİSHNAMURTİ'S UNDERSTANDİNG OF EDUCATİON

Year 2021, Volume: 5 Issue: 4, 1177 - 1204, 31.12.2021
https://doi.org/10.47525/ulasbid.960199

Abstract

Education is a phenomenon that is emphasized for the continuity of social life and the ideal of a better life. All along, the focus of ongoing discussions has been “what is the right education?”, “how it should be and how it should be applied?” The search for answers to such questions has been the subject of discussion in every period. Jidu Krishnamurti, while criticizing the education system, which emerged as a traditional understanding of education and mechanizes the individual, examines the dilemmas of such education.
According to Krishnamurti, with a real and free education, the individual can get rid of the limiting and all kinds of domination patterns of knowledge. Only through such education can an individual attain an awakened intelligence integrated with life. In this review, it is suggested that traditional (classical) education, with its basic structure and dilemmas, has a structure that produces problems rather than solving problems today. The solution is based on the idea that an individual can establish a healthier and more peaceful world, both individually and socially, with an independent, critical and free education model.

References

  • Heidegger, M. (2019). Düşünmek Ne Demektir. Çev. İlhan Turan. Dergah Yayınları, İstanbul 2019.
  • Kant, İ. “The Educational Theory of İmmanuel Kant”, Translated and Edited, Edward Franklin Buchner, USA: Lippincott Company USA 1908.
  • Krishnamurti J. “Eğitim ve Yaşamın Anlamı”, Çev. Aslı Açıkgöz, Omega Yayınları 1. Baskı, Ankara 2012.
  • Krishnamurti J. “Özgürlük üzerine”, Çev. Nurgül Demirdöven, Ayna Yayınevi, İstanbul 2005
  • Ulrich Bröckling, Disiplin, Çev. Veysel Atayman, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2001
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Feysel Tascier 0000-0001-5206-475X

Publication Date December 31, 2021
Submission Date June 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 5 Issue: 4

Cite

APA Tascier, F. (2021). KRİSHNAMURTİ’NİN EĞİTİM ANLAYIŞI. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 5(4), 1177-1204. https://doi.org/10.47525/ulasbid.960199

19792  21391 18309     

Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License