The "Silk Road", which has been used as the main trade route in history, has been an important center between China and the Middle East and Western countries in the Ancient and Middle Ages. These roads got their name from silk, an important and precious commodity traded. The Silk Road, which emerged primarily for economic reasons, later became an important gateway providing interaction between the East and the West and contributed to the development of socio-cultural, economic and political relations. Today, the Historical Silk Road has lost its influence in world trade. However, the revival of the Historical Silk Road in 2013 came to the fore. This project is considered as the most comprehensive transportation project in the world. It continues to be an important trade network as well as being an intercultural communication network as it has been in history. Located in the middle corridor and acting as a bridge, Turkey is among the most important countries of the project. In the study, the importance of this project in terms of Turkey's foreign trade is analyzed and the situation is evaluated. The method of the study is literature review. The study is important in terms of revealing the factors, opportunities and risks that Turkey should consider regarding this project. As a result, this project is seen as an important development in opening new market areas in the Turkish economy, increasing the export potential, ensuring the realization of foreign capital investments by providing capital inflows to Turkey, thus achieving economic targets. At the same time, foreign trade between China, which is one of the largest countries with economic power in the world, and other One elt One Road (OBOR) countries, has been discussed and it has been found that trade should be healthier and more balanced. Within the scope of these findings, it is thought that the “Modern Silk Road” project will play a catalyst role for entrepreneurship activities in Turkey and other countries.
Modern Silk Road Project Foreign Trade Economic History Entrepreneurship
Tarihte ana ticaret yolu olarak kullanılmış olan “İpek Yolu”, İlkçağ ve Ortaçağ’da Çin ile Ortadoğu ve Batı ülkeleri arasında yer alan önemli bir merkez konumunda olmuştur. Bu yollar adını, ticareti yapılan önemli ve kıymetli bir mal olan ipekten almıştır. Öncelikli olarak ekonomik sebepler dolayısıyla ortaya çıkan İpek Yolu, daha sonra Doğu ve Batı arasında etkileşimi sağlayan önemli bir geçit olmuş ve sosyo-kültürel, ekonomik ve siyasi ilişkilerin gelişmesine katkıda bulunmuştur. Günümüzde Tarihi İpek Yolu, dünya ticaretindeki etkisini yitirmiştir. Ancak Tarihi İpek Yolu’nun, 2013 yılında yeniden canlandırılması gündeme gelmiştir. Bu proje dünyada gerçekleştirilen en kapsamlı ulaşım projesi olarak değerlendirilmektedir. Tarihte olduğu gibi kültürlerarası bir iletişim ağı olmasının yanı sıra önemli bir ticaret ağı olma özelliğini de sürdürmektedir. Orta koridorda yer alan ve bir köprü vazifesi gören Türkiye, projenin en önemli ülkeleri arasında bulunmaktadır. Çalışmada bu projenin Türkiye’nin dış ticareti açısından önemi analiz edilerek durum değerlendirmesi yapılmaktadır. Çalışmanın yöntemi literatür taramasıdır. Çalışma, Türkiye’nin bu projeyle ilgili dikkate alması gereken unsurları, fırsatları ve riskleri ortaya koyması açısından önemlidir. Sonuç olarak, bu proje Türkiye ekonomisinde yeni pazar alanları açılmasını, ihracat potansiyelinin artmasını, Türkiye’ye sermaye girişi sağlayarak yabancı sermaye yatırımlarının gerçekleşmesini dolayısıyla ekonomik hedeflere ulaşılmasını sağlamada önemli bir gelişme olarak görülmektedir. Aynı zamanda dünyada ekonomik güce sahip olan en büyük ülkelerden birisi olan Çin ve diğer Tek Kuşak Tek Yol (One Belt One Road-OBOR) ülkeleri arasındaki dış ticaret ele alınarak ticaretin daha sağlıklı ve dengeli olması gerektiği bulgusuna ulaşılmıştır. Bu bulgular kapsamında “Modern ipek Yolu” projesinin, Türkiye ve diğer ülkelerde girişimcilik faaliyetleri için bir katalizör rol oynayacağı düşünülmektedir.
Modern ipek Yolu Projesi Dış Ticaret İktisat tarihi Girişimcilik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2022 |
Gönderilme Tarihi | 11 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 3 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License