This research aims to evaluate the opinions of individuals living in Northern Cyprus towards LGBTQ individuals by observing the reflection of society's perspective on the personality development of LGBTQ individuals who are seen “the other” in terms of gender role stereotypes. The research, designed as qualitative research, was carried out with the case study by using the snowball sampling technique. The sample for this research consists of 12 LGBTQ individuals who are living in different regions of Northern Cyprus. The data obtained from the Demographic Information Form and Semi-structured Interview Form were analyzed by using the content analysis method. At the end of the research, it was concluded that men are likely to be more homophobic and the age difference might be necessary in this case. Therefore, acquaintance with LGBTK individuals can affect homophobia. Moreover, it is observed that social attitudes affect the personality development of LGBTK individuals. To transform these attitudes into positive ones, it is essential to develop projects that can increase familiarity and visibility. Finally, conducting gender equality training can be a better way to the solution. Starting from this point, the individuals who acquire such consciousness can easily pass on these positive attitudes to their children. Therefore, it is possible to move away from the acquired negative stereotypes against LGBTK individuals. In light of this view, it is education that can be considered as the starting point to instruct the next generation on gender inequality and to increase the consciousness of individuals.
Bu araştırma, toplumsal cinsiyet rol kalıpları dışında tanımlanan LGBTK bireylerin kişilik gelişimlerinde toplumun bakış açısının yansımasını görebilmek adına Kuzey Kıbrıs’ta yaşayan bireylerin, LGBTK bireylere yönelik görüşlerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Nitel bir araştırma olarak tasarlanan araştırma, durum çalışması deseni ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu kartopu örnekleme yöntemi ile belirlenen Kuzey Kıbrıs’ın farklı ilçelerinde yaşayan 12 LGBTK bireydir. Demografik Bilgi Formu ve Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formundan yararlanılarak elde edilen veriler, içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucu olarak, erkeklerin daha çok homofobik tutum içinde oldukları, yaş değişkeninin bu durumda önemli olabileceği ve LGBTK bireyler ile tanışık olma durumunun homofobiyi etkileyebileceği bulgularına ulaşılmıştır. Aynı zamanda toplumsal tutumların LGBTK bireylerin kişilik gelişiminde etkisi olduğu da görülmektedir. Bu tutumların olumlu tutumlara dönüşebilmesi için tanışıklık ve görünürlüğü artırabilecek projelerin üretilmesi ve toplumsal cinsiyet eşitliği ile ilgili verilebilecek eğitimler iyi bir yol olabilir. Bu noktadan hareketle, böyle bir bilinç ile yetişen bireyler de kendi çocuklarına da bu olumlu tutumları aktarabilir. Dolayısıyla LGBTK bireylere karşı öğrenilen negatif kalıp yargılardan uzaklaşılabilir. Bu bakış açısı ile toplumsal cinsiyet eşitsizliğini gelecek nesillere aktarıp bireylerin farkındalıklarını artırabilmek adına eğitim başlangıç noktası olarak seçilebilir.
Toplumsal Cinsiyet LGBTK Queer Teori Cinsel Yönelim Homofobi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 4 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License