Bu araştırma ile dijital ebeveynlik farkındalığına yönelik Türkiye’de yapılmış tez ve makale çalışmalarının doküman analizi yöntemi ile incelenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, anahtar kelimeler ile dahil etme ve hariç tutma ölçütleri göz önünde bulundurularak veri toplama süreci yürütülmüştür. YÖK Ulusal Tez Merkezi, Google Akademik, Ulakbim ve Dergipark veri tabanlarından erişilen 13 tane tam metni olan makale, 3 doktora, 25 yüksek lisans ve 2 tıpta uzmanlık tezi olmak üzere 43 çalışma incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma desenleri içerisinde yer alan durum çalışması deseni ve veri toplama yöntemi olarak yazılı doküman incelemesi kullanılmıştır. Çalışmada ayrıca, Araştırma Değerlendirme Formu kullanılmıştır ve veriler, betimsel analiz yöntemi ile çözümlenerek nicelleştirilerek verilmiştir. Araştırma kapsamında incelenen çalışmalar, araştırmanın yayın yılı, araştırma türü ve yöntemi, çalışma grubunun özellikleri ile birlikte incelenen değişkenler açısından değerlendirilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; dijital ebeveynlik farkındalığı üzerine yapılmış araştırmaların yıllara göre dağılımına bakıldığında özellikle 2020 yılından itibaren yükselişe geçtiği ve en çok çalışmanın yapıldığı yılların, 2023 ve 2024 olduğu belirlenmiştir. Bu konuyla ilgili makaleler daha sınırlı sayıdayken tezlerin çoğunlukta olduğu görülmüştür. Dijital ebeveynlik farkındalığı üzerine yapılan araştırmaların çoğunlukla nicel yöntemler ile gerçekleştirildiği ve en çok ebeveynlerden veri toplandığı görülmüştür. İncelenen çalışmalarda, en sık sosyodemografik değişken, problemli medya kullanımı, ebeveyn tutumu ve çocukta internet bağımlılığı değişkenleri üzerine çalışılmıştır. Araştırmanın sonuçları, alan yazın ışığında tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Dijital ebeveynlik farkındalığı Durum Çalışması Doküman Analizi Türkiye.
The objective of this study is to review theses and articles on digital parenting awareness published in Türkiye through the document analysis method. Following specific inclusion and exclusion criteria, 43 studies were identified, including 13 full-text articles, 3 doctoral theses, 25 master’s theses, and 2 medical specialty theses, accessed from the YÖK National Thesis Center, Google Scholar, Ulakbim, and Dergipark. A qualitative case study design was adopted, and the data were analyzed using descriptive analysis. The studies were examined in terms of publication year, research type and method, study group characteristics, and investigated variables. Findings indicate a growing interest in digital parenting awareness, with a marked increase in studies since 2020, peaking in 2023 and 2024. While articles were relatively few, theses were more prevalent. Quantitative methodologies dominated, with parents as the main participants. Frequently studied variables included sociodemographic factors, problematic media use, parental attitudes, and internet addiction in children. The results are discussed in relation to existing literature, and recommendations are offered for future research.
Digital parenting awareness Case Study Document Analysis Türkiye.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Gelişim Psikolojisi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 4 Ekim 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 16 Temmuz 2025 |
Kabul Tarihi | 4 Ekim 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 4 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License