Consumer ethnocentrism is an important factor that has an impact on purchasing decisions. Consumers, who have high tendency about purchasing products of their own country, also have high ethnocentrism tendency. Why some consumers tend to have higher ethnocentrism was the subject of many academic researches. On the other hand there are several factors in relation to ethnocentrism. Religiosity level influence ethnocentrism. Religiosity is defined by Allport as two dimensional; intrinsic religiosity and extrinsic religiosity. The sample size of the research is 257 people. All participants are greater than 18 years old and live in Istanbul. According to the statistical analysis, consumer ethnocentrism is positively affected from intrinsic and extrinsic religiosity. In addition, the effects of various socio-demographic factors on both consumer ethnocentrism and religiosity were determined
Tüketici etnosentrizmi tüketicilerin satın alma kararları üzerinde etkiye sahip olan önemli bir faktördür. Kendi ülkesine ait ürünlere karşı satın alma eğilimi gösteren tüketicilerin etnosentrizm eğilimleri yüksek-tir. Tüketicilerin bazılarının neden yüksek etnosentrizm eğilimine sahip olduğu birçok çalışmaya konu olmuştur. Öte yandan etnosentrizm ile ilişki olan birçok unsur bulunmaktadır. Dindarlıkta etnosentrizmi etkilemektedir. Dindarlık, Allport tarafından içsel ve dışsal olmak üzere iki boyut olarak tanımlanmıştır. Araştırmanın örnek kütlesi 257 kişiden oluşmaktadır. Katılımcıların tamamı 18 yaşından büyüktür ve İstanbul’da ikamet etmektedir. Yapılan analizler tüketici etnosentrizminin, içsel ve dışsal dindarlık faktörlerinden pozitif olarak etkilendiğini göstermektedir. Ayrıca çeşitli sosyo-demografik faktörlerin de hem dindarlık hem de tüketici etnosentrizmi üzerinde etkileri belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 12 |
______________________________________________________
Address: Karadeniz Technical University Department of Economics Room Number 213
61080 Trabzon / Turkey
e-mail : uiiidergisi@gmail.com