Research Article
BibTex RIS Cite

İLK HALKA ARZDA SICAK VE SOĞUK PİYASALAR

Year 2017, 16. UIK Special Issue, 695 - 708, 08.11.2017
https://doi.org/10.18092/ulikidince.323759

Abstract

Herhangi bir sermaye piyasasında, işletme açısından ilk
halka arzın başarılı olmasında zamanlama oldukça önem taşımaktadır. Sıcak veya
soğuk halka arz şeklinde de bölümlendirilebilen halka arz piyasalarında,
zamanlama etkenine bağlı olarak, pay senedi değerlemesi ile halka arz sonrası
ilk işlemin ardından oluşan kısa, orta ve uzun dönemli fiyatlar arasındaki
ilişki, halka arz yazınında, önemli bir yer tutmaktadır.
Sıcak halka arz
piyasası, yatırımcılar tarafından halka arza olan aşırı talep, aşırı düşük
fiyatlama ve alışılmadık derecede fazla halka arzın gerçekleştiği piyasa olarak
tanımlanmaktadır. Soğuk halka arz piyasası ise yüksek hacimli halka arz
dönemlerinin sonlarına doğru, gerek halka arz sayısında azalma, gerekse
açılışın ardından oluşan pay senedi fiyatlarındaki
oynaklık şe
klinde
ifade edilmektedir. Bu çalışma, 1993-2015 yılları arasında Borsa İstanbul(BIST)’da
gerçekleştirilen 327 adet sıcak ve soğuk halka arz piyasası ekseninde
incelemektedir. Elde edilen sonuçlar incelendiğinde sıcak halka arz piyasasında
kısa dönemde düşük fiyatlandırmanın %10,76, soğuk piyasada ise %10,04 aşırı
fiyatlandırmanın gerçekleştiği saptanmıştır. Halka arzlarda Ay Etkisi incelendiğinde,
sıcak piyasalarda gerçekleşen halka arzlarda ilk gün getirisinin %7,29; soğuk
piyasalarda gerçekleşen halka arzlarda ise getirinin %2,96 olarak gerçekleştiği
sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Allen, F. ve G. Faulhaber (1989) “Signaling by Underpricing in the IPO Market” Journal of Financial Economics, 23,303-323.
  • Alti, A., 2005, “IPO market timing”, Review of Financial Studies, 61, 1681–1709.
  • Baker, M., ve J. Wurgler, 2002, “Market timing and capital structure”, Journal of Finance, 57, 1–32.
  • Benveniste, L., W. Busaba, ve W. Wilhelm (2002) “Information Externalities and the Role of Underwriters in Primary Equity Markets”,Journal of Financial Intermediation, 11,61- 86.
  • Bildik, R. Ve Yılmaz, Mustafa K., 2008, “The Market Performance of InitialPublic Offerings in the İstanbul Stock Exchange”, BDDK Bankacılık ve Finansal Piyasalar,Cilt:2, 2, 49-75.
  • Chang, K., Young-Cheol Kim ve Hyeongsop Shim (2013), “Weak Firms Follow Strong Firms in Hot IPO Markets”, Asia-Pacific Journal of Financial Studies, 42, 76-108.
  • Choe, H., R. Masulis,ve V. Nanda (1993) "Common Stock Offerings across the Business Cycle," Journal of Empirical Finance, 1, 1-29.
  • Chemmanur, T. ve P. Fulghieri (1999) "A Theory of the Going-PublicDecision”, Review of Financial Studies, 12, 249-279.
  • Chemmanur, T. J., ve J. He, 2011, “IPO Waves, Product Market Competition, and The Going Public Decision: Theory and Evidence”, Journal of Financial Economics, 10, 382–412.
  • Coakley, Jerry, Leon Hadass ve Andres Wood (2205), “Hot IPOs Can Damage Your Long-Run Wealth”,Department of Accounting, Finance and Management and Essex Finance Centre University of Essex, UK, 1-37.
  • Derrien, Francois (2005), "Hot" Market Conditions: Who Leaves Money on theTable?”, Journal of Finance, Vol. 60, No. 1 (Feb., 2005), 487-521.
  • Helwege, J., ve N. Liang, 2004, “Initial Public Offerings in Hot and Cold Markets”, Journal of Financial and Quantitative Analysis, 39, 541–569. Ibbotson, R. G., ve J. F. Jaffe, 1975, “Hot Issue” Markets”, Journal of Finance, 30, 1027–1042.
  • Lowry, M. ve G. Schwert (2002) "IPO Market Cycles: Bubbles or Sequential Learning?,"Journal of Finance, 57, s; 1171-1200.
  • Kırkulak, Berna (2010). “Uzun Dönemli Al-Ve-Tut Getirileri: İMKB’de Halka Açık Şirketler Üzerine Bir Uygulama”, Ege Akademik Bakış, sayı:10(2), 465- 486.
  • Maksimovic, V. ve P. Pichler (2001) "Technological Innovation and Initia lPublic Offerings," Review of Financial Studies, 14, 459-494.
  • Pagano, M., F. Panetta, ve L. Zingales (1998) “Why Do Companies Go Public? An Empirical Investigation”, Journal of Finance, 53, 27-64.
  • Ritter, J. (1984) "The“Hot Issue Market of 1980”, Journal of Business, 57, 215- 240.
  • Stoughton, N., K. Wang,ve J. Zechner (2001) “IPOsand Product Quality”, Journal of Business,74, 375-408.
  • Subrahmanyan, A. ve S. Titman (1999) “TheGoing-PublicDecision and the Development of Financial Markets,” Journal of Finance, 54, 1045-1082.
  • Zingales, L. (1995) “Inside Ownership and the Decision to Go Public”, Review of Economic Studies, 62, 425-448.
Year 2017, 16. UIK Special Issue, 695 - 708, 08.11.2017
https://doi.org/10.18092/ulikidince.323759

Abstract

References

  • Allen, F. ve G. Faulhaber (1989) “Signaling by Underpricing in the IPO Market” Journal of Financial Economics, 23,303-323.
  • Alti, A., 2005, “IPO market timing”, Review of Financial Studies, 61, 1681–1709.
  • Baker, M., ve J. Wurgler, 2002, “Market timing and capital structure”, Journal of Finance, 57, 1–32.
  • Benveniste, L., W. Busaba, ve W. Wilhelm (2002) “Information Externalities and the Role of Underwriters in Primary Equity Markets”,Journal of Financial Intermediation, 11,61- 86.
  • Bildik, R. Ve Yılmaz, Mustafa K., 2008, “The Market Performance of InitialPublic Offerings in the İstanbul Stock Exchange”, BDDK Bankacılık ve Finansal Piyasalar,Cilt:2, 2, 49-75.
  • Chang, K., Young-Cheol Kim ve Hyeongsop Shim (2013), “Weak Firms Follow Strong Firms in Hot IPO Markets”, Asia-Pacific Journal of Financial Studies, 42, 76-108.
  • Choe, H., R. Masulis,ve V. Nanda (1993) "Common Stock Offerings across the Business Cycle," Journal of Empirical Finance, 1, 1-29.
  • Chemmanur, T. ve P. Fulghieri (1999) "A Theory of the Going-PublicDecision”, Review of Financial Studies, 12, 249-279.
  • Chemmanur, T. J., ve J. He, 2011, “IPO Waves, Product Market Competition, and The Going Public Decision: Theory and Evidence”, Journal of Financial Economics, 10, 382–412.
  • Coakley, Jerry, Leon Hadass ve Andres Wood (2205), “Hot IPOs Can Damage Your Long-Run Wealth”,Department of Accounting, Finance and Management and Essex Finance Centre University of Essex, UK, 1-37.
  • Derrien, Francois (2005), "Hot" Market Conditions: Who Leaves Money on theTable?”, Journal of Finance, Vol. 60, No. 1 (Feb., 2005), 487-521.
  • Helwege, J., ve N. Liang, 2004, “Initial Public Offerings in Hot and Cold Markets”, Journal of Financial and Quantitative Analysis, 39, 541–569. Ibbotson, R. G., ve J. F. Jaffe, 1975, “Hot Issue” Markets”, Journal of Finance, 30, 1027–1042.
  • Lowry, M. ve G. Schwert (2002) "IPO Market Cycles: Bubbles or Sequential Learning?,"Journal of Finance, 57, s; 1171-1200.
  • Kırkulak, Berna (2010). “Uzun Dönemli Al-Ve-Tut Getirileri: İMKB’de Halka Açık Şirketler Üzerine Bir Uygulama”, Ege Akademik Bakış, sayı:10(2), 465- 486.
  • Maksimovic, V. ve P. Pichler (2001) "Technological Innovation and Initia lPublic Offerings," Review of Financial Studies, 14, 459-494.
  • Pagano, M., F. Panetta, ve L. Zingales (1998) “Why Do Companies Go Public? An Empirical Investigation”, Journal of Finance, 53, 27-64.
  • Ritter, J. (1984) "The“Hot Issue Market of 1980”, Journal of Business, 57, 215- 240.
  • Stoughton, N., K. Wang,ve J. Zechner (2001) “IPOsand Product Quality”, Journal of Business,74, 375-408.
  • Subrahmanyan, A. ve S. Titman (1999) “TheGoing-PublicDecision and the Development of Financial Markets,” Journal of Finance, 54, 1045-1082.
  • Zingales, L. (1995) “Inside Ownership and the Decision to Go Public”, Review of Economic Studies, 62, 425-448.
There are 20 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Nimet Çakır

Güray Küçükkocaoğlu

Hakan Kapucu

Publication Date November 8, 2017
Published in Issue Year 2017 16. UIK Special Issue

Cite

APA Çakır, N., Küçükkocaoğlu, G., & Kapucu, H. (2017). İLK HALKA ARZDA SICAK VE SOĞUK PİYASALAR. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi695-708. https://doi.org/10.18092/ulikidince.323759

______________________________________________________

Address: Karadeniz Technical University Department of Economics Room Number 213  

61080 Trabzon / Turkey

e-mail : uiiidergisi@gmail.com