Graphic
design is an expertise which is benefited from in the various production
processes in many industries. Graphic designers, beyond applying the existing
design patterns, specialize in transferring their individual talents and
creative thoughts into monetary value. In each industry, the work output
expected from the expertise is different. For this reason, training, competence
and talent perception regarding the graphical design expertise changes from
industry to industry. With this study, by analyzing the advertisements in the
job advertisement sites in Turkey according to industries, the businesses
expectancies of expertise has been aimed to be set forth. The research, has
been structured in the exploratory research pattern. The sites have been searched
using keywords such as "Graphic designer" and "Visual
communication designer" and the job adverts, published between the dates
January 2016-2017, were collected as data. In this context, since the business
approaches is of importance for employment in the professional field, the
criterion in the job advertisements were examined and some of them were
analyzed comparatively. With this study, industry-specific expectancies are
going to be analyzed moving from the characteristics of job advertisements.
Grafik tasarım birçok sektörde üretim süreçlerinin çeşitli aşamalarında yararlanılan bir uzmanlıktır. Grafik tasarımcılar, var olan tasarımları uygulamanın ötesinde kişisel yeteneklerini ve yaratıcı düşüncelerini parasal değere dönüştürmek üzere uzmanlaşmaktadır. Her sektörlerde uzmanlıktan beklenen iş çıktıları değişmektedir. Bu nedenle grafik tasarım uzmanlığına ilişkin eğitim, yetkinlik ve yetenek algısı da sektörden sektöre farklılaşmaktadır. Bu çalışma ile Türkiye’de iş ilanı sitelerindeki sektörel ilanlar analiz edilerek, işletmelerin uzmanlıktan beklediklerini ortaya konması amaçlanmıştır. Çalışma, keşfedici araştırma deseninde yapılandırılmıştır. Siteler “Grafik tasarımcı” ve “Görsel iletişim tasarımcısı” gibi anahtar kelimeler kullanılarak arama yapılmış ve Ocak 2016 -2017 tarihleri arasında yayınlanmış ilanlar toplanmıştır. Bu bağlamda işletmelerin yaklaşımları mesleki alanda istihdam için önem taşıdığı için ilanlardaki kriterler de incelenmiş ve bazıları ise karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Bu çalışma ile iş ilanları özelliklerinden yola çıkarak, alana dair sektörel beklentiler analiz edilmeye çalışılacaktır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 16. UIK Special Issue |
______________________________________________________
Address: Karadeniz Technical University Department of Economics Room Number 213
61080 Trabzon / Turkey
e-mail : uiiidergisi@gmail.com