Research Article
BibTex RIS Cite

İNOVASYON VE İHRACAT PERFORMANSI İLİŞKİSİ: KARAMAN ÖRNEĞİ

Year 2017, 22. UPK Ahmet Hamdi İSLAMOĞLU Special Issue, 109 - 126, 25.12.2017
https://doi.org/10.18092/ulikidince.346605

Abstract

Hızlı
teknolojik gelişimler içerisinde, yoğun rekabet ortamında dinamik kalabilmek; büyümeyle
sürdürülebilir karlılıkla, rekabet üstünlüğüyle, inovasyon ve ihracatla mümkün
olabilmektedir. İktisadi olarak; inovasyon süreci, pazarlama alanında satışları
artırıcı, firma bilinirliğini ve marka değerini yükselten fikirler ve
uygulamalar bütünüdür. Ülke ekonomisinin gelişmesinde, istihdamın
artırılmasında, yaşam kalitesinin yükseltilmesinde, güçlü rekabet üstünlüğünün
sağlanmasında, yüksek gelir elde edilmesinde inovasyona dayalı kalkınma
modelleri zorunluluk haline gelmiştir. Firmalarda yüksek katma değerli ürünler
üretebilmek ve küresel rekabetle yarışabilmenin yoluysa ihracat ve inovasyona
dayalı ihracat uygulamalarından geçmektedir. Araştırmada, Karaman ilinde
faaliyet gösteren 108 adet firmadan anket yoluyla veriler toplanmış, SPSS
programıyla veriler analiz edilerek inovasyon faaliyetleriyle ihracat
performansı arasındaki ilişki araştırılmıştır. Hipotezlerin test edilmesiyle,
işletmelerin pazar alanı genişledikçe inovasyon ve ihracat performansının
arttığı, inovasyon düzeyi arttıkça ihracat performansının da arttığı,
inovasyonla ihracat performansı arasında olumlu ilişki olduğu ve olumlu yönde
etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır.
Araştırmada, Karaman ilinde
faaliyet gösteren 108 adet firmadan anket yoluyla veriler toplanmış, SPSS
programıyla veriler analiz edilerek inovasyon faaliyetleriyle ihracat
performansı arasındaki ilişki araştırılmıştır. Hipotezlerin test edilmesiyle,
işletmelerin pazar alanı genişledikçe inovasyon ve ihracat performansının
arttığı, inovasyon düzeyi arttıkça ihracat performansının da arttığı,
inovasyonla ihracat performansı arasında olumlu ilişki olduğu ve olumlu yönde
etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır. 

References

  • Aaby, N.E., Slater, S.F. (1989). Management Influences On Export Performance: A Review of The Empirical Literature 1978-88, International Marketing Review. Vol.6, pp.7-26.
  • Anıl, N.K. (2009). İhracat Performansını Belirleyen Faktörler Arasındaki İlişkiler ve İhracat Başarısına Etkileri: Türkiye Örneği. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bi-limler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Manisa.
  • Arıkan, C., Jan, N., Eczacıbaşı, F. (2011). Ülkemizde İnovasyon ve Ulusal İnovasyon Girişimi. Ankara: TÜBA, 10-15.
  • Bay, M., Çil, U. (2016). Yenilik (İnovasyon) ve Yenilik Yönetimi: Düşük Teknolojili Sektörler Üzerine Bir Araştırma. İstanbul: Nobel.
  • BSTB Sanayi Genel Müdürlüğü. ( 2014). Türkiye 81 İl Sanayi Durum Raporu. Ankara. Erişim Adresi http://www.tarsusticaretborsasi.com/DOSYALAR/pdf/81%20IL%20SANAYI%20DURUM%20RAPORU.pdf
  • Çavuşgil, S. T., Zou, S. (1994). Marketing Strategy-Performance Relationship: An Investigation of the Empirical Link in Export Market Ventures. Journal of Marketing, 58, 1-21.
  • Çelik İhracatçıları Birliği (ÇİB). (2013). Demir-Çelik Ar-Ge ve İnovasyon Merkezi Anketi. İstanbul Kal-kınma Ajansı. Erişim Adresi http://www.cib.org.tr/files/downloads/PageFiles/%7B99238734-a94a-41a1-8a60-c76c33e92ac6%7D/Files/CIB%20Arge%20ve%20Inovasyon%20Merkezi%20Anket%20Calismasi.pdf
  • İGEME (İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi). (2009). 100 Soruda Dış Ticaret. Ankara: İGEME, Ar-Ge Başkanlığı, 2-24.
  • İNOSUİT. İnosuit-İnovasyon Odaklı Mentörlük Projesi. Erişim Adresi http://www.tim.org.tr/tr/inosuit-inosuit-inovasyon-odakli-mentorluk-projesi.html
  • İNOVALİG. İnovalig Nedir? Erişim Adresi http://www.inovalig.com/
  • Kaymakcı, O., Avcı, N., Şen, R. (2007). Uluslararası Ticarete Giriş Teori, Politika ve Uygulama. (Dü-zenleyen: Oğuz Kaymakcı) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 221-239.
  • Mercan, B., Gömleksiz, M. (2013) Bölgesel Kalkınmada İnovasyon Sistemleri Yaklaşımı: Kop Bölgesi Üzerine Bir İnceleme. UNİKOP 1. Kop Bölgesel Kalkınma Sempozyumu. 4-9. Erişim Adresi http://unikop.org/makale/KS13-7-08.pdf
  • Peker, D. (t.y.). Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde (KOBİ’lerde) İnovasyon, İhracat ve Bilişim Faaliyetlerinin Etkileşimi ve İnovasyon Stratejilerinin Kullanım Durumu Anketi. Erişim Adresi https://danyalpeker.questionpro.com/
  • Sarıçay, H. (2012). İşletmelerde Yenilikçi Faaliyetlerin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı, Aksaray.
  • Sousa, C.M.P., Martínez-López, F.J., Coelho, F. (2008). The Determinants Of Export Performance: A Review Of The Research in The Literature between 1998 and 2005. International Journal of Management. 10(4), 343–374.
  • Şahinli, M.A., Şahbaz, N., Çakmak, Y. (2013). Organize Sanayi Bölgesinde Girişimcilik ve İnovasyon Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Karaman İli Örneği. Erişim Adresi http://unikop.org/makale/KS13-7-05.pdf
  • TİM. Tim’in Görevleri. Erişim Adresi http://www.tim.org.tr/tr/kurumsal-gorevleri.html
  • Turanlı, R., Sarıdoğan, E. (2010). Bilim-Teknoloji-İnovasyon Temelli Ekonomi ve Toplum. İstanbul: İTO Yayınları, 14-15.
  • TURQUALITY. Turquality Nedir? Erişim Adresi http://www.turquality.com/hakkimizda
  • TÜİK. Dış Ticaret İstatistikleri Erişim Adresi http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1046
  • Westland, J.C. (2008). Global Innovation Management, A Strategic Approach. Palgrave Macmillan, 8.
  • www.halkbankkobi.com.tr. On Soruda İnovasyon. (2017). Erişim Adresi http://www.halkbankkobi.com.tr/channels/Girisimcilere-Ozel/Girisimciligin-Puf-Noktalari/On-Soruda-Inovasyon/1638
  • www.tesk.org.tr. İhracat Nedir? Erişim Adresi http://www.tesk.org.tr/tr/calisma/ihracat/1.html
  • Yapar, İ. (2015). Kobilerde İnovasyon ve İnovasyonun Önemi: Kayseri İli Örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim Dalı, Niğde.
  • Yıldırım, M.H., Erul E.E. (2013). İşletmelerin İhracat Performanslarının Değerlendirilmesi: Aksaray, Konya ve Karamanda Bir Araştırma. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5 (1), 377-384.

THE RELATION BETWEEN INNOVATION AND EXPORT PERFORMANCE: THE SAMPLE OF KARAMAN

Year 2017, 22. UPK Ahmet Hamdi İSLAMOĞLU Special Issue, 109 - 126, 25.12.2017
https://doi.org/10.18092/ulikidince.346605

Abstract

In
the rising tecnological developments, to stay dynamic and strong in a
competitive environment is going to be possible with growth, sustainable
profitability, competitiveness, innovation and exportation. Economically, the
innovation progress is the entire of increasing sales of marketing, the
awareness of company and branding ideas and tecnics.
  Innovation- based development models become a
neccessity to develop of national economy, to increase of employment and quality
of life and to maintain competitiveness and to earn high income. To produce
high value- added goods in companies and compete with global competitiveness
can be possible by the way of using innovation based export tecnics. In this
research, datas were collected through a survey by 108 company operating in
Karaman. The datas were analyzed by SPSS and the relation between innovation
and export performance was researched. By testing hypotheses, the marketing
area expands, the relation between innovation and export performance grows. The
level of innovation up, the performance of export increases, too. As a result,
there is a positive relation between innovation and export performance and
effects positively.
In this research, datas were
collected through a survey by 108 companies operating in Karaman. The datas
were analyzed by SPSS and the relation between innovation and export
performance was researched. By testing hypotheses, the marketing area expands,
the relation between innovation and export performance grows. The level of innovation
up , the performance of export increases, too. As a result, there is a positive
relation between innovation and export performance  and effects positively.

References

  • Aaby, N.E., Slater, S.F. (1989). Management Influences On Export Performance: A Review of The Empirical Literature 1978-88, International Marketing Review. Vol.6, pp.7-26.
  • Anıl, N.K. (2009). İhracat Performansını Belirleyen Faktörler Arasındaki İlişkiler ve İhracat Başarısına Etkileri: Türkiye Örneği. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bi-limler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Manisa.
  • Arıkan, C., Jan, N., Eczacıbaşı, F. (2011). Ülkemizde İnovasyon ve Ulusal İnovasyon Girişimi. Ankara: TÜBA, 10-15.
  • Bay, M., Çil, U. (2016). Yenilik (İnovasyon) ve Yenilik Yönetimi: Düşük Teknolojili Sektörler Üzerine Bir Araştırma. İstanbul: Nobel.
  • BSTB Sanayi Genel Müdürlüğü. ( 2014). Türkiye 81 İl Sanayi Durum Raporu. Ankara. Erişim Adresi http://www.tarsusticaretborsasi.com/DOSYALAR/pdf/81%20IL%20SANAYI%20DURUM%20RAPORU.pdf
  • Çavuşgil, S. T., Zou, S. (1994). Marketing Strategy-Performance Relationship: An Investigation of the Empirical Link in Export Market Ventures. Journal of Marketing, 58, 1-21.
  • Çelik İhracatçıları Birliği (ÇİB). (2013). Demir-Çelik Ar-Ge ve İnovasyon Merkezi Anketi. İstanbul Kal-kınma Ajansı. Erişim Adresi http://www.cib.org.tr/files/downloads/PageFiles/%7B99238734-a94a-41a1-8a60-c76c33e92ac6%7D/Files/CIB%20Arge%20ve%20Inovasyon%20Merkezi%20Anket%20Calismasi.pdf
  • İGEME (İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi). (2009). 100 Soruda Dış Ticaret. Ankara: İGEME, Ar-Ge Başkanlığı, 2-24.
  • İNOSUİT. İnosuit-İnovasyon Odaklı Mentörlük Projesi. Erişim Adresi http://www.tim.org.tr/tr/inosuit-inosuit-inovasyon-odakli-mentorluk-projesi.html
  • İNOVALİG. İnovalig Nedir? Erişim Adresi http://www.inovalig.com/
  • Kaymakcı, O., Avcı, N., Şen, R. (2007). Uluslararası Ticarete Giriş Teori, Politika ve Uygulama. (Dü-zenleyen: Oğuz Kaymakcı) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 221-239.
  • Mercan, B., Gömleksiz, M. (2013) Bölgesel Kalkınmada İnovasyon Sistemleri Yaklaşımı: Kop Bölgesi Üzerine Bir İnceleme. UNİKOP 1. Kop Bölgesel Kalkınma Sempozyumu. 4-9. Erişim Adresi http://unikop.org/makale/KS13-7-08.pdf
  • Peker, D. (t.y.). Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde (KOBİ’lerde) İnovasyon, İhracat ve Bilişim Faaliyetlerinin Etkileşimi ve İnovasyon Stratejilerinin Kullanım Durumu Anketi. Erişim Adresi https://danyalpeker.questionpro.com/
  • Sarıçay, H. (2012). İşletmelerde Yenilikçi Faaliyetlerin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı, Aksaray.
  • Sousa, C.M.P., Martínez-López, F.J., Coelho, F. (2008). The Determinants Of Export Performance: A Review Of The Research in The Literature between 1998 and 2005. International Journal of Management. 10(4), 343–374.
  • Şahinli, M.A., Şahbaz, N., Çakmak, Y. (2013). Organize Sanayi Bölgesinde Girişimcilik ve İnovasyon Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Karaman İli Örneği. Erişim Adresi http://unikop.org/makale/KS13-7-05.pdf
  • TİM. Tim’in Görevleri. Erişim Adresi http://www.tim.org.tr/tr/kurumsal-gorevleri.html
  • Turanlı, R., Sarıdoğan, E. (2010). Bilim-Teknoloji-İnovasyon Temelli Ekonomi ve Toplum. İstanbul: İTO Yayınları, 14-15.
  • TURQUALITY. Turquality Nedir? Erişim Adresi http://www.turquality.com/hakkimizda
  • TÜİK. Dış Ticaret İstatistikleri Erişim Adresi http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1046
  • Westland, J.C. (2008). Global Innovation Management, A Strategic Approach. Palgrave Macmillan, 8.
  • www.halkbankkobi.com.tr. On Soruda İnovasyon. (2017). Erişim Adresi http://www.halkbankkobi.com.tr/channels/Girisimcilere-Ozel/Girisimciligin-Puf-Noktalari/On-Soruda-Inovasyon/1638
  • www.tesk.org.tr. İhracat Nedir? Erişim Adresi http://www.tesk.org.tr/tr/calisma/ihracat/1.html
  • Yapar, İ. (2015). Kobilerde İnovasyon ve İnovasyonun Önemi: Kayseri İli Örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim Dalı, Niğde.
  • Yıldırım, M.H., Erul E.E. (2013). İşletmelerin İhracat Performanslarının Değerlendirilmesi: Aksaray, Konya ve Karamanda Bir Araştırma. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5 (1), 377-384.
There are 25 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Kerim Çetin

Hasan Gedik This is me

Publication Date December 25, 2017
Published in Issue Year 2017 22. UPK Ahmet Hamdi İSLAMOĞLU Special Issue

Cite

APA Çetin, K., & Gedik, H. (2017). İNOVASYON VE İHRACAT PERFORMANSI İLİŞKİSİ: KARAMAN ÖRNEĞİ. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi109-126. https://doi.org/10.18092/ulikidince.346605

______________________________________________________

Address: Karadeniz Technical University Department of Economics Room Number 213  

61080 Trabzon / Turkey

e-mail : uiiidergisi@gmail.com