Sosyal
bilimler alanında tutumların ölçümünde en çok kullanılan ölçek türü Likert
yöntemidir. Ama araştır-macılar yıllarca likert ölçek ile ilgili ciddi
eleştiriler yapmışlardır. Bu eleştirilerden en önemli olanlardan biri ölçeğin
sıralama ya da aralık türü ölçek olup olmadığıdır. Bu eleştiri çalışmalar için
büyük önem taşıyan Likert tipi benzeri ölçeklerden elde edilen verilere
uygulanan istatistiksel analizlerin sorgulanmasına dolayısı ile çalışmaların
güvenirliğinin eleştirilmesine kadar uzanmaktadır. Bu çalışmanın amacı uzun
yıllardır Likert ölçeğe yapılan eleştirileri ve onun dezavantajlarını tip-1 ve
tip-2 bulanık mantık kullanarak ortadan kaldıracak web tabanlı çalışan bir
sistem gerçekleştirerek analiz sonuçlarını karşılaştırmaktır. Bu amaçla
www.fuzzylikert.com adında bir web sitesi kurulmuştur. Daha önce geliştirilmiş
olan Ergenlerde Karar Verme Ölçeği (EKVÖ) Sivas ilinde bulunan Karşıyaka
Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi (MTAL) öğrencilerine önce kâğıt kullanılarak
daha sonra aynı ölçek geliştirilen web sitesi üzerinden Tip-1 ve Tip-2 bulanık
mantık yöntemi ile uygulanmıştır. Çalışmada her üç yöntemin sonuçları
karşılaştırılmıştır.
Likert
method is the most used scale type in the field of social sciences. But researchers
have been criticizing the Likert scale for years. One of the most important of
these criticisms is whether the scale is a sort or interval type scale. This
criticism extends to the questioning of the statistical analyzes applied to the
data obtained from Likert-type scales, which are of great importance for the
studies, and thus to the criticism of the reliability of the studies. The
intent of this work is to compare the results of analysis by implementing a
web-based system which can eliminate criticisms about to Likert scale for many
years and its disadvantajes using type-1 and type-2 fuzzy logic. For this
purpose, a web site called www.fuzzylikert.com was established. The earlier
developed Adolescent Decision Making Scale (EKVÖ) was used for the 200 students
of Karşıyaka Vocational and Technical Anatolian High School (MTAL) in Sivas via
firstly with paper and after type-1 and type-2 fuzzy logic method. The results of all three
methods were compared in the study.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 18. EYI Special Issue |
______________________________________________________
Address: Karadeniz Technical University Department of Economics Room Number 213
61080 Trabzon / Turkey
e-mail : uiiidergisi@gmail.com