TÜRKİYE’DE MUHASEBE MESLEK ELEMANI NİTELİKLERİNİN BELİRLENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Year 2018,
17. UIK Special Issue, 19 - 40, 04.07.2018
Fehmi Karasioğlu
Ali Alagöz
,
Metin Allahverdi
Abstract
Muhasebe mesleğini icra edebilmek için çeşitli niteliklere sahip
olmak gerekmektedir. Türkiye’de muhasebe meslek elemanlarının iş piyasasında
hangi niteliklere sahip olması gerektiğinin belirtilmesi, işgücü talebiyle arz
arasındaki boşluğun daraltılması açısından önemlidir. Bu çerçevede araştırmanın
amacı Türkiye’de muhasebe meslek elemanı için aranan niteliklerin ortaya
çıkarılması ve bu nitelikleri özelliklerine göre sınıflandırılmasıdır.
Araştırmada muhasebe meslek elemanları için işverenlerin talep ettiği 81 adet
nitelik tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bir başka bulgu da ortalama
üstü bir muhasebe meslek elemanının 42 adet niteliğe sahip olması ile işveren
taleplerinin büyük bir kısmını karşılayacak olmasıdır.
References
- ACCA (2016). Professional Accountants The Future: Drivers of Change and Future Skills. London, United Kingdom.
- Akbulut, Y. (1999). Meslek Ahlakı Kriterleri ve Muhasebe Mesleği Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 1(1): 125-143.
- Allahverdi, M. ve Kuzucu, S. C. (2015). Önlisans Muhasebe Bölümü Mezunlarının Meslek Standardı Problemi ve Bir Standart Önerisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39): 770-778.
- Alkan, G. (2015). İşletmelerin Önlisans Muhasebe Eğitiminden Beklentileri: İzmir’de Bir Araştırma. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 17(1): 137-158.
- Andone, I. (2007). The Competency-Based Approach For Accountıng Educatıon In Romanıa. Erişim Adresi http://anale.feaa.uaic.ro/anale/resurse/02_Andone_I_-_The_competency-based_approach_for_accounting_education_in_Romania.pdf
- Ayboğa, H. (2003). Globalleşme Sürecinde Ülkemizde Muhasebe Mesleği ve Meslek Mensuplarının Eğitimi. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 18(1): 327-359.
- Başar, A. B. (2005). Muhasebe Mesleğinde Başarı için İstenilen Bilgi ve Beceriler ile Muhasebe Eğitiminin Değişen Yüzü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (13): 9-19.
- Boyd, D. T., Boyd, S. C., and Boyd, W. L. (2000). Changes in Accounting Education: Improving Principles Content for Better Understanding. Journal of Education for Business, 76(1): 36-42.
- Daştan, A. (2008). Bilgi ve Eğitim Teknolojilerinde Yaşanan Gelişmelerin Muhasebe Eğitimine Etkisi: Türkiye Değerlendirmesi. 1. Baskı, Ankara, SPK Yayını, No: 209.
- Demirci D. Ş., Kıymaz M. ve Ağsakal A. (2015). Yükseköğretimde Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebe Mesleğine Giriş Sınavlarına Katkısı: Devlet Üniversiteleri İşletme ve Muhasebe Bölümleri Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, Sayı: 13, 264-280.
- Ghasemi M., Shafeiepour V., Aslani M. and Barvayeh E. (2011). The Impact of Information Technology (IT) on Modern Accounting Systems. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Published by Elsevier Ltd, 28: 112-116.
- Hatunoğlu, Z. ve Kıllı M. (2014). Hastane İşletmelerinin İstihdam Ettikleri Muhasebe Elemanlarında Aradıkları Nitelikler ve Muhasebe Eğitiminden Beklentileri: Kahramanmaraş, Gaziantep ve Osmaniye İllerinde Bir Alan Çalışması. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(1): 228-241.
- IFAC (2017). Handbook of International Education Pronouncements, Erişim Adresi https://www.ifac.org/publications-resources/2017-handbook-international-education-pronouncements
- İŞKUR (2017). 2016 İstatistik Yıllığı. Erişim Adresi http://www.iskur.gov.tr/tr-tr/kurumsalbilgi/istatistikler.aspx#dltop
- İŞKUR (2018). 2017 İşgücü Piyasası Araştırmaları Türkiye Raporu. Erişim Adresi http://www.iskur.gov.tr/tr-tr/kurumsalbilgi/raporlar.aspx#dltop
- Karahan, M., Sürme, M. ve Gül, M. (2017). Konaklama ve Yı̇yecek-İçecek İşletmeleri̇ Muhasebe Çalışanlarının Yeterlı̇lı̇klerı̇nı̇ Belirlemeye Yönelik Görgül Bir Araştırma. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 9(17): 205-214.
- Kavanagh, M.H. and Drennan, L. (2008). What skills and attributes does an accounting graduate need? Evidence from student perceptions and employer expectations. Accounting and Finance, 48: 279-300.
- Liyan, L. (2013). The Impact of Information Technology on Accounting Theory, Accounting Profession, and Chinese Accounting Education. The Twelfth Wuhan International Conference on E-Business, 748-753.
- Marşap, B. (1996). Muhasebe Mesleği, Fonksiyonları ve Meslek Mensuplarının Nitelikleri. Yaklaşım Dergisi, 37: 19-23.
- Mesleki Yeterlilik Kurumu (2015). Ulusal Meslek Standardı: Ön Muhasebe Elemanı – Seviye 4. Erişim Adresi https://portal.myk.gov.tr/index.php?option=com_meslek_std_taslak&view=taslak_revizyon&task=indir&id=4&standart_id=3263
- Mulder, M. (2014). Conceptions of Professional Competence. In: S. Billett, C. Harteis, H. Gruber (Eds). International Handbook of Research in Professional and Practice-based Learning. Dordrecht: Springer. 107-137.
- Ngoo, Y. T., Tiong, K. M. and Pok, W. F. (2015). Bridging the Gap of Perceived Skills between Employers and Accounting Graduates in Malaysia. American Journal of Economics, 5(2): 98-104.
- Özyürek, H. (2012). Muhasebe Meslek Mensuplarının Taşıması Gereken Nitelikler. Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 4(1): 139-148.
- Pekdemir, R. ve Önal, M. M. (1999). Bilgi Teknolojisindeki Gelişmelerin Muhasebe Mesleğine Etkileri. Yönetim, Yıl 10, 34: 7-14.
- Penafort, F. and Ahmad, B. B. (1997). Employers Expectations on Today's Accounting Profession: A Malaysian Case‐Study. Asian Review of Accounting, 5(2): 78-97.
- Sayım, F. ve Usman, Ö. (2016). Muhasebe Mesleği İçin Mesleki Durum Analizi Kriterlerinin Belirlenmesi. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 7(12): 105-122.
- Şengel, S. (2011). Türkiye’de Muhasebe Meslek Elemanı Talebi Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 50: 167–180.
- TÜRMOB (2015). IFAC: Uluslararası Eğitim Bildirileri El Kitabı. Çev: Seher Gündoğdu vd., Ankara.
- TÜRMOB (2017). Faaliyet Raporları, Erişim Adresi http://www.turmob.org.tr/
- Gücenme, Ü. (2010). Genel Muhasebe. Alfa Aktüel, 4. Baskı, Bursa.
- Yıldız, G. (2010). Muhasebe Mesleğinde Meslek Etiği ve Kayseri İl Merkezinde Bir Uygulama. Erciyes Üniversitesi İİBF dergisi, 36: 155-178.
- Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y. (2007). Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1): 115- 136.
- 3568 Sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu, 1989.
Year 2018,
17. UIK Special Issue, 19 - 40, 04.07.2018
Fehmi Karasioğlu
Ali Alagöz
,
Metin Allahverdi
References
- ACCA (2016). Professional Accountants The Future: Drivers of Change and Future Skills. London, United Kingdom.
- Akbulut, Y. (1999). Meslek Ahlakı Kriterleri ve Muhasebe Mesleği Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 1(1): 125-143.
- Allahverdi, M. ve Kuzucu, S. C. (2015). Önlisans Muhasebe Bölümü Mezunlarının Meslek Standardı Problemi ve Bir Standart Önerisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39): 770-778.
- Alkan, G. (2015). İşletmelerin Önlisans Muhasebe Eğitiminden Beklentileri: İzmir’de Bir Araştırma. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 17(1): 137-158.
- Andone, I. (2007). The Competency-Based Approach For Accountıng Educatıon In Romanıa. Erişim Adresi http://anale.feaa.uaic.ro/anale/resurse/02_Andone_I_-_The_competency-based_approach_for_accounting_education_in_Romania.pdf
- Ayboğa, H. (2003). Globalleşme Sürecinde Ülkemizde Muhasebe Mesleği ve Meslek Mensuplarının Eğitimi. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 18(1): 327-359.
- Başar, A. B. (2005). Muhasebe Mesleğinde Başarı için İstenilen Bilgi ve Beceriler ile Muhasebe Eğitiminin Değişen Yüzü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (13): 9-19.
- Boyd, D. T., Boyd, S. C., and Boyd, W. L. (2000). Changes in Accounting Education: Improving Principles Content for Better Understanding. Journal of Education for Business, 76(1): 36-42.
- Daştan, A. (2008). Bilgi ve Eğitim Teknolojilerinde Yaşanan Gelişmelerin Muhasebe Eğitimine Etkisi: Türkiye Değerlendirmesi. 1. Baskı, Ankara, SPK Yayını, No: 209.
- Demirci D. Ş., Kıymaz M. ve Ağsakal A. (2015). Yükseköğretimde Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebe Mesleğine Giriş Sınavlarına Katkısı: Devlet Üniversiteleri İşletme ve Muhasebe Bölümleri Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, Sayı: 13, 264-280.
- Ghasemi M., Shafeiepour V., Aslani M. and Barvayeh E. (2011). The Impact of Information Technology (IT) on Modern Accounting Systems. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Published by Elsevier Ltd, 28: 112-116.
- Hatunoğlu, Z. ve Kıllı M. (2014). Hastane İşletmelerinin İstihdam Ettikleri Muhasebe Elemanlarında Aradıkları Nitelikler ve Muhasebe Eğitiminden Beklentileri: Kahramanmaraş, Gaziantep ve Osmaniye İllerinde Bir Alan Çalışması. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(1): 228-241.
- IFAC (2017). Handbook of International Education Pronouncements, Erişim Adresi https://www.ifac.org/publications-resources/2017-handbook-international-education-pronouncements
- İŞKUR (2017). 2016 İstatistik Yıllığı. Erişim Adresi http://www.iskur.gov.tr/tr-tr/kurumsalbilgi/istatistikler.aspx#dltop
- İŞKUR (2018). 2017 İşgücü Piyasası Araştırmaları Türkiye Raporu. Erişim Adresi http://www.iskur.gov.tr/tr-tr/kurumsalbilgi/raporlar.aspx#dltop
- Karahan, M., Sürme, M. ve Gül, M. (2017). Konaklama ve Yı̇yecek-İçecek İşletmeleri̇ Muhasebe Çalışanlarının Yeterlı̇lı̇klerı̇nı̇ Belirlemeye Yönelik Görgül Bir Araştırma. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 9(17): 205-214.
- Kavanagh, M.H. and Drennan, L. (2008). What skills and attributes does an accounting graduate need? Evidence from student perceptions and employer expectations. Accounting and Finance, 48: 279-300.
- Liyan, L. (2013). The Impact of Information Technology on Accounting Theory, Accounting Profession, and Chinese Accounting Education. The Twelfth Wuhan International Conference on E-Business, 748-753.
- Marşap, B. (1996). Muhasebe Mesleği, Fonksiyonları ve Meslek Mensuplarının Nitelikleri. Yaklaşım Dergisi, 37: 19-23.
- Mesleki Yeterlilik Kurumu (2015). Ulusal Meslek Standardı: Ön Muhasebe Elemanı – Seviye 4. Erişim Adresi https://portal.myk.gov.tr/index.php?option=com_meslek_std_taslak&view=taslak_revizyon&task=indir&id=4&standart_id=3263
- Mulder, M. (2014). Conceptions of Professional Competence. In: S. Billett, C. Harteis, H. Gruber (Eds). International Handbook of Research in Professional and Practice-based Learning. Dordrecht: Springer. 107-137.
- Ngoo, Y. T., Tiong, K. M. and Pok, W. F. (2015). Bridging the Gap of Perceived Skills between Employers and Accounting Graduates in Malaysia. American Journal of Economics, 5(2): 98-104.
- Özyürek, H. (2012). Muhasebe Meslek Mensuplarının Taşıması Gereken Nitelikler. Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 4(1): 139-148.
- Pekdemir, R. ve Önal, M. M. (1999). Bilgi Teknolojisindeki Gelişmelerin Muhasebe Mesleğine Etkileri. Yönetim, Yıl 10, 34: 7-14.
- Penafort, F. and Ahmad, B. B. (1997). Employers Expectations on Today's Accounting Profession: A Malaysian Case‐Study. Asian Review of Accounting, 5(2): 78-97.
- Sayım, F. ve Usman, Ö. (2016). Muhasebe Mesleği İçin Mesleki Durum Analizi Kriterlerinin Belirlenmesi. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 7(12): 105-122.
- Şengel, S. (2011). Türkiye’de Muhasebe Meslek Elemanı Talebi Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 50: 167–180.
- TÜRMOB (2015). IFAC: Uluslararası Eğitim Bildirileri El Kitabı. Çev: Seher Gündoğdu vd., Ankara.
- TÜRMOB (2017). Faaliyet Raporları, Erişim Adresi http://www.turmob.org.tr/
- Gücenme, Ü. (2010). Genel Muhasebe. Alfa Aktüel, 4. Baskı, Bursa.
- Yıldız, G. (2010). Muhasebe Mesleğinde Meslek Etiği ve Kayseri İl Merkezinde Bir Uygulama. Erciyes Üniversitesi İİBF dergisi, 36: 155-178.
- Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y. (2007). Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1): 115- 136.
- 3568 Sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu, 1989.