Tüketim
toplumunda bireyler ihtiyaçları için tüketmeyi bir amaç haline getirmek yerine
tüketimi başlı başına bir amaç olarak görmektedirler. Gün geçtikçe lüks algısı
ve lüks olarak tanımlanan ürün ve/veya hizmetlerin değişmesinin yanı sıra lüks
kavramı bireyden bireye de farklılık göstermektedir. Tüketim toplumu ile birlikte
önemi gün geçtikçe artan bir kavram olan materyalizm; kişinin maddi varlıklara
vazgeçilmez bir değer atfetmesi olarak ifade edilebilmektedir. Tüketiciler
artık materyalizmi tüketim temellerine oturtmaktadırlar. Bu araştırmada;
materyalizm ve sosyal uyumun gösteriş tüketimine yönelik satın alma niyetindeki
etkisi ve lüks markalarla ilgili tutumlar ölçülmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda
Türkiye’de internet kullanıcılarına online anket metodu uygulanarak 406 katılımcıya
kolayda örnekleme yöntemi ile ulaşılmıştır. Verilerin normal dağılıma uygun
olduğu tespit edilerek, geçerli ve güvenir olduğu ortaya çıkmıştır. Bulguların
elde edilmesinde frekans analizi, t testi ve regresyon analizi uygulanmıştır.
Regresyon analizi sonucunda sosyal uyum ve materyalizmin gösteriş tüketimine
yönelik satın alma niyetinde istatiksel olarak anlamlı bir etkisi saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 17. UIK Special Issue |
______________________________________________________
Address: Karadeniz Technical University Department of Economics Room Number 213
61080 Trabzon / Turkey
e-mail : uiiidergisi@gmail.com