MALİ MÜŞAVİR OLABİLME HAKKINA SAHİP OLAN ÖĞRENCİLERİN MUHASEBE MESLEK ALGISI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Year 2018,
17. UIK Special Issue, 627 - 640, 04.07.2018
Oğuzhan Güner
,
Oğuzhan Çarıkçı
Abstract
Küreselleşme
kavramının ortaya çıkmasıyla her alanda değişimleri beraberinde getirmiştir. Bu
etki ile dünyada sınırlar ortadan kalkmıştır. Sınırların ortadan kalkmasıyla
işletmelerin değişimlere uyum sağlaması ve günümüz şartlarına uygun şekilde
organizasyon yapılarını belirlemek zorunluluğu ortaya çıkmıştır.
Küreselleşmenin muhasebe alanına etkisi ise işletmelerin teknolojik değişimleri
takip etmesini ve muhasebe mesleği kavramına etkisini inceleyerek organizasyon
yapılarını buna göre düzenlemesi olmuştur.Muhasebe mesleğinin ortaya çıkması
işletmelerin faaliyetlerine uygun muhasebe meslek mensuplarını temin etmesi
gerekliliğini ortaya çıkarmıştır. İşletmelerin hedef ve stratejilerine uygun
meslek mensubu temin edebilmesi için meslek eğitimi kavramının önem kazanmasına
neden olmuştur. Bu bağlamda çalışmada muhasebe kavramı incelenerek, muhasebe
eğitimi hakkında bilgi verilmiştir. Batı Akdeniz bölgesinde ki mali müşavir
olabilme hakkına sahip olan öğrencilere anket yapılmış ve öğrencilerin
demografik özelliklerine göre mali müşavirlik mesleğini tercih etme durumları
ve mesleki algıları hakkında bilgi verilmiştir.
References
- Bedford N. ve diğerleri. (1986). Special Report Future Accounting Education: Preparing for the Expanding Profession. Issues in Accounting Education, 1(1), 168-215.
- Bilginer, N. (1999). Lisans Düzeyindeki Muhasebe Eğitiminde Bir Motivasyon Aracı Olarak Sunum Kalitesinin Etkileri. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 111-120.
- Çaldağ, Y., Bayırlı, R. ve Altay, A. (2004). Muhasebe Doktora Programlarının Etkinliğinin Araştırılması. XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu.
- Daştan, A. (2008). Bilgi ve Eğitim Teknolojilerinde Yaşanan Gelişmelerin Muhasebe Eğitimine Etkisi: Türkiye Değerlendirmesi. Ankara: Sermaye Piyasası Kurulu.
- Demir, B. (2012). Muhasebeye Yön Veren Gelişmeler ve Meslek Yüksekokullarında Verilen Muhasebe Eğitimine Yansımaları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 109-120.
- Dinç, E. ve Abdioğlu, H. (2009). İşletmelerde Kurumsal Yönetim Anlayışı ve Muhasebe Bilgi Sistemi İlişkisi: İMKB-100 Şirketleri Üzerine Bir Araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(21), 157-184.
- Dönmez, A., Ağyar, E. ve Ayten, E. (2010). Uluslar Arası Dört Muhasebe Eğitimi Dergisi Üzerine Bir Literatür Taraması ve Analizi (2000-2008). Muhasebe Eğitim Üyeleri Bilim ve Dayanışma Vakfı Dergisi, 12(1), 25-48. Dursun, A. (2006). Muhasebe Eğitiminde Kalite Arayışı (1.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Fidan, N. (1996). Okulda Öğrenme ve Öğretme, Ankara: Alkım Yayınevi. Gençtürk, M. (2006). Alınan Eğitimin Meslek Yaşamındaki Yeterlilik Düzeyinin İşletmelerin Muhasebe-Finans Bölümünde Çalışanlar Üzerinde Tespitine Yönelik Bir Alan Çalışması: Isparta, Burdur, Denizli ve Antalya Organize Sanayi Bölgeleri Örneği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 55-82.
- Güçlü, F. (2007). Muhasebe Eğitimi Açısından Meslek Yüksek Okulları Hacettepe Üniversitesi Ankara Meslek Yüksek Okulu Deneyimi. İşletme Bilimi Dergisi, Erişim Adresi http://www.isletme.istanbul.edu.tr/surekli_yayinlar/tmes2004/bildiri11.doc
- Karacaer, S. ve Taş, A. (2004). Muhasebe Eğitiminde Kalite Çalışmaları: Muhasebe Dersi Değerlendirmesi Üzerine Bir Uygulama. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 6(2), 4-12.
- Küçük, E. (2011). Planlanmış Davranışlar Teorisi Çerçevesinde Mali Müşavir (SMMM) Olma Niyetinin Altında Yatan Faktörlerin Analizi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 7(14), 143-162.
- Özgür, F. (1992). Muhasebe İlkeleri, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım. Sayın, Ş., Yeğinboy, Y. ve Tektüfekçi, F. (2005). ‘Dokuz Eylül Üniversitesi İ.İ.B.F.’nde Öğrenci Açısından ve Alt Yapı Bakımından Muhasebe ve Finansman Eğitiminin Etkinliğinin Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 26, 101-108.
- Selimoğlu, S., Temizel, F. ve Özdemir, A. (2016). Hukuk Fakültesi Öğrencilerinin Muhasebe Meslek Mensubu Olabilme Farkındalığı: Anadolu Üniversitesi Hukuk Fakültesi Örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 72, 37-50.
- Ünsal, A. (2009). Muhasebe Etik Eğitim Sistem Bileşenlerinde Sürekli Etkin Eğitim. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 409-422.
- Zaif, F. (2004). Muhasebede Yeni Yaklaşımlar. XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Antalya.
Year 2018,
17. UIK Special Issue, 627 - 640, 04.07.2018
Oğuzhan Güner
,
Oğuzhan Çarıkçı
References
- Bedford N. ve diğerleri. (1986). Special Report Future Accounting Education: Preparing for the Expanding Profession. Issues in Accounting Education, 1(1), 168-215.
- Bilginer, N. (1999). Lisans Düzeyindeki Muhasebe Eğitiminde Bir Motivasyon Aracı Olarak Sunum Kalitesinin Etkileri. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 111-120.
- Çaldağ, Y., Bayırlı, R. ve Altay, A. (2004). Muhasebe Doktora Programlarının Etkinliğinin Araştırılması. XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu.
- Daştan, A. (2008). Bilgi ve Eğitim Teknolojilerinde Yaşanan Gelişmelerin Muhasebe Eğitimine Etkisi: Türkiye Değerlendirmesi. Ankara: Sermaye Piyasası Kurulu.
- Demir, B. (2012). Muhasebeye Yön Veren Gelişmeler ve Meslek Yüksekokullarında Verilen Muhasebe Eğitimine Yansımaları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 109-120.
- Dinç, E. ve Abdioğlu, H. (2009). İşletmelerde Kurumsal Yönetim Anlayışı ve Muhasebe Bilgi Sistemi İlişkisi: İMKB-100 Şirketleri Üzerine Bir Araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(21), 157-184.
- Dönmez, A., Ağyar, E. ve Ayten, E. (2010). Uluslar Arası Dört Muhasebe Eğitimi Dergisi Üzerine Bir Literatür Taraması ve Analizi (2000-2008). Muhasebe Eğitim Üyeleri Bilim ve Dayanışma Vakfı Dergisi, 12(1), 25-48. Dursun, A. (2006). Muhasebe Eğitiminde Kalite Arayışı (1.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Fidan, N. (1996). Okulda Öğrenme ve Öğretme, Ankara: Alkım Yayınevi. Gençtürk, M. (2006). Alınan Eğitimin Meslek Yaşamındaki Yeterlilik Düzeyinin İşletmelerin Muhasebe-Finans Bölümünde Çalışanlar Üzerinde Tespitine Yönelik Bir Alan Çalışması: Isparta, Burdur, Denizli ve Antalya Organize Sanayi Bölgeleri Örneği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 55-82.
- Güçlü, F. (2007). Muhasebe Eğitimi Açısından Meslek Yüksek Okulları Hacettepe Üniversitesi Ankara Meslek Yüksek Okulu Deneyimi. İşletme Bilimi Dergisi, Erişim Adresi http://www.isletme.istanbul.edu.tr/surekli_yayinlar/tmes2004/bildiri11.doc
- Karacaer, S. ve Taş, A. (2004). Muhasebe Eğitiminde Kalite Çalışmaları: Muhasebe Dersi Değerlendirmesi Üzerine Bir Uygulama. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 6(2), 4-12.
- Küçük, E. (2011). Planlanmış Davranışlar Teorisi Çerçevesinde Mali Müşavir (SMMM) Olma Niyetinin Altında Yatan Faktörlerin Analizi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 7(14), 143-162.
- Özgür, F. (1992). Muhasebe İlkeleri, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım. Sayın, Ş., Yeğinboy, Y. ve Tektüfekçi, F. (2005). ‘Dokuz Eylül Üniversitesi İ.İ.B.F.’nde Öğrenci Açısından ve Alt Yapı Bakımından Muhasebe ve Finansman Eğitiminin Etkinliğinin Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 26, 101-108.
- Selimoğlu, S., Temizel, F. ve Özdemir, A. (2016). Hukuk Fakültesi Öğrencilerinin Muhasebe Meslek Mensubu Olabilme Farkındalığı: Anadolu Üniversitesi Hukuk Fakültesi Örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 72, 37-50.
- Ünsal, A. (2009). Muhasebe Etik Eğitim Sistem Bileşenlerinde Sürekli Etkin Eğitim. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 409-422.
- Zaif, F. (2004). Muhasebede Yeni Yaklaşımlar. XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Antalya.