With the globalization process, the obstacles to trade and capital movements have been greatly reduced and the concept of international trade has become indispensable for countries in economic, social, cultural and political aspects. In the literature, the impact of transportation infrastructures on international trade is an important issue examined. However, considering the investments only and not considering whether the transport infrastructures are used efficiently can cause misleading evaluations. This study aims to test the impact of road and rail transportation efficiencies on international trade through cargo traffic in Turkish ports. Accordingly, first of all, the efficiencies of two modes of transport were determined by Data Enve-lopment Analysis. The values obtained were then subjected to regression analysis as independent variables for port throughput. The data set consists of 15 observations on an annual basis covering the period between 2004 and 2018. The results obtained showed that the efficiencies of both modes of transport have increased in recent years and the efficiency of rail transport in port traffic is more influential.
Küreselleşme süreci ile birlikte ticaret ve sermaye hareketlerinin önündeki engeller büyük ölçüde azalmış ve uluslararası ticaret kavramı ekonomik, sosyal, kültürel ve siyasal açıdan ülkeler için vazgeçilmez bir hal al-mıştır. Literatürde taşımacılık altyapılarının uluslararası ticarete olan etkisi incelenen önemli bir konudur. Ancak sadece yatırımları göz önünde bulundurarak taşıma altyapılarının etkin kullanılıp kullanılmadığının araştırılmaması eksik değerlendirmelere sebep olabilmektedir. Bu çalışmanın amacı kara yolu ve demir yolu taşımacılığının etkinliklerinin uluslararası ticarete olan etkisini Türk limanlarındaki yük trafiği aracılığıyla tespit etmektir. Bu doğrultuda öncelikle DEA analizi uygulanarak iki taşıma modunun etkinlikleri tespit edilmiştir. Daha sonra elde edilen değerler liman trafiği için bağımsız değişkenler olarak regresyon analizi-ne tabi tutulmuşlardır. Veri seti 2004 ve 2018 dönemlerini kapsayan yıllık bazda 15 gözlemden oluşmakta-dır. Elde edilen sonuçlar her iki taşıma modunun da etkinliklerinin son yıllarda arttığını gösterirken, liman trafiğinde demiryolu taşımacılığının etkinliğinin daha etkili olduğunu ortaya koymuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 31 |
______________________________________________________
Address: Karadeniz Technical University Department of Economics Room Number 213
61080 Trabzon / Turkey
e-mail : uiiidergisi@gmail.com