Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL TÜRÜ, AKADEMİK BAŞARI VE SOSYO DEMOGRAFIK FAKTÖRLERİN SINAV KAYGISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Year 2021, Issue: 33, 213 - 230, 31.10.2021
https://doi.org/10.18092/ulikidince.989731

Abstract

Sınav eğitimin her alanında zorunlu bir değerlendirme sistemidir. Bu zorunluluk öğrencilerde baskı oluşturarak sınav kaygısına sebep olmaktadır. Oluşan kaygı öğrencilerin akademik başarılarını olumsuz etkileyebilmektedir. Bu çalışmada Trabzon ili Ortahisar ilçesinde bulunan Gazi Anadolu, Trabzon Fen, Atatürk Mesleki ve Teknik Anadolu ve Mahmut Celaleddin Ökten Anadolu İmam Hatip Liselerinin son sınıf öğrencilerinin okul türü, akademik başarı ve sosyo-demografik özelliklerine göre sınav kaygı düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya gönüllü 333 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin kaygılarını değerlendirebilmek amacıyla “Sınav Kaygısı Envanteri” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Analizlerde SPSS-23 programı kullanılmıştır. Kullanılan testler tanımlayıcı istatistikler, Mann-Whitney U ve Ki-Kare testleridir. Araştırmanın bulgularına göre; duyuşsallık ve toplam kaygı boyutunda fen lisesi öğrencilerinin, kuruntu boyutunda anadolu lisesi öğrencilerinin puanları daha yüksektir. Çalışmaya katılan kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre; 2 kardeşe sahip öğrencilerin daha az/daha fazla kardeşe sahip öğrencilere göre; okul başarısını “düşük” olarak değerlendiren öğrencilerin “orta”/“yüksek” olarak değerlendiren öğrencilere göre kaygı düzeylerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Bulgular ilgili literatüre dayanılarak tartışılmış ve gelecek çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Alisinanoğlu, F. ve Ulutaş, İ. (2003). "Çocukların Kaygı Düzeyleri ile Annelerinin Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi". Eğitim ve Bilim (28) 128, 65-71.
  • Altun, Z.D., Avcı, G., Gumuş, Ozupekce, S. ve Gumuş, N. (2018). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) Kaygısının İncelenmesi. Turkish Studies, 12(33), 151-166.
  • Alyaprak, İ. (2006). Üniversite Sınavına Hazırlanan Öğrencilerde Sınav Kaygısını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Baltaş A. (2002). Öğrenmede ve Sınavlarda Üstün Başarı. İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Bashir, M., Albadawy, I., & Cumber, S. N. (2019). Predictors and Correlates of Examination Anxiety and Depression Among High School Students Taking the Sudanese National Board Examination in Khartoum State, Sudan: A Cross-Sectional Study. The Pan African medical journal, 33, 69. https://doi.org/10.11604/pamj.2019.33.69.17516
  • Brown, M. (2002). The Effect of Test Anxiety on The Achievement Test Scores of High School Students as Measured By The Preliminary Scholastic Test. (Unpublished dissertation thesis). South Carolina State University, USA.
  • Cassady, C. J. ve Johnson. E. R. (2002). Cognitive Test Anxiety and Academic Performance Contemporary Educational Psychology, 27, 270-295.
  • Çapulcuoğlu U. ve Gündüz B. (2013). Öğrenci Tükenmişliğini Yordamada Stresle Başaçıkma, Sınav Kaygısı, Akademik Yetkinlik ve Anne-Baba Tutumları. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3, 201–218.
  • Chapell M. S., Blanding Z. B. vd. (2005). Test Anxiety and Academic Performance in Undergraduate Students, Journal of Educational Psychology, 97(2), 268- 274.
  • Demirci İ. ve Erden S. (2016). Bilişsel Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Grupla Psikolojik Danışma Uygulamasının 8. Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygısına Etkisi. Journal of Educational Sciences, January, 43, pp: 67-83.
  • Erten S. B (2020). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ile Algılanan Stres Düzeyleri Arasindaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ABD.
  • Genç, M. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin Sınıf ve Cinsiyete Göre Sınav Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. C.B.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi 11 (1), 85-95.
  • Gençdoğan B. (2003). Lise Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ile Boyun Eğicilik Düzeyleri ve Sosyal Destek Algısı Arasındaki İlişkiler. VII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. Malatya.
  • Güler, D. ve Çakır, G. (2013). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygısını Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi. Türk Psikolojik Dayanışma Ve Rehberlik Dergisi (4)39, 82-94.
  • Hill, K.T., ve Sarason, S.B. (1966). The Relation of Test Anxiety and Defensiveness to Test and School Performance Over the Elementary-School Years. Monographs of the Society for Research in Child Development, 31(2), 1–76.
  • Kaya, M. ve Savrun, B. (2015). Ortaöğretime Geçiş Sistemi Ortak Sınavlarına Girecek Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri ile Sınav Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki, Yeni Symposium Psikiyatri, Nöroloji ve Davranış Bilimleri Dergisi (53)3, 32-42.
  • Kayapınar, E. (2006). Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı (OKS)’na Hazırlanan İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi (Afyonkarahisar İli Örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Kapıkıran, Ş. (2002). Üniversite Öğrencilerinin Sınav Kaygısının Bazı Psiko-Sosyal Değişkenlerle İlişkisi Üzerine Bir İnceleme. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 34-43.
  • Koca F. ve Dadandı İ. (2019). The Mediation Roles of Test Anxieety and Academic Motivation in the Relationship between Academic Self-Efficacy and Academic Achievement. Elemantary Education Online; 18(1): pp.241-252.
  • Köse , S., Kurucu Yılmaz Ş. ve Göktaş S. (2018). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygı Düzeyleri ile Uyku Kalitesi Arasındaki İlişki. Journal of Psychiatric Nursing 9(2): 105-111.
  • McDonald, A.S. (2001). The Prevalence and Effects of Test Anxiety in School Children. Educational Psychology, 21, 89-101.
  • Öner, N. (1990). Sınav Kaygısı Envanteri El Kitabı. İstanbul .Yükseköğretimde Rehberliği Yayma Vakfı Yayını No:1.
  • Öztürk, S. (2006). Anne - Babası Boşanmış 9–13 Yaşlarındaki Çocuklar ile Aynı Yaş Grubundaki Anne - Babası Boşanmamış Çocukların Benlik Saygısı ve Kaygı Düzeyleri İlişkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). D.E.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Rana, R. ve Mahmood, N. (2010). The Relationship Between Test Anxiety and Academic Achievement. Bulletin of Education and Research December, 32(2), 63- 74.
  • Spinath, B. (2012). Academic Achievement. in V. S. Ramachandran (Ed.), Encyclopedia of Human Behaviour (pp. 1-9). London: Academic Press.
  • Steinmayr, R., Crede, J., McElvany, N. ve Wirthwein, L. (2016). Subjective Well-Being, Test Anxiety, Academic Achievement: Testing or Reciprocal Effects. Frontiers in Psychology, 6 (1994), 1-13.
  • Tugan, S. (2015). Lise Öğrencilerinde Sınav Kaygısı ve Akademik Başarı İlişkisi. Karaelmas Journal Of Educational Sciences, 1 (2), 98-106.
  • Yıldız, H. Y. (2007). Sınav Kaygısı Ana-Baba Tutumları ve Mükemmeliyetçilik Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
Year 2021, Issue: 33, 213 - 230, 31.10.2021
https://doi.org/10.18092/ulikidince.989731

Abstract

References

  • Alisinanoğlu, F. ve Ulutaş, İ. (2003). "Çocukların Kaygı Düzeyleri ile Annelerinin Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi". Eğitim ve Bilim (28) 128, 65-71.
  • Altun, Z.D., Avcı, G., Gumuş, Ozupekce, S. ve Gumuş, N. (2018). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) Kaygısının İncelenmesi. Turkish Studies, 12(33), 151-166.
  • Alyaprak, İ. (2006). Üniversite Sınavına Hazırlanan Öğrencilerde Sınav Kaygısını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Baltaş A. (2002). Öğrenmede ve Sınavlarda Üstün Başarı. İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Bashir, M., Albadawy, I., & Cumber, S. N. (2019). Predictors and Correlates of Examination Anxiety and Depression Among High School Students Taking the Sudanese National Board Examination in Khartoum State, Sudan: A Cross-Sectional Study. The Pan African medical journal, 33, 69. https://doi.org/10.11604/pamj.2019.33.69.17516
  • Brown, M. (2002). The Effect of Test Anxiety on The Achievement Test Scores of High School Students as Measured By The Preliminary Scholastic Test. (Unpublished dissertation thesis). South Carolina State University, USA.
  • Cassady, C. J. ve Johnson. E. R. (2002). Cognitive Test Anxiety and Academic Performance Contemporary Educational Psychology, 27, 270-295.
  • Çapulcuoğlu U. ve Gündüz B. (2013). Öğrenci Tükenmişliğini Yordamada Stresle Başaçıkma, Sınav Kaygısı, Akademik Yetkinlik ve Anne-Baba Tutumları. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3, 201–218.
  • Chapell M. S., Blanding Z. B. vd. (2005). Test Anxiety and Academic Performance in Undergraduate Students, Journal of Educational Psychology, 97(2), 268- 274.
  • Demirci İ. ve Erden S. (2016). Bilişsel Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Grupla Psikolojik Danışma Uygulamasının 8. Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygısına Etkisi. Journal of Educational Sciences, January, 43, pp: 67-83.
  • Erten S. B (2020). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ile Algılanan Stres Düzeyleri Arasindaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ABD.
  • Genç, M. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin Sınıf ve Cinsiyete Göre Sınav Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. C.B.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi 11 (1), 85-95.
  • Gençdoğan B. (2003). Lise Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ile Boyun Eğicilik Düzeyleri ve Sosyal Destek Algısı Arasındaki İlişkiler. VII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. Malatya.
  • Güler, D. ve Çakır, G. (2013). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygısını Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi. Türk Psikolojik Dayanışma Ve Rehberlik Dergisi (4)39, 82-94.
  • Hill, K.T., ve Sarason, S.B. (1966). The Relation of Test Anxiety and Defensiveness to Test and School Performance Over the Elementary-School Years. Monographs of the Society for Research in Child Development, 31(2), 1–76.
  • Kaya, M. ve Savrun, B. (2015). Ortaöğretime Geçiş Sistemi Ortak Sınavlarına Girecek Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri ile Sınav Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki, Yeni Symposium Psikiyatri, Nöroloji ve Davranış Bilimleri Dergisi (53)3, 32-42.
  • Kayapınar, E. (2006). Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı (OKS)’na Hazırlanan İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi (Afyonkarahisar İli Örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Kapıkıran, Ş. (2002). Üniversite Öğrencilerinin Sınav Kaygısının Bazı Psiko-Sosyal Değişkenlerle İlişkisi Üzerine Bir İnceleme. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 34-43.
  • Koca F. ve Dadandı İ. (2019). The Mediation Roles of Test Anxieety and Academic Motivation in the Relationship between Academic Self-Efficacy and Academic Achievement. Elemantary Education Online; 18(1): pp.241-252.
  • Köse , S., Kurucu Yılmaz Ş. ve Göktaş S. (2018). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygı Düzeyleri ile Uyku Kalitesi Arasındaki İlişki. Journal of Psychiatric Nursing 9(2): 105-111.
  • McDonald, A.S. (2001). The Prevalence and Effects of Test Anxiety in School Children. Educational Psychology, 21, 89-101.
  • Öner, N. (1990). Sınav Kaygısı Envanteri El Kitabı. İstanbul .Yükseköğretimde Rehberliği Yayma Vakfı Yayını No:1.
  • Öztürk, S. (2006). Anne - Babası Boşanmış 9–13 Yaşlarındaki Çocuklar ile Aynı Yaş Grubundaki Anne - Babası Boşanmamış Çocukların Benlik Saygısı ve Kaygı Düzeyleri İlişkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). D.E.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Rana, R. ve Mahmood, N. (2010). The Relationship Between Test Anxiety and Academic Achievement. Bulletin of Education and Research December, 32(2), 63- 74.
  • Spinath, B. (2012). Academic Achievement. in V. S. Ramachandran (Ed.), Encyclopedia of Human Behaviour (pp. 1-9). London: Academic Press.
  • Steinmayr, R., Crede, J., McElvany, N. ve Wirthwein, L. (2016). Subjective Well-Being, Test Anxiety, Academic Achievement: Testing or Reciprocal Effects. Frontiers in Psychology, 6 (1994), 1-13.
  • Tugan, S. (2015). Lise Öğrencilerinde Sınav Kaygısı ve Akademik Başarı İlişkisi. Karaelmas Journal Of Educational Sciences, 1 (2), 98-106.
  • Yıldız, H. Y. (2007). Sınav Kaygısı Ana-Baba Tutumları ve Mükemmeliyetçilik Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Articles
Authors

Ayten Turan Kurtaran 0000-0001-6116-6467

Ülkü Ünsal 0000-0002-8363-1806

Abdulkadir Koca 0000-0002-4106-5332

Publication Date October 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 33

Cite

APA Turan Kurtaran, A., Ünsal, Ü., & Koca, A. (2021). OKUL TÜRÜ, AKADEMİK BAŞARI VE SOSYO DEMOGRAFIK FAKTÖRLERİN SINAV KAYGISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi(33), 213-230. https://doi.org/10.18092/ulikidince.989731

______________________________________________________

Address: Karadeniz Technical University Department of Economics Room Number 213  

61080 Trabzon / Turkey

e-mail : uiiidergisi@gmail.com