With the introduction of the concept of the other universe, namely the metaverse, which is defined as the combination of the real and the virtual universe, accounting education has started to be given in the metaverse environment in many universities in the world and in some universities in Turkey. Technological developments and increasing competition have also led to changes in education. The problems experienced in distance education especially during the Covid 19 pandemic period have revealed the importance of education in the metaverse environment. Training in the metaverse environment includes the simulation of real life on the computer screen or with virtual reality glasses. In this study, first of all, the awareness levels of university students about technological concepts were determined. Afterwards, it was investigated whether there was a difference between the students' views on accounting education in the metaverse environment. Most of the students stated that they had not heard of the concepts of metaverse, internet of things, cloud computing, blockchain technology. However, most of the students stated that they had heard of the concepts of virtual reality, big data, simulation and artificial intelligence. There was no significant difference among the students' views on accounting education in the metaverse environment according to gender, university, department, class level, grade average, computer ownership, and the average time spent on the Internet per day.
Gerçek ile sanal evrenin birleşimi olarak tanımlanan öteki evren yani metaverse kavramının hayatımıza girmesiyle muhasebe eğitimi de metaverse ortamında yapılmaya başlanmıştır. Dünyada birçok üniversitede ve Türkiye'deki bazı üniversitelerde metaverse ortamında eğitim yapılmaktadır. Teknolojik gelişmeler ve artan rekabet eğitimde de değişimlere neden olmuştur. Özellikle Covid 19 Pandemisi ile beraber uzaktan eğitimde yaşanan sorunlar metaverse ortamında eğitimin önemini ortaya koymuştur. Metaverse ortamında eğitim yapılırken gerçek hayatın bilgisayar ekranında ya da sanal gerçeklik gözlükleri ile simülasyonu sağlanır. Çalışmada öncelikle üniversite öğrencilerinin teknolojik kavramlarla ilgili farkındalık düzeyleri belirlenmiştir. Devamında öğrencilerin metaverse ortamında muhasebe eğitimine yönelik görüşleri arasında farklılık olup olmadığı araştırılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin çoğu metaverse, nesnelerin interneti, bulut bilişim, blok zincir teknolojisi kavramlarını duymadığını belirtmiştir. Bunun yanı sıra öğrencilerin çoğu sanal gerçeklik, büyük veri, simülasyon ve yapay zeka kavramlarını duyduğunu ifade etmiştir. Metaverse ortamında muhasebe eğitimine yönelik öğrencilerin görüşleri arasında cinsiyet, okuduğu üniversite, bölüm, sınıf, not ortalaması, kendine ait bilgisayarın olup olmaması ve günde ortalama internette geçirilen vakit değişkenine göre anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Financial Accounting |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 27, 2023 |
Publication Date | October 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 41 |
______________________________________________________
Address: Karadeniz Technical University Department of Economics Room Number 213
61080 Trabzon / Turkey
e-mail : uiiidergisi@gmail.com