Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin çevrimiçi sesli asistan kullanım alışkanlıklarına algılanan ürkütücülük ve tüketici direncinin etkilerini incelemektir. Çalışmanın evrenini Türkiye’deki sesli asistan kullanıcıları oluşturmaktadır. Kolayda örnekleme yöntemi ile çevrimiçi anket tekniği kullanılarak, çevrimiçi kanallar vasıtası ile 18 yaş üstü 252 sesli asistan kullanıcısından veri toplanmıştır. Çalışmada nicel araştırma yönteminden faydalanılmış olup veriler ve en küçük kareler yapısal eşitlik modellemesi (PLS-SEM) ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonuçları, algılanan ürkütücülüğün tüketicilerin sesli asistanları online alışveriş amacıyla kullanımında tüketici direncini artırdığını göstermiştir. Ayrıca, tüketici direncinin tüketicilerin sesli asistanlara karşı tutumu üzerinde olumsuz bir etkiye sahipken, tutumun sesli asistan kullanma alışkanlığı üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğu ortaya konmuştur. Bu çalışma algılanan ürkütücülüğü sesli asistanların kullanımının alışkanlık haline gelmesinde bir inhibitör olarak ele alarak tüketici davranışları alan yazınlarına özgün katkı sağlamaktadır.
Yapay zekâ temelli sesli asistanlar Tüketici direnci Algılanan Ürkütücülük Davranışsal Neden Teorisi
Bu makalede etik kurallara uyduğumu beyan ederim.
The purpose of this study is examining the effects of perceived creepiness and consumer resistance on consumer habits with Smart voice assistants in online shopping based on Behavioural Reasoning Theory. The population of the study consists of voice assistant users in Turkey. Data were collected from 252 voice assistant users aged 18 and above through an online survey technique, using online channels, employing a convenience sampling method. Quantitative research methods were employed in the study and the data were analyzed with PLS-SEM. Results showed that perceived creepiness increases consumers' resistance to SVAs. Also, consumer resistance has a negative effect on attitude, while attitude has a positive effect on the habit of using voice assistants. Results were discussed based on Behavioural Reasoning perspective and recommendations were offered for theoreticians and practitioners. This study makes a unique contribution to the literature on voice assistants, behavioral reasoning theory and consumer behavior by considering perceived creepiness as an inhibitor in the habitual use of voice assistants.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Integrated Marketing Communication, Digital Marketing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 6, 2025 |
Submission Date | September 11, 2024 |
Acceptance Date | March 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 47 |
______________________________________________________
Address: Karadeniz Technical University Department of Economics Room Number 213
61080 Trabzon / Turkey
e-mail : uiiidergisi@gmail.com